آیا ارزش واقعی استارتاپ های تکنولوژی محور مشخص است؟

آیا ارزش واقعی استارتاپ های تکنولوژی محور مشخص است؟

در این مقاله قصد داریم تا استارتاپ های فعال تکنولوژی محور، را کمی عمیق تر بررسی کنیم و همچنین به چالش های جدید پیش روی این استارتاپ ها بیشتر و با دقت تر بپردازیم.

به گزارش اکوسیستم، در حال حاضر شرکت های نو پا فعال در حوزه تکنولوژی و یا تکنولوژی محور در آمد زایی بالایی دارند. میزان در آمد این شرکت ها در برخی از موارد بیش از تصور است. البته همه سرمایه گذاران در شرکت های فعال در حوزه تکنولوژی و تکنولوژی محور سود واقعی خود را اخذ نمی کنند. در واقع عده ای از این سرمایه گذاران بیش از سایرین به سود های کلان دسترسی پیدا خواهند کرد.

بر اساس اسناد و آمار مختلف، در حال حاضر در آمد شرکت های نو پا در حوزه فناوری و تکنولوژی بسیار بالاتر و بیشتر از در کد شرکت های فعال در حوزه تکنولوژی در دهه های قبل است. از آنجایی که سرمایه گذاران امروزی تمایل بیشتری دارند تا به بازگشت سریع تر سرمایه برسند بنابراین سرمایه گذاری خود را در شرکت هایی انجام می دهند که بازگشت سرمایه از طریق آن ها بسیار سریع انجام می شوند و همچنین رشد آن ها به نحو قابل توجهی سریع است و به نوعی می توان از ان ها به عنوان فیس بوک آینده یاد کرد.

اما این هجوم سرمایه به این شرکت های نو پا بر خلاف ظاهر آن ها چندان خوشایند نیست. زیرا هجوم سرمایه گذاری در این شرکت ها باعث می شود تا ارزش آن ها از ارزش واقعی این شرکت ها بیشتر شودو بنابراین احتمال شکست آن ها بیشتر خواهد بود.

بر اساس آمار های مختلف منتشر شده از سال 2008 تا سال 2017 میلادی حجم سرمایه گذاری مالی در استارت آپ های فعال در حوزه تکنولوژی تا حد قابل توجهی افزایش یافته است. مطالعات انجام شده بر روی میزان در آمد شرکت های سهامی عام نشان می دهد که این شرکت ها تمایل بیشتری برای دریافت پول سرمایه گذاران دارند. برای مثال سرمایه گذاری در فیس بوک باعث شده است که ارزش آن 27 برابر از ارزش واقعی آن باشد. در حالی که شرکت هایی مثل جنرال الکتریک که به نظر می رسد فعالیت ارزشمند تری نسبت به فیس بوک دارد، به دلیل روند رشد کند، ارزشی بسیار کمتر از فیس بوک دارد.

هر چند بسیاری از استارتاپ ها بر این باورند که افزایش سرمایه گذاری در آن ها باعث نمی شود که ارزش شرکت به طور غیر واقعی افزایش یابد. آن ها بر این باورند که اساس و بنیان آن ها با بقیه استارتاپ ها متفاوت است و کار آن ها برای رسیدن به رشد سریع و زود بازده اصولی بر پایه قوانین و مقررات خاص است.

به عنوان مثال  شرکت استیچ فیکس، یکی از شرکت های آن لاین مد و فشن است که سعی می کند به سرمایه گذاران نشان دهد که این شرکت از قوانین و مقررت خاص خود برای رسیدن به بازده سریع استفاده می کند و این قواعد اصولی است. یا شرکتی مثل وی ورک، معتقد است اصولی که این شرکت از آن ها برای رسیدن به سود استفاده می کندف با سیر شرکت ها متفاوت است.

اما واقعیت این است که این شرکت های نو پا، باعث می شوند تا صنایع موجود و فعال به طور قابل توجهی تغییر کنند. و این نکته ای است که سرمایه گذاران این شرکت ها باید به آن توجه زیادی نشان دهند. مثلا شرکت های فعال در حوزه پوشاک که تولیدات خود را با استفاده از آخرین تکنولوژی های روز دنیا ارائه می دهند، می توانند با هزینه های کمتر و افزایش فروش محصول به در آمد زایی بالاتری برسند. در واقع این امر می تواند به نوعی تغییر در صنایع پوشاک را ایجاد نماید. اما این تغییرات همواره به نفع سرمایه گذار نیست.

در واقع با افزایش نیاز و سود آوری بر اساس افزایش نیاز بازار، نمی توان به طور دائمی سود آوری داشت. زمانی می رسد که بازار اشباع می شود و این افزایش نیاز غیر اصولی بازار باعث می شود تا ضررهای هنگفتی به شرکت ایجاد کننده این نیاز وارد شود.

از این رو سرمایه گذاری در این شرکت های نو پا که بازدهی سرمایه بالا و سریعی دارند، بدون خطر نیست و سرمایه گذراان برای سرمایه گذاری در این شرکت ها می بایست نهایت دقت را داشته باشند.

به عقیده بسیاری از کارشناسان ارزش استارتاپ هایی که رشد متعادلی دارند و همچنین بازگشت سرمایه در آن در زمان متعادل و با روند متعادلی انجام می شود، بسیار ارزشمند تر از آن دسته از شرکت هایی هستند که روند رشد و بازگرداندن سرمایه سریع است و سرمایه گذار در عرض کمتر از یک سال و یا حتی چند ماه به سرمایه اصلی خود دسترسی پیدا می کند.

    نظرات