اکوویک دهم: از از امکان پرداخت موبایلی برای مشتریان بانک پاسارگاد تا معرفی استارت آپ های برگزیده رویداد جاده ابریشم اصفهان

اکوویک دهم: از از امکان پرداخت موبایلی برای مشتریان بانک پاسارگاد تا معرفی استارت آپ های برگزیده رویداد جاده ابریشم اصفهان

اکوویک این هفته اختصاص دارد به 5 خبر مهم داخلی که در طول هفته اول آبان ماه در ایران رخ داده اند. لطفا تا پایان با ما همراه باشید.

به گزارش اکوسیستم، هفته اول آبان ماه اخبار داخلی مختلفی در حوزه استارتاپ ها و رویداد های داخلی در خبرگزاری های مختلف منتشر شدند که گویای تغییرات قابل توجهی در صنعت استارتاپ های ایرانی و همچنین تغییر در نگرش کلی جامعه و دولت به این صنعت پر فایده و درآمد زا در ایران هستند. یکی از خبرهای مهم منتشر شده در حوزه استارتاپ ها برگزاری رویداد جاده ابریشم در اصفهان و معرفی استارتاپ های برتر در این حوزه است.

پرداخت موبایلی برای مشتریان بانک پاسارگاد فراهم شد. امروزه نقش پول نقد در معاملات کمرنگ شده است، بطوریکه حجم قابل توجهی از پرداخت‌ها در کشورهای توسعه یافته با استفاده از روش‌های پرداخت الکترونیک انجام می‌شود. یکی از شیوه‌های پرداخت که مدتی است با استقبال روبرو شده، پرداخت موبایلی است؛ در همین راستا بانک پاسارگاد اقدام به ارائه کیف پول موبایلی خود با نام کیپاد نموده است. زهرا میرحسینی، عضو هیئت عامل و معاون فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک پاسارگاد با اعلام این خبر گفت: بانک پاسارگاد با در نظر گرفتن قابلیت‌های اپراتورهای تلفن همراه کشور، همکاری سه جانبه‌ای را بین بانک پاسارگاد، ایرانسل و شرکت فناپ پرداخت به وجود آورد که بدون نیاز به تعویض کارت‌های بانکی که هزینه‌ی نسبتا بالایی دارد، راهکاری را برای پرداخت‌های خرد آفلاین عرضه کنند. از آنجا که تلفن همراه ضریب نفوذ بالایی در همه اقشار جامعه داشته و این تکنولوژی پتانسیل‌های زیادی نیز دارد، بهترین گزینه فکر کردن به راهکاری بر پایه تلفن همراه بود.

اسنپ در تبریز راه اندازی می شود. اپلیکیشن اسنپ از روز شنبه 6 ابان ماه در تبریز فعالیت خود را آغاز می‌کند؛ این شهر هفتیمن مقصد این سامانه هوشمند حمل و نقل است. با وجود اینکه تقریبا دو هفته از آغاز به کار اسنپ در قم می‌گذرد، این سامانه از شروع فعالیت در تبریز خبر داد. به این ترتیب می‌توان امیدوار بود که این روند ادامه یافته و هموطنان در سراسر کشور بتوانند از خدمات حمل‌ و نقل آنلاین استفاده کنند. به گفته‌ی اسنپ، این سامانه شیوه‌ی سنتی حمل و نقل را کنار گذاشته و باعث شده تا امروزه رفت‌ و آمد افراد در شهرهای بزرگ آسان و ارزان باشد، همچنین این سامانه به عنوان راهکاری موثر در کاهش ترافیک و آلودگی هوا مطرح شده است.

بانک ملی ایران از شرکت های دانش بنیان و استارت آپ ها حمایت می کند. در دنیای امروز خدمات آی‌تی محور و دانش بنیان، به رقیبی جدی برای بانک‌ها تبدیل شده‌اند و اگر بانک‌ها خدمات خود را با آنها تطبیق ندهند، حتی ممکن است بازنده‌ی این رقابت باشند. در همین راستا بانک ملی به طور جدی در پی حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌ها است. تا چندی پیش مردم حتی برای پرداخت قبوض آب، برق و… باید مدت‌ها در صف بانک به انتظار می‌ایستادند. ولی امروزه به لطف پیشرفت تکنولوژی و ظهور اپلیکیشن‌های موبایل، مردم به سادگی در هر مکانی و هر زمانی می‌توانند همان قبوض را پرداخت کنند. به همین دلیل بانک ملی ایران قصد دارد تا از ایده‌های نو در راستای تجاری سازی و تولید محصول متناسب با شرایط روز حمایت کند.

استارتاپ ایرانی نانیت، از پساب کارخانجات چرم، کروم را حذف می کند. استارتاپ ایرانی نانیت توانست با حذف ماده کروم از پساب کارخانجات چرم، به حفظ محیط زیست و کاهش مصرف آب این کارخانه‌ها کمک کند. ورود کروم به سفره‌های آب زیرزمینی به دلیل اثرات مخربی که دارد، یکی از دغدغه‌های زیست محیطی در کشورمان است. ورود این ماده به سفره غذایی یا حتی تماس فیزیکی با آن، احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد. به همین دلیل در کشورهای توسعه یافته، صنایع مرتبط با کروم و مشتقات آن تحت کنترل قرار دارند تا این ماده مخرب وارد محیط زیست نشود. یکی از کاربردهای اصلی ماده کروم در صنایع تولید چرم است. ایران، ایتالیا، ترکیه، هند، پاکستان و چین بزرگترین تولید کنندگان چرم در دنیا هستند، ولی تا به حال راهکار قابل اجرایی برای جدا کردن کروم از پساب کارخانجات چرم پیشنهاد نشده بود.

استارتاپ های برگزیده اصفهانی در رویداد جاده ابریشم معرفی شدند. رویداد استارتاپ جاده ابریشم اصفهان روز گذشته برگزار شد و استارتاپ‌های برگزیده این شهر برای حضور در مرحله نهایی از سوی هیئت داوران معرفی شدند. این رویداد بعدظهر جمعه ۵ آبان ماه در اصفهان برگزار شد، این شهر با ۱۱ استارتاپ در رویداد جاده ابریشم حضور داشت. همانند روند برگزاری رویداد در سایر شهرها، ابتدا هر یک از استارتاپ‌ها فرصت داشتند تا فعالیت و مدل کسب و کار خود را معرفی کنند و سپس پاسخگوی سوالات هیئت داوران باشند.

    نظرات