سازه‌ای هیدرولیکی برای توزیع عادلانه آب ساخته شد

سازه‌ای هیدرولیکی برای توزیع عادلانه آب ساخته شد

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، خداوند باران را از آسمان ها فرستاد. زمین زنده و حیات آغاز شد. آب، منبعی که دسترسی به آن برای همگان اهمیت دارد و حتی انسان برای زندگی در سایر کرات نیز به دنبال وجود این مایع حیات است. پس همه به دنبال راهکارهایی برای صرفه جویی از این موهبت الهی هستند. کشاورزی یکی از حوزه هایی است که مصرف آب زیادی را در آن شاهد هستیم. در زمینه صرفه جویی آب در این حوزه محققان دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری طرحی پژوهشی انجام دادند.

محمد بی جن خان مجری طرح پژوهشی «طراحی و ساخت سازه¬ای مکانیکی-هیدرولیکی برای توزیع عادلانه آب زیرزمینی» بیان کرد: سرآغاز انجام این پروژه تحقیقاتی یک ایده بود. ایده ای که با هدف صرفه جویی در آب و انرژی شکل گرفت. برای تحقق این هدف نیاز به ابزاری بود. بنابراین با انجام پژوهش ها و تحقیقات این وسیله با عنوان «شیر کنترل پی وی» طراحی و ساخته شد. در حال حاضر ۶ نمونه از این شیر برای دبی نیم تا ۱۰ لیتر بر ثانیه ساخته شده است. از ویژگی های آن این است که با تغییر فشار هر دبی ثابتی را عبور می دهد.

عضو هیان علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) ادامه داد: کاربرد این شیرهای کنترل برای توزیع عادلانه آب زیرزمینی است. البته در انواع روش های آبیاری نیز کاربرد دارد. با این ابزار برای هر دبی تنظیمی با افزایش فشار از ورود آب اضافه جلوگیری می شود. با تحقیقاتی که انجام دادیم در آبیاری نواری با این وسیله قابلیت صرفه جویی ۲۰ تا ۵۰ درصدی با توجه به کارکرد سیستم صرفه جویی وجود دارد.

وی در ادامه گفت: در طراحی این شیرها مبحث انرژی دارای اهمیت است تا با کمترین میزان انرژی آب پخش شود. البته تمرکز کار ما در فشارهای پایین است اما قابلیت کارکرد و طراحی آن برای هر فشاری وجود دارد.

پایان پیام/۲۵

لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    منبع خبر

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات