در اقتصاد بیمار هیچکس برندهی جمعه سیاه نیست
از طرفی بعید است آمار دقیقی از میزان فروش در جمعه سیاه ایران منتشر شود، با این حال اگر به اطرافیان خود نگاه کنید احتمالا میتوانید در بعضی افراد هیجان حراجهای مختلف فروشگاههای اینترنتی را ببینید. مشکل بزرگ جمعه سیاه در ایران، ترکیب عدم وجود تخفیف معنادار با شرایط کمثبات اقتصادی است شما در این روز (یا برای بعضی فروشگاهها، دوره خاص) میتوانید محصولاتی را بخرید که شاید حس کنید با تخفیف ویژهای به شما فروخته میشوند اما در هر صورت نمیتوان منکر این موضوع شد که ذات چنین روزی به گونهای است که میتواند ذهن کسی که به محصول خاصی نیاز ندارد را هم قلقلک دهد. این گناه کوچک جمعه سیاه اما چندان مهم نیست؛ ما و جیبمان معمولا پس از خرید با آن کنار میآییم، مشکل بزرگتر جمعه سیاه در ایران، ترکیب عدم وجود تخفیف معنادار (نه در همه موارد) با شرایط کمثبات و بیمار اقتصادی است. شاید فروشگاههای اینترنتی بتوانند آمارهایی ارائه دهند که این تصور را تغییر دهد، اما در حال حاضر، تصور بسیاری از ما بر این است که تخفیفهای معنادار در محصولات اندکی اعمال میشوند. در این میان عدهای از کسبوکارها که میدانند قطعا در ادامه این انتظار از آنها وجود دارد که قیمتهای خود را بیشتر کاهش دهند، از هیجان جمعه سیاه برای فروش محصولات خود استفاده میکنند. زمانی که درباره محصولاتی چندین میلیونی صحبت میکنیم، باید بپذیریم که تخفیف واقعی امکانپذیر نیست چرا که قیمت محصولات به اندازهای افزایش داشته که حتی ۱۰ درصد آن هم تبدیل به یک رقم چشمگیر میشود. اما این قطعا همهی ماجرا نیست؛ به این دلیل که حالا دیگر دیجیکالا به تنهایی فعالیت نمیکند و هزاران فروشنده دارد. نکته مهم دیگر این است که تنوع محصولات این فروشگاه به لطف گستردهتر شدن فعالیت فروشندگان در مارکتپلیس دیجیکالا، تا پایان سال ۹۸ بیشتر از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار کالا بوده است. میتوان گفت این توانمندسازی کسبوکارهای سنتی است اما از طرفی شکایت کاربران در شبکههای اجتماعی نشان میدهد که تعداد نامشخصی از کالاها، در فروشگاههای دیگر و بدون تخفیف با نرخ ارزانتری هم پیدا میشود. همه این اتفاقات این پرسش را به وجود میآورد که آیا بعضی از فروشندگان سنتی که به لطف دیجیکالا توانمند و آنلاین شدهاند در حال سوءاستفاده از پلتفرم دیجیکالا هستند؟ شاید این سوالی است که مدیران دیجیکالا باید به آن فکر کنند چراکه در بعضی موارد و به لطف نمودار قیمت، (که اسکرینشاتهای متفاوتی هم از آنها در شبکههای اجتماعی وجود دارد) میتوان دید که یک محصول یک یا دو روز قبل از جمعه سیاه افزایش قیمت داشته و با تخفیف به نرخ قبل رسیده است. بد نیست دیجیکالا از زیرساخت تکنولوژیک خود برای جلوگیری از دستکاری قیمتها ۲ روز مانده به جمعه سیاه استفاده کند میتوان گفت این خود فروشندگان هستند که قیمت را چند روز قبل از چنین حراجی، افزایش میدهند و سپس با تخفیف به همان حدود قیمت عادی میرسانند و نمیتوان دیجیکالا را مقصر دانست. در نگاه دوم به این موضوع، میتوان گفت اگرچه خود دیجیکالا صرفا یک پلتفرم است و قیمت را دستکاری نمیکند اما باید دیجیکالا را مسئول جلوگیری از چنین اتفاقاتی دانست. این موضوع درست است که نظارت بر دستکاری شدن یا نشدن قیمت صدها هزار محصول متنوع، کار سادهای نیست، اما من هم طرفدار نگاه دوم هستم؛ مخصوصا زمانی که به یاد بیاوریم دیجیکالا یکی از تکنولوژیکترین شرکتهای ایران است و اساسا یک بخش گسترده از گزارش جامع سال ۹۸ خود را به معرفی زیرساخت تکنولوژی و هوش مصنوعی خود اختصاص داده.
متن کامل خبر در سایت دیجیاتو
نظرات