یک رییس خوب با این شش روش از کارمندانش تشکر و قدردانی می کند

یک رییس خوب با این شش روش از کارمندانش تشکر و قدردانی می کند

مدیران و رؤسای خوب باید قدردان زحمات و دستاورد های کارمندان سخت کوش خود باشند و به روش های مختلفی از آن ها تشکر کنند. اما تشکر کردن هم روش های مختص به خود را دارد!

 اکوسیستم – یکی از مدیران خود که واقعا برایش احترام قائلید را تصور کنید؛ به احتمال زیاد می گویید: یکی از کار هایی که او به خوبی انجام می دهد، تشکر کردن از کارمندانش است. شما هم می توانید این کار را انجام دهید، تشخیص و قدردانی از تلاش زیاد و موفقیت های یک کارمند، می تواند یکی از آسان ترین و موثر ترین پاداش ها برای او محسوب شود.

حتی اگر برای قدردانی از کارمندان خود دلایل کافی ندارید، باز هم انجام این کار می تواند باعث پیشرفت کسب و کار شما شود. طبق تحقیقات صورت گرفته توسط یکی از انجمن های روانشناسی آمریکا، تقریبا همه کارمندانی (۹۳ درصد)  که در محیط کاری خود احساس با ارزش بودن دارند، با تمام توان خود وظایفشان را انجام می دهند.

خوشبختانه برای انجام این کار نیازی به ترتیب دادن مراسم های قدردانی رسمی نبوده و لازم به طی کردن فرآیند های دشوارو طولانی آن نیست. کافیست هر از گاهی از کارکنان و کارمندان خود تشکر کنید؛ گاهی اوقات به صورت مستقیم و اغلب به صورت غیر مستقیم.

در اینجا به تعدادی از روش های تشکر و قدردانی از کارکنان به خاطر زحمات و دستاورد هایشان اشاره می کنیم.

۱ . بگویید متشکرم!

این مورد خیلی واضح است! اینطور نیست؟! با این حال همه مدیران آن را باور ندارند. بسیاری از رؤسا گمان می کنند که قدردانی از کارکنان فقط در قالب پرداخت پاداش و چک نقدی امکان پذیر است. عقیده آن ها این گونه است: ” چرا باید به خاطر انجام وظیفه ات از تو تشکر کنم؟”

شاید ظاهر این جمله منطقی باشد، ولی در باطن احمقانه است.

وقتی یک کارمند گزارشی را به شما تحویل می دهد، از او تشکر کنید. وقتی یک کارمند مشکلی را کشف می کند، از او تشکر کنید. هر چقدر که می توانید بگویید مشتکرم. این کار نه تنها برای کارمندان خوشایند است، بلکه آن ها را وادار به پیروی از دستورات شما و تشکر کردن از سایر افراد اطرافشان نیز می کند. این آسان ترین راه برای ایجاد محیطی سرشار از قدردانی و قدرشناسی است.

سعی کنید از کارمندان خود به خاطر هر چه که انجام می دهند تشکر کنید. در انجام این کار اصلا تعلل نکنید. هر چقدر فاصله بین مشاهده عملکرد خوب کارمند با تشکر کردن از او کوتاه تر باشد، تاثیر این قدردانی بیشتر است.

پس بلا فاصله از کارمندان سخت کوش خود تشکر کنید.

۲ . با اعطای آزادی و استقلال بیشتر، تشکر کنید

سازمان های خوب فرآیند ها و رویه ها را بهینه سازی می کنند. در عین حال، تعهد و رضایت، عمیقا به خودمختاری و استقلال وابسته است.

وقتی من شخصا مسئول انجام کاری باشم، به آن اهمیت می دهم و برای انجام کار درست، احساس توانایی می کنم.

وقتی کارمندی یک تصمیم خوب می گیرد، با دادن آزادی عمل بیشتر برای اتخاذ تصمیمات مهم تر در آینده از او تشکر نمایید. می توانید به چنین کارمندی بگویید: “از این که توانستی راهی برای تسریع آخرین سفارشمان پیدا کنی، ممنونم… هر وقت مورد مشابهی پیش آمد، هر طور که فکر می کنی بهتر است عمل کن.”

نشان دادن اعتماد راه بسیار خوبی برای تشکر کردن است. خود شما هم از انجام این کار منتفع خواهید شد، چرا که کارمندانی که اختیارات بیشتری دارند، همواره به دنبال راه هایی برای انجام بهتر کار های خود هستند.

۳ . با پیگیری صادقانه ایده ها و تلاش های کارمندان از آن ها تشکر کنید

کارمندان متعهد ایده های جدیدی دارند؛ کافیست فرصت پیشنهاد دادن را از آن ها بگیرید و یا فورا بدون هیچ ملاحظه ای با ایده های آن ها مخالفت کنید تا برای همیشه آن ها را ناامید و بی تفاوت کنید.

هر گاه از کارمند خود تشکر کردید، به دنبال آن، فرصت ارائه پیشنهاد بدون هیچ نگرانی را نیز برای او فراهم کنید. اگر کارمندی یک مشکل را حل کرد، از او بخواهید تا اگر می تواند روشی را برای عدم تکرار مجدد آن مسئله ارائه کند. اگر کارمندی به کارمند دیگری برای حل یک مشکل میان فردی کمک کرد، از او پیشنهادی برای بهتر کردن شرایط تقاضا کنید.

به طور خلاصه، از کارمندان خود با احترام و اعتماد به ایده ها و تلاش هایشان تشکر کنید. به این صورت، آن ها فقط به خاطر آن چه که انجام داده اند احساس قدردانی نمی کنند، بلکه به خاطر آن چه که هستند نیز این احساس را دارند.

۴ . با کمک خواستن، تشکر کنید

کمک خواستن به طور ضمنی نشان می دهد که شما برای طرف مقابل احترام قائلید: تو چیزی را می دانی و یا قادر به انجام کاری هستی که من نمی دانم و نمی توانم. کمک خواستن نشان می دهد که شما به طرق مقابل اعتماد دارید، چرا که شما ضعف خود را پذیرفته و به کمک نیاز داشتن اقرار کرده اید.

دفعه بعدی که یک کارمند کاری را برای شما انجام داد، به تشکر کردن زبانی اکتفا نکنید. از او بپرسید چه کاری انجام داده و چرا و چگونه آن را انجام داده است. نشان دهید که شما خواهان یادگیری از آن ها هستید.

در این فرآیند شما آسیب پنیری، احترام و مشتاق یادگیری بودن خود را به نمایش می کشید. همه این خصوصیات متعلق به یک رییس عالی است.

با انجام این کار شما اثبات می کنید که تشکرتان فقط در حد حرف نبوده است.

۵ . با کمک کردن، تشکر کنید

وقتی کارمندی تلاش بیشتری انجام می دهد، تشکر کردن روش مناسبی برای قدرشناسی از زحمات اوست.

اما علاوه بر تشکر کردن، کمک کردن هم می تواند موثر باشد.

اما هیچ وقت نپرسید: ” می تونم کاری براتون انجام بدم؟” پاسخ اکثر کارمندان به چنین سوالی منفی است: شاید چیزی به این شکل: “خودم از پسش بر میام!”

کلی گویی نکنید. ببینید در چه کاری می توانید کمک کنید. بگویید: “من چند دقیقه ای بیکارم. بگذار کمکت کنم تمومش کنی” پیشنهاد کمک خود را به صورت مشارکتی مطرح کنید، نه با منت یا بی دلیل. شما باید رفتاری را از خود نشان دهید که دوست دارید کارمندانتان هم به همان شکل عمل کنند.

در مرحله بعد، آستین ها را بالا بزنید و به کارمند خود کمک کنید!

کمک کردن ثابت می کند که شما دشوار بودن وظایف کارمندان را درک می کنید و در نتیجه قدردان زحمات آن ها هستید.

۶ . با گفتن “قابل شما را ندارد” و “خواهش می کنم” تشکر کنید

حتما برای شما هم پیش آمده که به فردی یک هدیه بدهید و ببینید که او احساس ناخوشایند و خجالت زده ای پیدا می کند. این عکس العمل، شما را هم کمی دلزده می کند، اینطور نیست؟!

همین اتفاق ممکن است در زمانی که از شما تشکر، قدردانی یا تعریف می شود، برای خودتان هم رخ دهد. این اتفاق باعث می شود که شما تا حدودی احساس نا آرامی و معذب بودن داشته باشید، ولی کافیست به چشمان مخاطبتان نگاه کرده و از او تشکر کنید. به همین صورت، وقتی کسی از شما تشکر کرد، به چشمانش نگاه کنید و بگویید: “خواهش می کنم. خوشحالم که تونستم کمکتون کنم”

هر موقع که فردی از شما تشکر کرد، حتما پاسخ متناسبی به او بدهید. نشان دهید که شما قدرشناسی او را تحسین می کنید. به کارمندان خود نشان دهید که می خواهید احساس راحتی داشته باشند.

    نظرات