هکر رشدی که پشت موفقیت خیرهکننده فیسبوک، توییتر و کوئرا بود
برای اولینبار و درمقایسهبا فرایندهای کند ایجاد شرکتهای تکنولوژیمحور، قدرت جذب تعداد زیادی از کاربران به افرادی داده شده بود که با وجود بودجه کم، توانایی خلق میلیاردها دلار ارزش در بازار را داشتند. اگر بخواهیم خیلی خلاصه و مفید هک رشد را تعریف کنیم، باید بگوییم که هک رشد محل تلاقی روشهای بازاریابی و توسعه محصول و درواقع، هدف رساندن محصول به بازار مرتبط با خودش است. (Andy Johns)، یکی از هکرهای رشد پیشرو سیلیکونولی، آن را رمز موفقیت چشمگیر فیسبوک و توییتر و کوئرا میداند. آنچه حین صحبت با هکر رشدی نظیر جونز بیشتر جلب توجه میکند، میزان موفقیت این روش خلاقانه در افزایش نرخ جذب کاربران جدید و افزایش تعداد مشتریان در خرید محصول یا کاهش چشمگیر اصطکاک کاربر حین استفاده از محصول است. جونز معتقد است که هدف اصلی هک رشد درواقع رساندن ضریب جذب کاربری به عددی بیشتر از یک است. اولین شغل رسمی جونز بهعنوان هکر رشد، در فیسبوک بود. جونز اعتراف میکند که ۶ ماه اول کارش بسیار پرتلاطم بوده و هرروز احساس میکرد که اخراجش خواهند کرد؛ اما او خیلی زود راهش را پیدا کرد. درواقع، زمانی را بهیاد دارم که تیم مدیریتی هدف جذب ۲۰۰ میلیون کاربر جدید را در مدت یک سال تعیین کردند. جونز میگوید تیم رشد فیسبوک توانست چالش ۲۰۰ میلیون کاربری را با اجازه به اعضای تیم به مدیر خود پشتسر بگذارد. هرکدام از ما درمقابل سودوزیان کاربران (جذب کاربران جدید) مسئول بودیم و من باید تعیین میکردم که برای موفقیت چه منابعی لازم دارم. تیم رشد قادر بود تا نقش و تاثیرگذاری هریک از اعضای تیم را در پیشبرد اهداف رشد دقیقا اندازهگیری کند؛ چون ما زیرساختهای فوقالعادهای برای دادهها ایجاد کرده بودیم که به ما کمک میکرد تا دقیقا هر کاری را که انجام میدهیم، اندازهگیری کنیم. در مقالهای این سوال را مطرح کرد که چرا فیسبوک نیاز به خرید شرکتی دارد که آن طرف کرهی زمین قرار دارد؟ آرینگتن به این موضوع اشاره کرد که اگر قرار باشد تنها کار این شرکت واردکردن فهرست تماسها ازطریق APIs و او اوث (OAuth) برای پروتکلهای استانداردی نظیر فیسبوک باشد، خرید آن چه ارزش افزودهای برای فیسبوک دارد؟ باوجوداین بعدها مشخص شد که دلیل خرید این شرکتها، تنها جذب تکنولوژی آنها برای دسترسی به پستهای الکترونیکی بیشتر بوده است. سومین هک، جذب افرادی بود که هنوز از فیسبوک استفاده نمیکردند؛ اما اهداف بسیار خوبی از منظر استراتژیک بهشمار میرفتند. زمانیکه جونز به توییتر پیوست، ۳۰ میلیون کاربر فعال داشت؛ اما طبق گفته جونز، رشد پایگاه کاربران توییتر، بسیار کند بود. خیلی سریع دست به کار شدیم تا راههای تازهای برای رشد پیدا کنیم. وقتی ایندکار را میکردند، احتمال بازگشتشان بهشدت افزایش مییافت.؛ بههمیندلیل، جونز و همتیمیهایش ویژگی دنبالکردن افراد مهم را درست بعد از ثبتنام کاربران جدید ایجاد کردند که نتیجهاش افزایش معنادار نرخ نگهداشت کاربران بود. زمانیکه جونز به توییتر پیوست، ارسال ایمیلها ازطریق برنامه پایتونی انجام میگرفت که دستی نوشته میشد و این کار برای ارسال ۱۰ میلیون ایمیل، بیشتر از ۳ روز طول میکشید. با وجود موفقیت تیمی که جونز در توییتر داشت؛ او این شبکه اجتماعی را به مقصد کوئرا (Quora) ترک کرد. جونز معتقد بود که کوئرا بهترین زیرساخت فنی را برای تغییرات کوچک و سریع بدون تاثیرگذاری بر بقیه پلتفرم دراختیار داشت. جونز معتقد است که یکی از عوامل موفقیت در کوئرا، بررسی دقیق اکثر کاربران فعال و مسیرهای آنها بوده است. بهدلیل ظهور ابزارهای تحلیل دادهها و روشهای جدید هک رشد، جذب مشتری چنان با سرعت اتفاق میافتد که شرکتها نمیتوانند تا پایان فصل منتظر بمانند تا ببینند که آیا استراتژی رشد جوابگو بوده است یا خیر. فراموش نکنید که اگر شما بهترین تیم رشد را برای خودتان نسازید، دیر یا زود رقیبانتان این کار را خواهند کرد.
متن کامل خبر در سایت زومیت
نظرات