هرآنچه باید درباره اینفلوئنسر مارکتینگ بدانید!
فهرست
اینفلوئنسر مارکتینگ بیشتر برای کدام کسبوکارها مفید است؟
چه تفاوتی بین بازاریابی دهان به دهان و اینفلوئنسر مارکتینگ وجود دارد؟
چرا اینفلوئنسر مارکتینگ مهم است؟
اینفلوئنسر مارکتینگ چطور انجام میشود؟
چطور باید اینفلوئنسر مارکتینگ را شروع کنیم؟
پلتفرم اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟
تصورات اشتباه درباره اینفلوئنسر مارکتینگ کدام است؟
چطور استراتژی اینفلوئنسر مارکتینگ خودمان را آماده کنیم؟
ترندهای اینفلوئنسر مارکتینگ جذاب
در مورد اینفلوئنسر مارکتینگ یا بازاریابی افراد تاثیرگذار چه میدانید؟ اینفلونسر کیست؟ چه کاری انجام میدهد و چه تاثیری میتواند در موفقیت کسبوکار شما داشته باشد؟
من و شما ممکن است بارها مخاطب اینفلوئنسرها قرارگرفته باشیم و از طریق بازاریابی آنها به سمت کسبوکاری رفته یا کالا و خدماتی را خریداری کرده باشیم؛ اما ندانیم که این اقدام ما نتیجه اینفلوئنسر مارکتینگ بوده است .
اینفلوئنسر مارکتینگ میتواند یک بخش مهم و حیاتی از استراتژی کسبوکار و برند ما باشد و تاثیربسزایی در شناختهشده هرچه بیشتر نام تجاریمانداشته باشد. در این مقاله قرار است در مورد صفر تا صد این روش بازاریابی افراد تاثیرگذار صحبت کنیم. اگر علاقهمند هستید تا همهچیز را در مورد اینفلوئنسر مارکتینگ بدانید، با ما همراه باشید .
بهتر است بگوییم اینفلوئنسر کیست؟ اینفلوئنسر ( influencer) در لغت به معنای تاثیرگذار است. اینفلوئنسرها یا افراد تاثیرگذار کسانی هستند که؛ به دلیل دانش و تخصصشان در مورد یک موضوع خاص شهرت پیداکردهاند. این افراد میتوانند به واسطه دانش و تخصص خودشان از طریق رسانههای اجتماعی آنلاین یا رسانههای سنتی روی قدرت تصمیمگیری بسیاری از افراد تاثیر بگذارند .
برخی افراد، اینفلوئنسرها را با سلبریتیها و افراد مشهور اشتباه میگیرند، در صورتی ماهیت یک اینفلوئنسر با یک سلبریتی کاملا متفاوت است. یک فرد مشهور میتواند اینفلوئنسر هم باشد، اما یک اینفلوئنسر لزوما مشهور نیست! چه بسا افراد مشهوری که نهتنها تاثیرگذار نیستند، بلکه بهواسطه رفتارهای نادرست خود منفور هم هستند .
ممکن است فکر کنید یک اینفلوئنسر حتما یک اینستاگرامر، بلاگر، یوتیوبر یا پادکستر است؛ اما اینطور نیست! یک اینفلوئنسر میتواند خارج از فضای کانالها و شبکههای اجتماعی فعالیت داشته باشد. یک چهره مشهور، یک فوتبالیست، یک عکاس، یک مدل یا حتی یک میکاپ آرتیست میتواند به واسطه رفتار، داراییها یا عملکرد خودش بر دیگران تاثیر بگذارد .
اینفلوئنسرها را میتوان بر اساس فاکتورهای مختلفی دستهبندی کرد. برای مثال اینفلوئنسرها بر اساس محتوایی که تولید میکنند عبارتند از :
- بلاگرها
- یوتیوبرها
- پادکسترها
- نویسندگان وب سایتها
انواع اینفلونسر بر اساس میزان تاثیرگذاری عبارتند از :
- سلبریتیها
- افراد عادیای که تاثیر بالایی بر مخاطبان خود دارند
اینفلوئنسر مارکتینگ نوعی بازاریابی است که در آن برندها از اینفلوئنسرها و افراد تاثیرگذار برای رساندن پیام خودشان به مشتریانشان و بازار هدف استفاده میکنند. درواقع به جای اینکه چندین بازاریاب را استخدام کنند تا بهصورت مستقیم با مصرفکنندگان مذاکره کنند و آنها را برای خرید محصول و خدمات خود متقاعد کنند، از یک فرد تاثیرگذار کمک میگیرند تا حرف خود را به گوش مصرفکننده برسانند .
اینفلوئنسرها به دلیل نفوذی که روی دنبال کنندگان خود دارند، یکی از بهترین گزینهها برای بازاریابی و تبلیغ محصولات و یا خدمات یک برند هستند. این افراد زمان زیادی را صرف جلب اعتماد مخاطبان خودشان کردهاند و حرف آنها بهنوعی سند و تاییدکننده کیفیت و اعتبار برند شما است .
اینفلوئنسر مارکتینگ با دو شکل رایج بازاریابی شامل بازاریابی شبکه های اجتماعی و بازاریابی محتوا همپوشانی دارد .
اکثر کمپینهای اینفلوئنسر مارکتینگ، ترکیبی از رسانههای اجتماعی را برای رسیدن به هدف خود بکار میبرند. در این کمپین ها اینفلوئنسرها از طریق پلتفرمهای رسانههای اجتماعی (اینستاگرام، توییتر، لینکدین، وبلاگ و غیره) که برای ارتباط با دنبال کنندگان خود استفاده میکنند، برند و محصولات یک شرکت را تبلیغ میکنند. همچنین اکثر کمپینهای اینفلوئنسر مارکتینگ عنصر محتوا را دارند، این محتوا یا توسط شما تولید میشود یا اینکه خود اینفلوئنسر محتوا را تولید میکند .
اگرچه هم بازاریابی محتوا و هم بازاریابی شبکه های اجتماعی در یک کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ بهکار برده میشوند، اما این مدلهای بازاریابی را نمیتوان با اینفلوئنسر مارکتینگ یکسان در نظر گرفت!
اینفلوئنسر مارکتینگتقریبا برای هر کسبوکاری مفید است، زیرا اینفلوئنسرها برخلاف افراد مشهور در هر حوزه کاری و هرجایی پیدا میشوند. یادتان باشد که،تاثیرگذار بودن به معنای داشتن تعداد بالای دنبال کننده نیست، بلکه به این معنا است که فرد بتواند با محتوایی که ارائه میدهد بر قدرت تصمیمگیری دیگران تاثیر بگذارد. پس در حوزه کاری شما هم مطمئنا فرد تاثیرگذار پیدا میشود، فقط کافی است به دنبال وی بگردید.
این دو روش بازاریابی اغلب باهم اشتباه گرفته میشوند. با اینکه «بازاریابی دهان به دهان» و «اینفلوئنسر مارکتینگ»معمولا بهجای یکدیگر استفاده میشوند، اما با هم تفاوت اساسی دارند. این دو مدل بازاریابی هدف مشترکی دارند و آن هم رساندن محتوا (ایده، محصول، داستان،یا خدمات شما) و پیام شما به مصرفکننده است؛ اما راه منتشر کردن محتوا در این روشهای بازاریابی متفاوت است .
در اینفلوئنسر مارکتینگ تمرکز ما بر روی استفاده از افرادی است که در میان دوستان، خانواده و دنبال کنندگان خود نفوذ دارند. درصورتیکه در بازاریابی دهان به دهان شخص بیشتر از راههای ارتباطی خود استفاده میکند تا نفوذ .
بهطورکلی میتوان گفت همه اینفلوئنسر مارکترها فعالیتهای بازاریابی دهان به دهان را انجام میدهند؛ اما مارکترهایی که از روش بازاریابی دهان به دهان استفاده میکنند، لزوما کار خود را به شیوه اینفلوئنسر مارکترها پیش نمیبرند .
در بازاریابی تاثیرگذار نوعی رابطه (در اکثر موارد مالی) بین شرکت تبلیغ دهنده و اینفلوئنسر وجود دارد. به عبارتی شرکت تبلیغ دهنده به پاسخگویی و نتیجه بخشی بازاریابی اطمینان دارد و این اطمینان از سابقه و میزان نفوذ اینفلوئنسر بر مخاطبان خود ناشی میشود. درصورتیکه در بازاریابی دهان به دهان ممکن است مارکتر اصلا شناختهشده نباشد و حتی شناختی از مصرفکنندگان هم نداشته باشد .
اینفلوئنسر مارکتینگ میتواند یک بخش مهم و کارآمد از استراتژی بازاریابی کسبوکار شما باشد. دلایل زیادی وجود دارد که میتوانند شما را قانع کنند تا برای این روش بازاریابی نیز بودجهای را اختصاص دهید و آن را در استراتژی بازاریابی خود بگنجانید .
اصلیترین دلیل میتواند اعتماد مصرفکنندگان به اینفلوئنسرها باشد. مصرفکنندگان به محتوای منتشرشده و محصولات و خدمات توصیه شده توسط اینفلوئنسرها اعتماد دارند، پس اگر برند شما بهواسطه یک فرد تاثیرگذار به مصرفکننده معرفی شود، بهنوعی اعتماد مصرفکننده به برند شما جلب میشود .
دلیل دیگری که اهمیت اینفلوئنسر مارکتینگ را برای ما آشکار میکند، رشد روز افزون رسانههای اجتماعی است. اکثر اینفلوئنسرها در بستر رسانههای اجتماعی فعالیت میکنند. این رسانهها روزبهروز در حال همهگیر شدن در بین افراد مختلف است.
سومین دلیلی که میتواند شما را برای به کاربردن استراتژی اینفلوئنسر مارکتینگ متقاعد کند، بلاک کردن تبلیغات توسط مردم است. اکثر افراد علاقه و توجهی به تبلیغات دیجیتال و حتی تبلیغات سنتی نشان نمیدهند و تا جای ممکن تبلیغات را مسدود میکنند تا کمتر برایشان مزاحمت ایجاد کنند. فردی که یک اینفلوئنسر را دنبال میکند، معمولا به محتوای ارائه دادهشده توسط او اشتیاق نشان میدهد و از آن پیروی میکند .
یکی از هوشمندانهترین حرکتهایی که توسط کسبوکارها در دنیای بازاریابی میتواند انجام شود، استفاده از استراتژی اینفلوئنسر مارکتینگ است. با این کار، آن برند یک ارتباط مدام و موثر با مصرفکننده خواهد داشت و نتایج قابلتوجه و مهمی به دست خواهد آورد که عبارتند از :
- جذب مشتریان جدید
- ایجاد مشتریان وفادار
- افزایش خریدهای مکرر
- ماندگار شدن نام تجاری برند
تا اینجای کار با مفهوم اینفلوئنسر مارکتینگ و دلایل اهمیت آن آشنا شدیم، اما اینفلوئنسر مارکتینگ چطور انجام میشود؟
در بازاریابی تاثیرگذار، هدف این است که به مصرفکننده متصل شوید و پیام خود را به او برسانید. در این نوع بازاریابی، نوعی تعامل بین برند و اینفلوئنسری که نفوذ اجتماعی خوبی دارد، برقرار میشود. اینفلوئنسر از طریق گفتار و روابطی که با دنبال کنندگان خود دارد، برند و محصول شما را به مخاطبان خود معرفیمیکند و واسطه بین شما و مصرفکننده میشود .
محتوای معتبری که توسط اینفلوئنسر ارائه میشود، باعث ایجاد حس اعتماد به برند شما در مصرفکننده میشود. مردم (مصرفکنندگان و مشتریان) گرایش و تمایل خاصی به اینفلوئنسرهای آنلاین دارند، زیرا این افراد برای محتوایی که تولید میکنند ارزش قائل هستند. آنها برای حفظ دنبال کنندگان و مخاطبان خود هم که شده محتوایبیکیفیت و بیارزش تولید نمیکنند، به همین دلیل اینفلوئنسرها افراد قابلاعتمادی برای مصرفکنندگان هستند. همین اعتماد دلیل خوبی برای توسعه روابط استراتژیک برندها با اینفلوئنسرها است تا بتوانند پیام خود را در قالب محتوا و از طریق یک فرد تاثیرگذار و قابلاعتماد به مصرفکننده برسانند .
با مدل بازاریابی تاثیرگذار، در واقع شما دنبال کنندگان اینفلوئنسر را قرض میگیرید تا برندتان را به آن ها معرفی کنید. برای اینکه بتوانید از این فرصت بهترین استفاده را داشته باشید، به اینفلوئنسر اجازه بدهید تا به صلاحدید خودش و شناختی که از مخاطبانش دارد محتوا تولید کند؛ زیرا اگر محتوایی غیرواقعی یا بیربط در اختیار مخاطب قرار گیرد، نهتنها اینفلوئنسر اعتماد مخاطبان خود را از دست میدهد، بلکه شما هم به هدف بازاریابی خود نخواهید رسید .
اینفلوئنسر مارکتینگ یک رشته کاملا تخصصی است، بنابراین برای راهاندازی یک کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ به چند مولفه منحصربهفرد نیاز خواهیم داشت. برای ساخت یک کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ، ابتدا لازم است برای استراتژی اینفلوئنسر مارکتینگ خودتان برنامهریزی کنید .
سپس در بین اینفلوئنسرهای مختلف با توجه به حوزه فعالیت خود جستوجو و تحقیق کنید تا بتوانید بهترین و بانفوذترین اینفلوئنسر را شناسایی و انتخاب کنید. پسازآن، باید به فکر یک اتوماسیون و سیستم گردش کار باشید و در آخر هم باید معیارهای اصلی مورد نظر خودتان ( یا اهداف بازاریابیتان) را کنترل و ردیابی کنید .
قبل از اینکه شروع به برنامهریزی استراتژی کنید یا حتی دنبال اینفلوئنسر بگردید، باید مقدمات اساسی اینفلوئنسر مارکتینگ را آماده کنید. این مقدمات شامل سه مرحله هستند :
- شناخت مخاطب
- تعیین هدف مشخص برای بازاریابی
- تعیین نحوه و معیار اندازهگیری موفقیت کمپین
یکی از اشتباهات رایجی که اکثر برندها و آژانسهای اینفلوئنسر مارکتینگ، مرتکب میشوند، این است که قبل از شناخت مخاطب دنبال اینفلوئنسر میگردند. هر اینفلوئنسری با قشر خاصی از جامعه در ارتباط است. برای مثال: مخاطبان اینفلوئنسری که در حوزه محصولات آرایشی تولید محتوا میکند، به احتمال ۹۹ درصد به آرایشگری علاقهمند هستند، پس اگر مخاطب محصولات یا خدمات شما تعمیرکاران خودرو هستند، این اینفلوئنسر به درد بازاریابی محصولات شما نمیخورد .
قبل از انتخاب اینفلوئنسریک گام به عقب برگردید و ببینید قرار است از طریق بازاریابیتاثیرگذار، به چه کسانی برسید و پیام خود را به چه افرادی منتقل کنید .
قبل از همکاری با یک اینفلوئنسر باید بدانید چه میخواهید؟ اینفلوئنسر مارکتینگ عموما حول اهدافی مانند افزایش فروش، ترغیب مردم برای تست و امتحان کردن یک محصول، معرفی برند و افزایش تعداد دنبال کنندگان در رسانههای اجتماعی میچرخد .
هرچقدر هم که شما براییک کمپین بازاریابی بودجه در نظر بگیرید و با اینفلوئنسرهای معتبر همکاری کنید، تا زمانی که نتوانید میزان موفقیت کمپین را اندازه بگیرید موفق عمل نکردهاید. با تنظیم روشهای صحیح ردیابی کمپین و استفاده از ابزارهای تجزیهوتحلیل مناسب، میتوانید میزان موفقیت عملکرد خود را در یک کمپین بازاریابی اندازه بگیرید .
پلتفرم اینفلوئنسر مارکتینگ در شکلها و اندازههای مختلفی میتواند وجود داشته باشد. چیزی که بیشتر از نوع پلتفرم اهمیت دارد این است که؛ یک بستر اینفلوئنسر مارکتینگ بتواند به یک برند کمک کند تا اینفلوئنسرهای کارآمد را کشف کند و میزان موفقیت کمپینهای اینفلوئنسر مارکتینگ خود را مدیریت و ارزیابی کند .
فرقی نمیکند یک شرکت بزرگ دارید؛ یا اینکه صاحب یک کسبوکار کوچک هستید، درهرصورت یک پلتفرم اینفلوئنسر مارکتینگ به شما اطمینان دهد که بازدهی مثبتی در سرمایهگذاری دارید و از زمان و منابع ارزشمند خودتان بیشترین استفاده را میکنید .
یک پلتفرم اینفلوئنسر مارکتینگ هزینهها و زمانی که در اینفلوئنسر مارکتینگ سنتی صرف میشود را کاهش میدهد، از طرف دیگر باعث افزایش تعامل با مصرفکننده و همچنین افزایش نرخ بازگشت سرمایه ( ROI ) میشود .
تاکنون اینفلوئنسر مارکتینگ از طریق ابزارها، برنامهها و راهحلهای متنوعی انجام میشد که هرکدام از این ابزارها و برنامهها برای انجام یکی از مولفههای اینفلوئنسر مارکتینگ (انتخاب و استخدام اینفلوئنسر، اتوماسیون گردش کار، آنالیز و توزیع بهینه) کاربرد داشتند. بنابراین، عملا چندین ابزار و برنامه و راهحل برای اجرای تبلیغات اینفلوئنسر مارکتینگ نیاز بود. این ابزارها را میتوان به چند دسته اصلی تقسیم کرد: ابزار پخش و انتشار رسانههای اجتماعی، پایگاه دادههای اینفلوئنسر، ابزارهای مدیریت محتوا و ابزارهای مدیریت برنامه اینفلوئنسر .
استفاده از تمام این ابزارها و برنامهها، کار برندها را سخت میکند. آنچه که شرکتها و آژانسهای اینفلوئنسر مارکتینگی که به آنها خدمات میدهند نیاز دارند، یک پلتفرم جامع اینفلوئنسر مارکتینگمقیاسپذیر است. پلتفرم جامع اینفلوئنسر مارکتینگ مقیاسپذیر راز، برای اجرای یک کمپین بازاریابی تاثیرگذار موثر و قابل پیشبینی کمکتان میکند .
هرچقدر اینفلوئنسر مارکتینگ، بهعنوان یک روش بازاریابی در بین کسبوکارها محبوبیت بیشتری پیدا میکند، تصورات اشتباه در مورد آن نیز افزایش پیدا میکنند. رایجترین تصورات اشتباه در مورد اینفلوئنسر مارکتینگ عبارتند از :
اینفلوئنسر مارکتینگ جدید که از طریق پلتفرمهای مخصوص انجام میشود،کاملا با گذشته و اینفلوئنسر مارکتینگ سنتی تفاوت دارد. ممکن است در گذشته اینفلوئنسر مارکتینگ را امتحان کرده و از روند کار و میزان کاری که برای آن انجام می شد، تجربه تلخی داشته باشید. در حال حاضر مشکلات گذشته وجود ندارند و یک پلتفرم اینفلوئنسر مارکتینگ تقریبا ۹۰ درصد از کارهایی که برای اجرای دستییک برنامه لازم بود را کاهش میدهد .
برای همکاری با اینفلوئنسرها حتما لازم نیست صاحب یک برند بزرگ باشید. کار با اینفلوئنسرها با هر بودجه و مبلغی قابل انجام است. در حقیقت این یک فرصت استثنایی برای برندهایی است که هزینه کافی برای بازاریابی سنتی ندارند و نیاز دارند، پیام خود را به روشی معتبر و تاثیرگذار به مصرفکنندگان برسانند .
برخلاف تصور عموم، مطالعات زیادی قدرت اینفلوئنسرها را بر تصمیم خرید مخاطبان خود به اثبات رساندهاند. تبلیغات اینفلوئنسر مارکتینگ افزایش قطعی فروش (هدف بازاریابی) را به دنبال خواهند داشت .
درواقع سلبریتیها و افراد مشهور فقط بخش کوچکی از اینفلوئنسر مارکتینگ هستند. اکثر اینفلوئنسرها افراد عادی جامعه مانند من و شما هستند؛ که بهواسطه محتوایی که تولید میکنند میتوانند بر دیگرانتاثیر داشته باشند .
کار اینفلوئنسر تنها تبلیغ محصول یا خدمات شرکتها نیست، بلکه اعتبار خود را نیز در بازاریابی درگیر میکنند. درصورتیکهیک اینفلوئنسر محتوای نامعتبر ارائه دهد، اعتبار خود را نزد دنبال کنندگان از دست میدهد .
اینفلوئنسر مارکتینگ نیز مانند هر تاکتیک بازاریابی دیگری نیازمند برنامهریزی و هدفگذاری است. شما نمیتوانید تنها با ارسال رایگان محصولات خودتان برای اینفلوئنسرهایا دوستان و آشنایان به موفقیت استراتژیک دست پیدا کنید. طبق مراحل زیر میتوانید استراتژی اینفلوئنسر مارکتینگ خودتان را آماده کنید .
در آمادهسازی استراتژی اینفلوئنسر مارکتینگ، تحقیق گام اول است. ابتدا از میان شبکههای اجتماعی یکی را انتخاب و روی آن تمرکز کنید. اگر کسبوکار خودتان را تازه شروع کردهاید، بهتر است ابتدا با یکی از شبکههای اجتماعی شروع کنید، زیرا همیشه فرصت رفتن به سایر شبکهها را دارید. البته برای انتخاب شبکه اجتماعی، صنعتی که در آن فعالیت میکنید هم اهمیت زیادی دارد، بهعنوانمثال برندهای زیبایی و مد در یوتیوب و اینستاگرام درخشش بیشتری خواهند داشت .
در مرحله تحقیق به نوع اینفلوئنسر مورد نظرتان توجه کنید. بیشتر دنبال افراد مشهور هستیدیا کسانی که دنبال کنندگان بیشتری دارند؟ در انتخاب اینفلوئنسر بودجه خودتان را هم مد نظر داشته باشید و در مورد نحوه دریافت هزینه هرکدام از اینفلوئنسرها تحقیق کنید .
پس از تحقیق نوبت تعیین بودجه و استراتژی مدیریت است. اکنون که دید مناسبی در مورد پرداخت هزینههای اینفلوئنسرها دارید، باید برنامه بودجه خود را ایجاد کنید و حساب هزینههای مربوط برنامهریزی، اجرا و بررسی استراتژی خود را نیز داشته باشید .
در صورت امکان یک جلسه و قرارداد رسمی با اینفلوئنسر مورد نظر داشته باشید، زیرا اینفلوئنسرها هم مانند بقیه انسانها دچار اشتباه میشوند و ممکن است کار شما را به تعویق بیندازند؛یا حتی از محتوای اشتباه برای معرفی برند شما استفاده کنند .
برای برندهایی که به همکاری با مجموعهای از اینفلوئنسرها دارند، همکاری با یک آژانس اینفلوئنسر مارکتینگ برای انجام تحقیقات و هماهنگی امور، ایده بهتری است .
گام بعدی در تدوین استراتژی اینفلوئنسر مارکتینگ، تعیین هدف و پیامی است که میخواهید به مصرفکننده برسانید. دو دلیل رایج برای اجرای کمپینهای اینفلوئنسر مارکتینگ، افزایش فروش و معرفی برند است. با اینحال بهتر است هدف خود را جزئیتر و دقیقتر مشخص کنید. بهعنوانمثال: هدف شما میتواند افزایش فروش در بین آمار جمعیتی جوان باشد .
این مرحله بهنوعی بازگشت به مرحله اول، یعنی تحقیق است. با توجه به هدفتان دنبال اینفلوئنسر مناسب باشید. آیا اینفلوئنسری که انتخاب کردهایدقبلا در حوزه کاری شما یا تبلیغی مشابه کار شما انجام داده است؟ آیا فعالیت اینفلوئنسر قانونی است؟ بهطور مثال کار اینفلوئنسرهایی که در حوزه شرطبندی فعالیت میکنند در کشور ما غیرقانونی است .
پسازآن اینفلوئنسرها، راه تماس با آنها را پیدا کنید. میتوانید از طریق پیام خصوصی در پلتفرمی که فعالیت میکنند با آنها تماس بگیرید؛یا اینکه از روش حرفهایتری مانند ارسال ایمیل استفاده کنید .
یک استراتژی اینفلوئنسر مارکتینگ خوب باید چندین بار بررسی و بازبینی شود و در صورت لزوم تغییراتی در آن ایجاد شود. حتی اگر کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ شما در حال اجرا است، باید تاریخ مشخصی داشته باشید که میزان پیشرفت آن را بسنجید. اگر متوجه شدید مسیری که رفتهاید اشتباه است، دوباره استراتژی را تغییر دهید .
اینفلوئنسرها کمپینهای متفاوتی را میتوانند اجرا کنند. در این بخش، ما برای کمک به برندها جهت شناخت تفاوت بین انواع مختلف کمپینهای اینفلوئنسر مارکتینگ و تعیین اینکه با کدام استراتژی(ترکیبی از استراتژیها) بیشترین موفقیت را کسب خواهند کرد، فهرستی از انواع کمپینهای اینفلوئنسرها تهیهکردهایم. شرکتها و برندها میتوانند از این لیست برای افزایش آگاهی مصرفکننده از نام تجاری خود، افزایش فروش و افزایش نرخ بازگشت سرمایه استفاده کنند .
یکی از محبوبترین راههایی که برندها میتوانند با اینفلوئنسرهای شبکههای اجتماعی مشارکت داشته باشند، ایجاد یک کمپین جایگذاری محصول است که شامل تلفیق محصول، خدمات یا آرم یک شرکت در محتوای اینفلوئنسر به روشی خلاقانه و جذاب است .
شرکتها و برندها میتوانند با میزبانی و اسپانسری مسابقات مختلفی که توسط اینفلوئنسرها برگزار میشود با آنها همکاری کنند، تا با استفاده از هیجان و جو مسابقات برند خودشان را به مخاطبانشان بشناسانند. اهدا جایزه معمولا حسن نیست شما را به مخاطب ثابت میکند و باعث اعتمادسازی به برند شما میشود .
تمرکز هر یک از کمپینهای اینفلوئنسر مارکتینگ حول یک موضوع یا هشتگ خاص، راهی عالی برای برندهای تجاری جهت ایجاد حرکت تبلیغاتی در یک کمپین است. تولید محتوا و اجرای کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ حول هشتگ و نام تجاری یک شرکت بهخصوص اگر آن هشتگ وایرال شود، میتواند میزان دیده شدن برند شما را چند برابر کند .
کمپینهای خلاقانه به اینفلوئنسرهای رسانههای اجتماعی این آزادی را میدهند که محتوایی را با یک مفهوم یا ایده خاص به حمایت از برند شما ایجاد کنند .
این نوع کمپین، برای افزایش تعداد دنبال کنندگان رسانهها و کانالهای اجتماعی برند شما مناسب است. همکاری شما با یک اینفلوئنسر موجب معرفی برندتان به مخاطبان جدید و افزایش تعداد دنبال کنندگان خواهد شد. این کمپین اگر توسط اینفلوئنسر مناسب اجرا شود، میتواند تعداد فالوورهاییک برند را از چند هزار تا چند میلیون نفر افزایش دهد .
مقاله زیر را حتما مطالعه کنید
ترندهای اینفلوئنسر مارکتینگ جذاب عبارتند از:
مشاهده ویدئو آسان است و اینیک روش سریع برای افراد جهت دستیابی به اطلاعات مورد نظرشان است. محتوای ویدئوییخصوصا توسط افرادی که از تلفن همراه استفاده میکنند، با استقبال بیشتری مواجه شده است. اینفلوئنسر مارکتینگ اینستاگرام نیزاخیرا بیشتر بر پایه محتوای
ویدئویی پیش میرود. عمده دلایل آن هم قابلیتبیصدا کردن ویدئوها و تماشای آنها در هر زمان و مکان، ترویجداستانسرایی توسط ویدئوها، حل مشکل بارگذاری ویدیوها و غیره است .
ازآنجاکه تولیدکنندگان محتوا روابط طولانیمدت با مردم ایجاد میکنند تا تاثیرگذار شوند و باقی بمانند، منطقی است که همین اصل در مشارکت با برندها نیز اعمال شود. برندها ممکن است بر اساس بازارهای مختلف هدف خود، با بیش از یک اینفلوئنسر کار کنند، اما زمانی که با یک اینفلوئنسر مطابقت پیدا کردند، حرکت عاقلانه این است که همکاریهایقویتری که بر اساس اعتماد و منافع مشترک بنا شده است، داشته باشند .
این برنامه که مخصوص اشتراک ویدئوهای کوتاه است، این اواخر به یکی از ترندهای جذاب اینفلوئنسر مارکتینگتبدیلشده است. این پلتفرم یکی از بهترین گزینهها برای تولید محتوای وایرال است، اما در نظر داشته باشید مخاطبان تیک تاک جوانان و نوجوانان هستند و اگر مخاطبینشما در این قشر حضور ندارند، این پلتفرم برای فعالیتهای اینفلوئنسر مارکتینگ شما مناسب نیست. البته اینفلوئنسر مارکتینگ در ایران از طریق پلتفرم تیک تاک قابلاجرا نیست، زیرا این اپلیکیشن در کشور ما فیلتر است .
طی دو سال گذشته، Twitch نسبت به قبل جذابیت بیشتری در بین اینفلوئنسر مارکترها پیداکرده است. مدتهاست که این پلتفرم توسط گیمرها برای پخش زنده بازیهایی مانند Call of Duty ، Minecraft ، League of Legends و Fortnite مورد استفاده قرار میگیرد. البته برای سایرتولیدکنندگان محتوا نیز به مکانی برای پخش زنده انواع محتوای هنری، آشپزی،تناسباندام و زیباییتبدیلشده است.
و در انتها...
با توجه به نکاتی که در این مقاله بیان شد، حتما تابهحال متوجه شدهاید که همه کسبوکارهای بزرگ و کوچکبهنوعی به اینفلوئنسر مارکتینگ برای دیده و شناخته شدن نیاز دارند. اگر میخواهید تعداد فالوورهایتان را در شبکههای اجتماعی افزایش دهید ، میزان فروشتان را بالا ببرید یا اینکهکسبوکارتان را برند کنید، میتوانید این موضوع را به اینفلوئنسرها یا افراد مشهور شبکههای اجتماعی واگذار کنید. برای انتخاب درست اینفلوئنسر و تبلیغات کارآمد در شبکههای اجتماعی، آژانس دیجیتال مارکتینگ راز کنارتان است. همهچیز را به راز واگذار کنید و شاهد رشد دنبال کنندههایتان و برند سازی کسبوکارتان باشید.
مطالب مرتبط:
نظرات