ساماندهی رویدادهای استارتاپی و پارک های علم و فناوری

ساماندهی رویدادهای استارتاپی و پارک های علم و فناوری

مهدی غلامی (مشاور معاونت پژوهش و فناوری دفتر برنامه ریزی امور فناوری وزارت علوم) ضمن اشاره به گردش مالی پارک‌های علم و فناوری به ارزش 3 هزار میلیارد تومان گفت: شیوه نامه‌ای برای ساماندهی رویدادهای استارتاپی تدوین شده است.

به گزارش اکوسیستم، روز گذشته مهدی غلامی در نشست بررسی اجرایی شدن راهبرد کلان ۳ نقشه جامع علمی کشور، گزارشی در مورد نحوه عملکرد وزارت علوم در محقق شدن اقتصاد دانش بنیان ارائه کرد.

وی بیان کرد: اهدافی که از راهبرد کلان 3 نتیجه می‌شود، در 9 بند شامل گسترش پژوهش تقاضا محور و تجاری‌ سازی نتایج تحقیقات، اشتغال فارغ التحصیلان، به وجود آوردن واحدهای فناور و شرکت‌های زایشی، ترویج فرهنگ فن آفرینی، کاهش ریسک بازار محصولات دانش بنیان، کامل کردن چرخه نوآوری، گسترش منطقه‌ای نوآوری، ساماندهی پارک‌های علم و فناوری و ثبت اختراعات و گسترش حمایت از مالکیت فکری محصولات تعریف شده است.

غلامی ماموریت وزارت علوم در راهبرد کلان ۴ نقشه جامع علمی را حمایت کردن از زیر ساخت‌های توسعه علمی عنوان کرد و ادامه داد: در این راستا اقداماتی از قبیل ایجاد و توسعه پارک‌های علم و فناوری، ارتقای سطح کمی و کیفی این پارک‌ها، توسعه و ژرف کردن تعاملات بین دانشگاه، صنعت و جامعه و ارتقا و بهبود نظام نوآوری صورت می‌گیرد.

مشاور معاونت پژوهش و فناوری دفتر برنامه ریزی امور فناوری وزارت علوم گفت: بر همین اساس سیاست‌ها و برنامه ریزی ملی فناوری را تدوین کردیم، که شامل یک برنامه ۵ ساله در دفتر امور فناوری وزارت علوم است.

وی از دیگر اقدامات این وزارتخانه، تایید نهایی برنامه راهبردی ۱۲ پارک علم و فناوری را نام برد و خاطر نشان کرد: همچنین اقدام به تدوین سند آمایش فناوری پارک‌های علم و فناوری شد، که تاکنون ۶۰ درصد پیشرفت داشته است.

علاوه بر این، غلامی از تهیه و تدوین مدل همکاری پارک‌های علم و فناوری با هدف ایجاد دانشگاه نسل سوم به عنوان یکی دیگر از اقدامات وزارت علوم در تحقق اقتصاد دانش بنیان نام برد.

اقدامات وزارت علوم در راستای اجرای راهبردهای کلان

وی اقدامات صورت گرفته در زمینه اجرای طرح راهبرد کلان ۳ نقشه جامع تشریح کرد و افزود: تعداد پارک‌های علم و فناوری از ۳۶ به ۴۲ افزایش پیدا کرده است، در این راستا ایجاد پارک‌های فناوری تخصصی خصوصی را نیز در دستور کار قرار دادیم.

مشاور معاونت پژوهش و فناوری دفتر برنامه ریزی امور فناوری وزارت علوم، افزایش تعداد مراکز رشد از ۱۵۴ به ۱۷۹ و صدور ۲۴ مجوز برای راه اندازی مراکز نوآوری را به عنوان سایر اقدامات وزارت علوم در این حوزه نام برد.

اقدامات وزارت علوم در حوزه تجاری سازی

غلامی با اشاره به طراحی سامانه بازارسازی محصولات و خدمات فناورانه در راستای تجاری سازی، گفت: بر این اساس، شبکه شعف که یک تور مجازی از پارک‌های علم و فناوری کشور است را ایجاد کرده‌ایم.

وی رفع نیاز شرکت‌ها و صنایع کشورها و به وجود آوردن ارتباط دو طرفه میان دانشگاه‌ها و مراکز فناوری با صنایع را از برنامه‌های این وزارتخانه با هدف تحقق اقتصاد دانش بنیان دانست و گفت: امضای تفاهم‌نامه‌ای میان دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و وزارت نفت از جمله اقدامات وزارت علوم در این زمینه بوده است.

مشاور معاونت پژوهش و فناوری دفتر برنامه‌ریزی امور فناوری اضافه کرد:‌ برنامه ریزی‌هایی نیز برای ایجاد و گسترش کسب ‌و کارهای فناورانه روستایی بر اساس پتانسیل‌های موجود در منطقه انجام شده است.

وی ضمن اشاره به تعاملات وزارت علوم با صندوق رفاه دانشجویان، بیان کرد: بر اساس این تعاملات، صندوق رفاه دانشجویان از راه اندازی کسب و کارهای فناورانه دانشجویی حمایت خواهد کرد.

غلامی اظهار داشت: گردش مالی شرکت‌های دانش بنیان مستقر در پارک‌های علم و فناوری از 1.7 میلیارد تومان در سال 91  به بیش از 3 هزار میلیارد تومان در سال 95 رسیده است.

مشاور معاونت پژوهش و فناوری دفتر برنامه‌ریزی امور فناوری با خاطر نشان کردن افزایش تعداد پارک‌های فناوری و مراکز رشد، گفت: 4 هزار و 703 واحد فناورانه راه اندازی شده است و تا کنون 28 هزار و 254 فرصت شغل از طریق واحدها ایجاد شده است.

وی تعداد شرکت‌های دانش بنیان مستقر در پارک‌های فناوری را 1060 شرکت، ایده‌های خلق شده را 2121 مورد، تعداد محصولات تجاری سازی شده را 1172 محصول، تعداد شرکت‌های زایشی دانشگاهی و صنعتی را 105 شرکت و تعداد شرکت‌هایی که با شرکت‌های سرمایه گذاری خطر پذیر مشارکت کرده‌اند را 22 مورد ذکر کرد.

اقدامات وزارت علوم در بخش بودجه و عمران

غلامی اصلاح و بازنگری برنامه و فعالیت‌های پارک‌های علم و فناوری از دیگر اقدامات این وزارتخانه دانست که به موجب آن فعالیت‌ پارک‌های علم و فناوری ماموریت محور شده است.

وی در ادامه افزود: پیگیری‌های لازم برای ردیف تملک دارایی 11 پارک علم و فناوری از طریق سازمان برنامه و بودجه و مجلس شورای اسلامی انجام شده است.

فرهنگ سازی برای توسعه نوآوری

مشاور معاونت پژوهش و فناوری دفتر برنامه ریزی امور فناوری با خاطر نشان کردن این موضوع که عدم ساماندهی استارتاپ‌ها یکی از معضلات موجود در حوزه فناوری است، بیان کرد: این موضوع باعث ایجاد مسائل سیاسی و امنیتی در کشور ایجاد شده بود.

وی از تدوین شیوه نامه‌ای برای ساماندهی رویدادهای استارتاپی کشور خبر داد و گفت: بر این اساس شیوه نامه جشنواره شناسایی و توانمندسازی ایده‌های برگزیده (طرح شتاب) تدوین شد.

غلامی ضمن اشاره به این موضوع که وزارت علوم از از پارک‌های علم و فناوری برای برگزاری جشنواره شتاب حمایت مالی می‌کند، اظهار داشت: در هفته پژوهش امسال در هر استان با در نظر گرفتن ظرفیت‌های منطقه‌ای و استانی طرح‌های برگزیده جشنواره شتاب معرفی خواهند شد.

وی با تاکید بر ضرورت چرخه فعالیت شتاب دهنده‌ها، گفت: ‌ بر این اساس آیین نامه مراکز نوآوری تدوین شده و در حال حاضر در مرحله اجرایی سازی قرار دارد.

اقدامات در زمینه بین الملل

غلامی گسترش تعاملات بین المللی با کشورهای چین، آفریقای جنوبی، روسیه، قزاقستان، آذربایجان و هند و پاکستان را از جمله اقدامات وزارت علوم در زمینه بین المللی و در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی ذکر کرد و افزود: نخستین فروم علم و فناوری و نوآوری میان ایران و ایتالیا برگزار شد و دستاوردهای خوبی نیز به همراه داشت. به همین دلیل کشور ایتالیا درخواست برگزاری دومین فروم را دارد.

اقدامات در زمینه نظارت و ارزیابی

غلامی با اشاره به اقدامات وزارت علوم در زمینه نظارت و ارزیابی، ادامه داد: به منظور جمع آوری تمام فرایندها و آمارها سامانه‌ مپفا راه اندازی شده است.

وی اعلام کرد که برنامه ریزی برای واگذاری نظارت مراکز رشد غیر پارکی هر استان به پارک‌های علم و فناوری مربوطه انجام شده است.

    نظرات