چگونه تنش و اختلاف در محیط کار را حل کنیم؟

چگونه تنش و اختلاف در محیط کار را حل کنیم؟

تنش و اختلاف در محیط کار، بخش جدایی ناپذیری از زندگی حرفه‌ای است؛ اما راهکارهایی نیز برای اجتناب از این مشکلات و حل کردن آنها وجود دارد.

اکوسیستم - تقریبا تمام افراد از تنش بیزار هستند، ولی سرپوش گذاشتن روی این موضوع نیز می‌تواند مشکلات بزرگتری را به وجود آورد. امروزه در  محیط‌های کار شاهد تنوع فرهنگی و حضور نیروی‌ها کار از چند نسل مختلف هستیم و این مسئله بیش از پیش محیط کار را مستعد بروز اختلاف و تنش می‌کند.

مسلما هیچ فردی دوست ندارد در محیط کار با تنش و اختلاف روبرو شود، اما فرار کردن راه حل مناسبی نیست، به جای آن می‌توانید با راهکارهایی از پس این اختلافات برآیید.

تنش‌های بزرگ نتیجه مشکلات ساده است

اگر چه نگاه کلی به قضیه پیچیده است؛ اما می‌توانید تک تک سرنخ‌ها را کنار هم گذاشته و مشکل اصلی را پیدا کنید.

احساسی برخورد نکنید

احساسات برای دامن زدن به اختلاف و تنش‌‌، مثل هوا برای آتش است و باعث گسترش اختلاف و از کنترل خارج شدن آن می‌شود. اجازه ندهید تفسیرهای شخصی از یک موضوع منجر به قضاوت‌های نادرست و از بین رفتن روابط دوستانه شوند.

همیشه حسن‌ نظر داشته باشید

در مورد فردی که باعث شروع اختلاف شده است تصور مثبتی داشته باشید؛ اینگونه فکر کنید که وی نیت بدی ندارد. اگر مسئله‌ای باعث ناراحتی و رنجش شما شده است، به جای سوءظن و تفسیرهای شخصی، عکس العمل نجیبانه‌ای داشته باشید.

علت اصلی را بیان کنید

چنانچه افراد از پس زمینه‌ی ماجرا آگاه باشند، عکس العمل‌های منطقی‌تری نسبت به رویدادهای ناراحت کننده، نشان می‌دهند. به طور مثال اگر تیم شما درآمد هدف گذاری شده‌ در ماه جاری را کسب نکرده است، برخورد عصبی مدیریت در جلسه همفکری تیم، باعث به وجود آمدن تنش برای افرادی می‌شود که مجبور به دفاع از عملکردشان هستند. علت اصلی می‌تواند مربوط به رکود خارج از کنترل باشد و افراد تقصیری در این میان نداشته باشند؛ بنابراین شرح علل پس زمینه نقش مهمی در رفع اختلاف‌ها دارد.

حقیقت را بگویید

صداقت همیشه برنده خواهد بود، با فروتنی اشتباه خود را به گردن بگیرید. بجای سرپوش گذاشتن روی ماجرا، با آرامش در مورد شدت خسارات صحبت کنید و راهکارهایی را برای حل مشکل ارائه دهید.

از کسی کینه به دل نگیرید

این موضوع را قبول کنید که شما در محیطی مستعد به اختلاف و تنش کار می‌کنید، بنابراین می‌توانید از عبارت من درک می‌کنیم استفاده کنید، زیرا به این ترتیب قبل از پی بردن به اصل ماجرا مجبور به گفتن من موافقم یا مخالفم نیستید.

    نظرات