فقل کرونا روی چرخ تجارت ورزش
شیوع ویروس کرونا تقریباً همه بخشهای صنعت خردهفروشی در آمریکا از جمله بخش تولید کالاهای ورزشی و باشگاههای زنجیرهای بدنسازی را ویران کرده است.
در ماههای اخیر، تعداد فزایندهای از شرکتهای ورزشی پس از عدم بهبود وضعیت اقتصادی در پی تعطیلیهای موقت و اجباری سالنهای بدنسازی و مراکز تناسب اندام که برای جلوگیری از شیوع این بیماری صورت گرفت، دادخواست ورشکستگی فصل ۷ یا فصل ۱۱ خود را ثبت کردند.
هر یک از این شرکتها به فهرست در حال گسترش ورشکستگیهای خردهفروشان که شامل رستورانها و تولیدکنندگان پوشاک ارزانقیمت میشود، میپیوندند.
در ادامه نام بعضی از باشگاههای زنجیرهای بدنسازی و تولیدکنندگان کالاهای ورزشی که در سال ۲۰۲۰ اعلام ورشکستگی کردهاند، آمده است.
شرکت فلایویل اسپورتس در ۱۵ سپتامبر در اطلاعیهای دادخواست ورشکستگی فصل ۷ خود را اعلام کرد و خواستار تعطیلی دائمی ۴۲ باشگاه دوچرخه ثابت خود در سراسر آمریکا شد.
این شرکت در ابتدا ۹۸درصد از کارکنان خود را در ماه مارس به دلیل فشار مالی ناشی از بحران کرونا اخراج و برای جلوگیری از شیوع ویروس باشگاههای خود را تعطیل کرد.
شرکت تاون اسپورتس اینترنشنال، شرکت مادر باشگاههای ورزشی زنجیرهای نیویورک و بوستون با استناد به مشکلات مربوط به بحران کرونا در ۱۴ سپتامبر دادخواست ورشکستگی خود را به اطلاع عموم رساند. یکی از برندهای بزرگ دیگر بدنسازی در ماه ژوئن ورشکستگی خود را ثبت کرد و گفت ۱۳۰ باشگاه ورزشی خود را برای همیشه در ایالات متحده تعطیل خواهد کرد.
ضرر بزرگ
شیوع کرونا حتی صنعت لباس و پوشاک ورزشی را هم تحت تاثیر قرار داده است.
با به تعویق افتادن مسابقات یورو۲۰۲۰ برنامه کمپانیهای آدیداس و نایک هم به مشکل خورده است. سه برند معتبر پوما، آدیداس و نایک که وظیفه تامین لباسهای تیمهای حاضر در یورو۲۰۲۰ را برعهده دارند در حال حاضر بسیاری از فروشگاههای خود را رسما تعطیل کردهاند و مشخص نیست چه زمانی رسما از کیت جدید تیمهای یورو۲۰۲۰ رونمایی میکنند. حتی قرار بود پوما کیت چند تیم حاضر در یورو را روز گذشته رونمایی کند که این مساله به تعویق افتاد.
در طول چند هفته گذشته تصویر لباسهای بسیاری از تیمها لو رفته و برنامهریزی کمپانیهای لباس به هم ریخته و مشخص نیست با توجه به بهتعویق افتادن بازیها و تورنمنتهای ملی فوتبال، اصلا نیازی به لباسهای ملی در حال حاضر هست یا خیر، زیرا پوما وظیفه تامین لباس چند تیم آفریقایی را هم برعهده دارد و با توجه به منتفی شدن برگزاری دیدارهای مقدماتی جامجهانی نیازی به لباسهای جدید هم نیست. این مساله برای آدیداس و نایک که وظیفه تامین لباسهای بسیاری از تیمهای مسابقات جام ملتهای آمریکایجنویی را هم برعهده دارند، گران تمام شده است.
سقوط نایک
نایک در گزارش ترازنامه خود برای سال مالی مارس ۲۰۱۹ تا مارس ۲۰۲۰ اعلام کرد به خاطر شیوع کرونا و بسته شدن فروشگاههای این شرکت به دلیل اعمال محدودیتهای اجتماعی و اقتصادی در کشورها، درآمد این برند آمریکایی ۴۰درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است.
در این گزارش آمده است درآمد نایک با ۳۸درصد کاهش به ۳/۶میلیارددلار رسیده که دلیل آن تعطیل شدن فروشگاههای عرضه محصولات نایکی در شمال آمریکا، اروپا، خاورمیانه، آفریقا، آسیا، اقیانوسیه و آمریکای لاتین برای کنترل شیوع کرونا بوده است. البته رشد فروش در چین توانسته بخشی از اثر منفی سقوط درآمد در سه ماهه نخست سال جاری را جبران کند.
نایک برای سهماهه نخست سال جاری ۷۹۰میلیوندلار ضرر گزارش کرده و به خاطر افزایش هزینههای عملیاتی شاهد پایین آمدن حاشیه سود محصولات خود بوده است. با وجود شیوع ویروس کرونا، طی سال مالی گذشته درآمد نایک از فروش محصولات در بازار چین هشتدرصد رشد کرده است.
منبع: Bloomberg.com
نظرات