برگزاری دوره “مقدمهای بر کاروکسب”
دانش کاروکسب مجموعه ادراکی یک فرد از نیازهای بازار، روابط کاری، مهارتهای بینفردی و تجارب وی است که به او در انتخاب، پیشبرد و بهینهسازی مسیر کاری و زندگی حرفهای خود کمک میکند. در این دوره کوتاه سعی خواهد شد تا سرفصلهای مورد نیاز یک دانشجو پیش از ورود جدی به دنیای کاروکسب پوشش داده شود و بر اساس سرنخهایی که در این دوره ارائه میشود، بتواند آنچه را در مسیر پیشرفت شغلی خود لازم دارد دریابد و در صورت احساس نیاز اقدام به کسب دانش عمیقتر نماید. این دوره با همکاری شرکت هوشمنداول بهشتی (هاب) برگزار خواهد شد. سرفصلهای دوره به شرح زیر است:
جلسه اول: مقدمه؛ مبانی کاروکسب؛ پنل آشنایی با دوره ( ثبتنام )
هدف دوره کاروکسب انتقال مجموعهای هماهنگ از مفاهیم توسعه شخصی و شغلی، کارآفرینی، و توسعه و مدیریت کسبوکار به مخاطبان است. این مفاهیم معمولاً در قالب کارگاههای گوناگون و رشتههای تحصیلی مختلف همچون مهندسی صنایع، مدیریت، کارآفرینی و MBA ارائه میشوند. در این دوره تلاش میکنیم تا بدون عمیق شدن در جزییات فنی هریک از این رشتهها، مخاطبان را با دانش و مهارتهای عمومی که برای یک زندگی شغلی باکیفیت در هریک از مسیرهای ممکن (از قبیل کارمندی، فریلنس، مدیریتی، کارآفرینی، …) لازم است آشنا کنیم. شایان تاکید است که این دوره قصد تشویق سبک زندگی شغلی خاصی را ندارد، زیرا معتقدیم نشاط اجتماعی و بالندگی اقتصاد کشور تنها در سایه ارتقاء کیفیت انواع مشاغل ممکن است. بعلاوه، هر فرد بر اساس ویژگیهای شخصیتی، اقتضائات زندگی خانوادگی و نیازهای مقطعی بازار، ممکن است در طول دهها سال چندین بار سبک زندگی شغلی خود را تغییر دهد. به همین دلیل آشنایی کلی با مفاهیم کلیدی توسعه شخصی، مدیریت و کسبوکار، نیازمندی مهمی برای دانشآموختگان تمام رشتههای تحصیلی است.
با توجه به تنوع دروس ارائهشده، لازم است در جلسه اول شرکتکنندگان دوره کاروکسب را با ساختار و منطق کلی دوره آشنا کنیم. بعلاوه در این جلسه توضیح مختصری درباره هریک از دروس ارائهشده در نه جلسه بعدی به حاضرین ارائه خواهد شد.
جلسه دوم: مبانی بازاریابی، نوآوری، مدیریت محصول و مدل کسبوکار ( ثبتنام )
بازاریابی در تعبیری عمومی، به معنی شناخت یک نیاز یا مشکل، یافتن راهحل، پیادهسازی محصول/خدمت و معرفی آن به مخاطب هدف است. بازاریابی با استفاده از تلفیقی از دانش، تجربه و خلاقیت، ضمن آنکه باید همه جوانب داخلی یک کسبوکار و همچنین شرایط بازار رقابتی را در نظر بگیرد، لازم است برای مدیریت محصولات فعلی و توسعه محصولات آینده شرکت، برنامهریزی مدون، قابلاجرا و قابلاندازهگیری داشته باشد؛ در این جلسه موارد زیر پوشش داده خواهد شد:
- تفکیک بازارها و انتخاب بازار هدف
- تعریف ویژگیهای مشتری و ارزش بلندمدت مشتری
- ویژگیهای رقابتی، تمایز و ارزش پیشنهادی به مشتری
- قیمتگذاری، تبلیغات و عرضه محصول
- چرخه عمر محصول
- استراتژیهای بازاریابی و روشهای تحقیق بازار
- مدلهای درآمدی کسبوکارها
- مدیریت نوآوری و فناوری
جلسه سوم: مبانی مدیریت عملیات و پروژه ( ثبتنام )
لازمه کامیابی در مدیریت یک کسبوکار، تعریف اهداف واقعبینانه و شناسایی ابزار لازم و بکارگیری بهینه منابع برای دستیابی به این اهداف است؛ به این منظور لازم است بتوانیم محصول یا خدمت تعریفشدهای را با کیفیت معین و در زمان مشخص به دست مشتری برسانیم و در این راه بهرهوری عملیاتی و منافع اقتصادی شرکت نیز باید مدنظر قرار داشته باشند. این جلسه به طور کلی به آشنایی با مفاهیم پایه مدیریت اجرایی کسبوکار اختصاص دارد و موارد زیر پوشش داده خواهد شد:
- تعریف و مفاهیم اساسی مدیریت عملیات، مدیریت پروژه و فرآیندهای کسبوکار
- پنج فرآیند اصلی مدیریت پروژه
- ساختار شکست کار و گانتچارت
- مدیریت ریسکهای اجرایی
- پنج مدل توسعه پروژه
- برخی از معیارهای پایش و تحلیل مدیریت عملیات
- مدیریت پروژه چابک
جلسه چهارم: مبانی حسابداری ( ثبتنام )
یک کسبوکار (حتی از نوع غیرانتفاعی آن) یک سازمان مالی است! به عبارتی ارزش یک کسبوکار بر اساس ارزش افزوده آن سنجیده میشود، یعنی آیا خروجی آن بیشتر از منابعی است که بکار گرفته است یا نه. این جلسه به طور کلی به آشنایی مقدماتی با صورتهای مالی شرکتها و نحوه تفسیر آنها اختصاص دارد و موارد زیر پوشش داده خواهد شد:
- تعریف حسابداری؛ علت نیاز به حسابداری و اطلاعات مالی؛ استفادهکنندگان از معادله حسابداری
- تاثیر وقایع مالی بر معادله حسابداری
- عناصر اصلی حسابداری شامل دارایی، بدهی، سرمایه، درآمد و هزینه
- صورت وضعیت مالی یا ترازنامه
- صورت سودوزیان یا عملکرد
- آشنایی با حسابداری بهای تمامشده
- طبقهبندی هزینهها
در ادامه مباحث جلسه قبل، در این جلسه نیز به این موضوع میپردازیم که داشبورد مدیریت مالی و تحلیل کمی یک کسبوکار شامل چه ابزارهای مهمی است و چگونه باید از آنها استفاده کرد. این جلسه به طور کلی به آشنایی مقدماتی با مبانی مدیریت مالی و سرمایهگذاری اختصاص دارد و موارد زیر پوشش داده خواهد شد:
جلسه پنجم: مبانی مدیریت مالی ( ثبتنام )
- تجزیه و تحلیل افقی و عمودی صورتهای مالی
- تجزیه و تحلیل به کمک نسبتهای مالی شامل نسبتهای نقدینگی، فعالیت، اهرمی، سودآوری و نیز نسبتهای مربوط به ارزش بازار سهام
- مفهوم سرمایهگذاری شامل ریسک و بازده سرمایهگذاری و توجیهپذیری اقتصادی
- تجزیه و تحلیل نقطه سربهسر
- روشهای مختلف تامین منابع مالی؛ مزایا و معایب هریک
جلسه ششم: مبانی علم اقتصاد ( ثبتنام )
اقتصاد در سادهترین تعبیر، علم تخصیص منابع محدود به نیازهای نامحدود و به عبارتی، علم بررسی نحوه تولید، توزیع و مصرف کالا و خدمات است. این جلسه به طور کلی به آشنایی مقدماتی با مفاهیم کاربردی اقتصاد خرد و کلان اختصاص دارد. دو بخش اقتصاد خرد و اقتصاد کلان ذاتاً و بویژه در کاربرد بسیار متفاوت هستند. در این جلسه موارد زیر پوشش داده خواهد شد:
- در بخش اقتصاد خرد که در تصمیمگیریهای داخل یک کسبوکار مستقیماً دخیل است، مواردی از قبیل بررسی قیمت تمامشده کالا و خدمات، محاسبه هزینههای عملیاتی، تحلیل بازدهی فعالیتهای بازاریابی و بررسی منحنیهای عرضه و تقاضا مورد بحث قرار خواهند گرفت.
- در بخش اقتصاد کلان که مستقیماً در تصمیمات روزمره مدیریت کسبوکار تاثیر نمیگذارد اما به داشتن بینش عمومی برای هر فرد عادی و بویژه صاحبان کسبوکار کمک میکند، مباحثی از قبیل رشد اقتصادی، شاخصهای مهم پیشرفت جامعه، نرخ تورم، نرخ بیکاری، سیاستهای بانک مرکزی و سود سپردهها مطرح خواهند شد.
جلسه هفتم: مبانی حقوق کسبوکار ( ثبتنام )
هنگامی که واژه حقوق به عنوان پیشوند هر عبارتی از جمله کسبو کار قرار میگیرد، شاید در اولین نگاه دادگاهها و فرآیندهای پیچیده و پرهزینه حل اختلاف به ذهن متبادر شود؛ اما این همهی مساله نیست! در یک فرآیند صحیح و روشن حقوقی، یک کسبوکار هرگز بدون در نظر گرفتن نکات دقیق حقوقی از ابتدا تا انتها، نمیتواند به موفقیت برسد. اتفاقات کوچک حقوقی حقیقتاً میتواند نتایج مثبت یا منفی پردامنهای برای کسبوکار به بار بیاورد. این جلسه به طور کلی به آشنایی مقدماتی با مبانی حقوقی و قانونی شرکتها اختصاص دارد. بر این اساس تلاش میکنیم با طرح موضوعات زیر افقهای روشنی از حقوق کسبوکار به مخاطبین نشان داده شود:
- مفهوم مشارکت و مدلهای قابل اجرا
- آشنایی با ابعاد حقوقی سرمایهگذاری در کسبوکار
- آشنایی با ساختارهای رایج شرکت
- آشنایی با نکات حقوقی تعامل بین شرکا در شرکت
- آشنایی کلی با قراردادهای متداول در کسبوکار
- آشنایی اجمالی با فرآیندهای حل اختلاف قراردادی
جلسه هشتم: مبانی ارتباطات و تیمسازی ( ثبتنام )
در ساخت تیم چهار مرحله اصلی و یک مرحله فرعی وجود دارد. در این جلسه فرآیند ساخت تیم (شامل مراحل اصلی شکلگیری، مواجهه، قانونگذاری و عملکرد بالا) از طریق تمرین به افراد آموزش داده میشود. در صورتیکه افراد بصورت یک تیم در کارگاه حاضر باشند میتوان انتظار داشت در انتهای کارگاه بتوانند در مورد تیمهایشان و مراحلی که در آن هستند با یکدیگر صحبت کنند. در مرحله فرعی به تیم آموزش میدهیم که نقشها در تیم ثابت نیست و میتوان ساختار تیم را بارها تغییر داد و در صورت لزوم از ابتدا ساخت. در این جلسه سرفصلهای زیر را پوشش خواهیم داد:
- ارتباط چیست؟
- تفاوت ارتباط با مهارت ارتباطی
- سیستم بازخورد در یک ارتباط
- تیم چیست
- تفاوت کار تیمی و گروهی
- چرا کار تیمی؟
- مراحل ساخت تیم
جلسه نهم: مبانی تصمیمگیری و مهارت مذاکره ( ثبتنام )
توانایی تصمیمگیری اثربخش، یک شایستگی بسیار کلیدی برای انسان است. برخی از انتخابهای شخصی یا جمعی، تاثیرات بزرگ و گاهی غیرقابل بازگشت بر سرنوشت خودمان یا دیگران میگذارد. هدف از این جلسه، آشنا شدن مخاطبان با انواع تصمیمگیری و عوامل موثر بر انتخاب و قضاوتهای مهمی است که باید علیرغم زمان و اطلاعات محدود اتخاذ شوند.
بسیاری از تصمیمات ما در ارتباط با بازیگرانی با ترجیحاتی متفاوت از ترجیحات ما گرفته میشود. تصمیمات ما در هنگام مذاکره، همانند تصمیمات فردی، ممکن است غیرعقلانی باشند. با نظرداشت این نکته که نتایج مذاکره، از تصمیمات تمام شرکتکنندگان در آن تاثیر میپذیرد، اتخاذ تصمیمات معقول، شانس رسیدن به توافق و دستاوردهای باارزش در مذاکره را بالا میبرد. در این جلسه سرفصلهای زیر را پوشش خواهیم داد:
- سیستمهای تفکر دوگانه و سوگیریهای ذهنی در تصمیمگیری
- انواع تصمیمگیری و اقتضائات آن در شرایط متفاوت محیطی و کسبوکار
- سوگیریهای ذهنی رایج در مذاکره
- دادن چارچوبی برای مذاکره و تجویز روشهایی برای ارتقاء قابلیت تصمیمگیری در این حوزه
جلسه دهم: انتخاب مسیر شغلی؛ پنل جمعبندی دوره ( ثبتنام )
در مسیر تدوین کارراهه شغلی ابتدا باید ویژگیها و توانمندیهای خود را بشناسید تا دریابید از مجموعه مهارتهای لازم برای انجام امور مختلف، کدامیک در شما بصورت برجستهتری یافت میشود. همچنین شناخت علایق و انگیزههای کاری هر فرد بسیار تعیینکننده است. پس از کشف موقعیت فعلی، ایجاد آگاهی نسبت به مسیرهای موجود برای رشد و توسعه میتواند در تعیین چشمانداز شغلی فرد موثر باشد. در انتها لازم است با برنامهریزی توسعه فردی، شکاف موجود میان شرایط فعلی و شرایط مدنظر را محقق نمود. در این جلسه سرفصلهای زیر را پوشش خواهیم داد:
- شناخت خویشتن
- شناخت حوزههای شغلی
- گزینههای مختلف مسیر شغلی
- نحوه تطبیق خویشتن با حوزههای شغلی
- برنامهریزی توسعه فردی
- پنل جمعبندی دوره کاروکسب
“ مدرسین دوره “
فاطمه امیرآبادی
دکترای روانشناسی؛ ارزیاب، مدرس و کوچ مهارتهای رفتاری؛ علاقهمند به آموزش مهارتهای کار تیمی و کوچینگ تیمهای مختلف در سازمانها و استارتآپ ها
پژمان امینی
دانشآموخته مهندسی الکترونیک از دانشگاه تهران و مدیریت اجرایی از دانشگاه ایالتی کالیفرنیا لوسآنجلس؛ کارآفرین و موسس کسبوکار؛ مدیر در شرکتهای بینالمللی با ۲۰ سال سابقه فعالیت حرفهای
محمدرضا پنداشتهپور
دکترای حقوق خصوصی از دانشگاه تهران؛ وکیل دادگستری؛ مدرس دانشگاه؛ مشاور حقوقی شتابدهنده هاب، شهرداری تهران و شرکتهای استارتآپی؛ داور تجاری
علیاکبر جعفری
فوقلیسانس حسابداری و DBA حرفهای دانشگاه تهران؛ متخصص در امور حسابداری، حسابرسی و مالیاتی، کارآفرینی و مدیریت مالی؛ کارشناس رسمی دادگستری در رشته حسابداری و حسابرسی؛ مدیریت آموزشگاه فنی حرفهای
شیدا جعفری
دانشآموخته مدیریت منابع انسانی؛ مدرس و محقق در حوزه انگیزش و مهارتهای رفتاری؛ کوچ، ارزیاب و مشاور در حیطه مدیریت نیروی انسانی
شاهین حقی
دانشآموخته مهندسی الکترونیک و مدیریت اجرایی از دانشگاه صنعتی شریف؛ معاون نوآوری و توسعه کسبوکار شرکت هاب؛ مشاوره و تدریس در حوزههای تحول دیجیتال، مدیریت فناوری، بهبود فرایندهای کسبوکار و تصمیمگیری
امیر شاهرخی
دانشآموخته مدیریت با پسزمینه مهندسی؛ رئیس هیئت مدیره گروه موسسات معنا؛ مدرس دروس مدیریت استراتژیک، رهبری و مدیریت تحول سازمانی
میربهزاد فیضبخش
دکترای کسبوکار با گرایش بازایابی؛ مسترکوچ ان ال پی؛ مشاور شرکتها و منتور تیمهای استارتاپی؛ مدرس دروس بازاریابی، مذاکره، ارتباطات موثر، تیمسازی و پروفایلینگ
نظرات