مرکز توانمند سازی و تسهیل‌گری کسب و کارهای نوپا فاوا و رشد استارتاپ‌ ها

مرکز توانمند سازی و تسهیل‌گری کسب و کارهای نوپا فاوا و رشد استارتاپ‌ ها

نهادهای پشتیبانی استارتاپ‌ها طی چند سال اخیر، توسعه یافته است، همین امر منجر به رشد 5 برابری تعداد شتاب دهندها و 32 برابری تعداد کسب و کارهای نوپا در کشور شده است.

به گزارش اکوسیستم، بهبود فضای کسب و کارهای نوپا و استارتاپ‌ها، چند سالی است که به عنوان یکی از شاخص‌های اصلی توسعه کسب و کارهای کشور در دستور کار مسئولان اجرایی قرار دارد، به همین دلیل مرکز توانمند سازی و تسهیل‌گری کسب و کارهای نوپا فاوا با هدف توانمند نمودن متخصصان و فعالان استارتاپ‌ها در زمینه ICT راه اندازی شد.

این مرکز که زیر مجموعه‌ای از سازمان فناوری اطلاعات ایران است، سعی دارد که روند شکل گیری و توسعه کسب و کارها را آسان سازد و بستری برای تعامل آسان و حرفه‌ای بازیگران کسب و کارهای نوپا به وجود آورد.

به وجود آمدن مرجعی قابل اعتماد به منظور توسعه استارتاپ‌ها، سرمایه‌گذاری و رصد بازار در حوزه فاوا، چشم انداز تاسیس مرکز توانمند سازی و تسهیل‌گری کسب و کارهای نوپا فاوا بوده است. این مرکزی خدمات متنوعی از جمله مشاوره‌های حقوقی، طراحی کسب و کار، پرورش ایده، تجربه کاربری، برنامه نویسی، پوشش اخبار حوزه زیست بوم استارتاپی ایران و جهان، مصاحبه با استارتاپ‌ها، دانشنامه تخصصی عبارت‌های این حوزه را ارائه می‌دهد.

برگزاری کارگاه‌های آموزشی با محوریت موضوعات مهم در تاسیس یک کسب و کار، آموزش مهارت‌های فردی و سازمانی، برگزاری چهار دوره آموزشی آنلاین در مورد مهارت‌های فردی و بین فردی، طراحی استارتاپ‌ها و راه اندازی کسب و کارهای نوپا از جمله اقداماتی است که این مرکز در جهت دستیابی به اهداف خود انجام داده است.

بر اساس گزارش‌های رسمی منتشر شده، توسعه نهادهای پشتیبانی کسب وکارهای نوپا در دولت یازدهم باعث رشد تعداد این کسب و کارها از 130 استارتاپ در پایان سال 1392 به 4130 استارتاپ در پایان سال 1395 شده است؛ به بیان دیگر رشد 5 برابری تعداد شتاب دهنده‌ها در این مدت، افزایش 60 درصدی تعداد سرمایه گذاران و پنج برابر شدن تعداد مراکز آپا سبب شد که تعداد استارتاپ‌ها به 4130 مورد تا پایان سال 1395 برسد.

    نظرات