استارتاپ ایرانی نانیت، کروم را از پساب کارخانجات چرم حذف می‌کند

استارتاپ ایرانی نانیت، کروم را از پساب کارخانجات چرم حذف می‌کند

استارتاپ ایرانی نانیت توانست با حذف ماده کروم از پساب کارخانجات چرم، به حفظ محیط زیست و کاهش مصرف آب این کارخانه‌ها کمک کند.

به گزارش اکوسیستم، ورود کروم به سفره‌های آب زیرزمینی به دلیل اثرات مخربی که دارد، یکی از دغدغه‌های زیست محیطی در کشورمان است. ورود این ماده به سفره غذایی یا حتی تماس فیزیکی با آن، احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد. به همین دلیل در کشورهای توسعه یافته، صنایع مرتبط با کروم و مشتقات آن تحت کنترل قرار دارند تا این ماده مخرب وارد محیط زیست نشود. یکی از کاربردهای اصلی ماده کروم در صنایع تولید چرم است.

ایران، ایتالیا، ترکیه، هند، پاکستان و چین بزرگترین تولید کنندگان چرم در دنیا هستند، ولی تا به حال راهکار قابل اجرایی برای جدا کردن کروم از پساب کارخانجات چرم پیشنهاد نشده بود. معمولا پساب به روش ته‌نشین شدن، کمی تصفیه می‌شد یا اینکه پساب حاوی ماده کروه را در حوضچه‌های بتنی نگهداری می‌کردند و پس از تبخیر قسمت‌های بالایی آن، مابقی پساب را با لایه دیگری از بتن می‌پوشاندند؛ اما این راهکار دائمی نبود زیرا علاوه بر هزینه‌ی بالا، لایه‌های بتن بعد از مدتی ترک می‌خورد و کروم به سفره‌های آب زیرزمینی نفوذ می‌کرد. در بعضی از شهرها هم پساب این صنایع به رودخانه می‌ریزد یا در بیابان‌های اطراف شهر رها می‌شود.

در همین راستا یک تیم استارتاپی شامل فارغ التحصیلان دانشگاه‌های علم و صنعت و فردوسی مشهد به منظور دست یافتن به راهکاری برای بازیابی کروم توسط جاذب فتوکالیستی از پساب کارخانه‌های تولید چرم تشکیل شد. این استارتاپ در رقابت با چند استارتاپ دیگر توانست رتبه‌ی برتر را کسب کند و هم اکنون نیز آنها توانسته‌اند، ایده‌ی خود را به مرحله اجرا برسانند.

تیم استارتاپی نانیت

اعضای تیم استارتاپی نانیت را هومن بخشی فارغ التحصیل کارشناسی ارشد مهندسی فناوری نانو از دانشگاه علم و صنعت، پوریا پریداش فارغ التحصیل مهندسی مواد از دانشگاه فردوسی مشهد، سید مهدی قاسمی  فارغ التحصیل مهندسی شیمی از دانشگاه فردوسی مشهد و سینا پجاز فارغ التحصیل کارشناسی ارشد مهندسی صنایع از دانشگاه علم و صنعت تشکیل می‌دهند.

سینا پجاز با ذکر این نکته که کروم ماده‌ای بسیار سرطان زا است و حتی می‌تواند روی ژنتیک افراد تاثیر منفی بگذارد، گفت: از اینرو به دنبال راه حلی برای حذف این ماده از پساب کارخانه‌های چرم بودیم و در نهایت نیز موفق به طراحی دستگاهی برای جداسازی کروم از پساب شدیم.

به گفته وی، با این دستگاه می‌توان کروم را از پساب کارخانجات چرم حذف کرد و سپس آن را به سولفات کروم تبدیل نمود. سولفات کروم ماده‌ای است که در صنایع تولید چرم کاربرد دارد.

پجاز بیان کرد: در هر فرآیند کروم زنی به چرم، بالغ بر ۳۰ درصد از کروم مصرفی جذب نمی‌شود و با توجه به میزان بالای مصرف سولفات کروم، غلظت بالایی از این ماده در پساب کارخانه‌های چرم وجود خواهد داشت.

وی در ادامه افزود: فرآیندی که نانیت ارائه می‌دهد، علاوه بر حذف کروم و مشتقات آن از پساب کارخانجات، قابلیت بازیابی و بازگردانی آب را نیز دارد. این امر سبب مقرون به صرفه شدن فرآیند مذکور می‌شود.

این محقق در پایان خاطر نشان کرد: در این فرآیند برجی که دیواره‌ی جانبی آن دارای نانو ذرات فوتوکاتالیست است، کروم را جذب می‌کند. در ابتدا نانو ذرات در معرض پرتوهای فرابنفش قرار می‌گیرند و در اثر انرژی حاصل از آن فعال می‌شوند، سپس با عبور پساب از روی این سطح، کروم جدا می‌شود.

    نظرات