اینفلوئنسر کیست؟ چگونه یک اینفلوئنسر واقعی را از غیرواقعی تشخیص دهیم؟
فهرست
تا حالا برای شما اتفاق افتاده است که در فضای مجازی به خاطر پیشنهاد یکی از افراد معروف و مورداعتمادتان چیزی را بخرید؟ اگر اینطور است باید بدانید که شما به طور ناخودآگاه تحت تاثیر یک اینفلوئنسر قرار گرفتهاید!
آیا چیزی درمورد این افراد میدانید؟ چقدر با انواع اینفلوئنسرها آشنا هستید؟
این مقاله را مطالعه کنید تا تمام اطلاعات لازم در مورد اینفلوئنسرها و انواع مختلف آنها را دریافت کنید. همچنین در آخر این مقاله درمورد اینفلونسرهای غیرواقعی به طور کامل توضیح میدهیم و روشهایی معرفی میکنیم تا شما بتوانید به راحتی اینفلوئنسرهای واقعی را از غیرواقعی تشخیص دهید. پس ادامه این مطلب را از دست ندهید!
برای درک مفهوم اینفلوئنسر و شناخت کامل افرادی که در این زمینه فعالیت دارند، بهتر است که قبل از هرکاری به معنی این کلمه در زبان انگلیسی بپردازیم.
اینفلوئنسر (Influencer) در زبان انگلیسی به معنای "تاثیرگذار" است که خیلی هم با معنای جدید این کلمه در فضای مجازی بیارتباط نیست.
درواقع، اینفلوئنسر به فردی گفته میشود که به طور مداوم با مخاطب های خود در ارتباط بوده و به واسطه این ارتباط توانایی تاثیر گذاشتن بر تصمیم های آنها را داشته باشد. این توانایی ممکن است به دلایل مختلف، مانند اعتبار آن شخص یا میزان تخصص او در یک زمینه به وجود آمده باشد که کاربران عادی را تحت تاثیر قرار میدهد.
اینفلوئنسرها در فضای مجازی افرادی هستند که به علت مهارت یا دانش خود در یک زمینه مشخص مخاطبهای زیادی جذب کردهاند. این افراد به طور مداوم محتوای مربوط به تخصص خودشان را در یک یا چند تا از شبکههای مجازی منتشر میکنند. فعالیت مداوم، باکیفیت و مفید این افراد آنها را به یک اینفلوئنسر فضای مجازی تبدیل کرده است.
یکی از مهمترین نقشهای اینفلوئنسرها در فضای مجازی، قدرت تاثیرگذاری آنها بر افکار عمومی است. این افراد با کاربران زیادی در تعامل هستند که اعتماد تک تک آنها را در بلند مدت به دست آوردهاند به همین دلیل این قدرت را دارند که بر نوع افکار و باورهای مخاطبانشان تاثیر بگذارند.
علاوه بر آن، این افراد قدرت اطلاع رسانی به کاربران در مدت زمان کم را دارند. این اطلاع رسانیها معمولا در زمینه فعالیت اینفلوئنسر انجام میشوند؛ برای مثال یک اینفلوئنسری که در زمینه زیبایی فعالیت دارد، به طور مداوم جدیدترین محصولات پوستی یا آرایشی شرکتهای مختلف را معرفی میکند.
به طور کلی اینفلوئنسرها در فضای مجازی الهام بخش تصمیمات کاربران هستند. این افراد میتوانند به راحتی با معرفی محصولات مورد علاقه خود، کاربران را به سمت آنها هدایت کرده و ترندهای جدید ایجاد کنند. به همین دلیل است که کسب وکارها برای محبوبیت و فروش بیشتر محصولات خود به اینفلوئنسرها روی میآورند.
همانطور که میدانید، اینفلوئنسرهای زیادی در زمینههای مختلف مشغول به کار هستند که تنوع فعالیت آنها دستهبندی این افراد را سخت کرده است؛ اما یکی از رایجترین دسته بندیها در این زمینه بر اساس تعداد مخاطب انجام میشود که در ادامه به آن میپردازیم.
مگااینفلوئنسر
به اینفلوئنسرهایی که با داشتن بیش از یک میلیون مخاطب بیشترین میزان تاثیرگذاری در بین مردم را دارند، مگا اینفلوئنسر گفته میشود.
بر همین اساس نرخ تبلیغات این نوع اینفلوئنسرها بسیار بالا است، به طوری که فقط شرکتهای معتبر و موفق برای تبلیغات به سراغ آنها میروند. همچنین این افراد به علت شلوغی کار خود از یک مدیر برنامه کمک میگیرند که درخواستهای کاری در مرحله اول توسط آنها مورد بررسی قرار میگیرد.
مگا اینفلوئنسرها معمولا مخاطبان خود را از دو روش به دست میآورند. روش اول بهصورت غیرآنلاین و از طریق فعالیتهایی است که در جامعه انجام میدهند. معمولا سلبریتیها از این طریق به مگا اینفلوئنسر تبدیل میشوند مانند بازیگران و فوتبالیستهایی که در حرفه خود درخشیدهاند و طرفداران زیادی پیدا کردهاند.
در روش دیگر، یک فرد از طریق انتشار محتوای جذاب در فضای مجازی توجه تعداد زیادی از کاربران را جلب میکند و تبدیل به یک مگا اینفلوئنسر میشود.
برای مثال، از الناز گلرخ با داشتن بیش از ۳ میلیون دنبالکننده میتوان به عنوان یک مگا اینفلوئنسر ایرانی در زمینه آرایش و زیبایی نام برد.
ماکرو اینفلوئنسر
ماکرو اینفلوئنسرها، افرادی هستند که تعداد مخاطبان آنها تقریبا بین ۱۰۰هزار تا یک میلیون نفر است. این افراد به دو دسته تقسیم میشوند.
دسته اول سلبریتیهایی هستند که هنوز به اوج موفقیت درحرفه خود نرسیدهاند یا به اصطلاح سلبریتیهای نیمه موفق که هنوز شناخته نشدهاند.
دسته دوم که شامل خیلی از ماکرو اینفلوئنسرها میشود، افرادی هستند که توسط فعالیتهای خود در فضای مجازی مخاطبهای زیادی جذب کردهاند و نسبت به میکرو اینفلوئنسرها اطلاعات بیشتر و مفیدتری بهاشتراک میگذارند.
این افراد گزینه مناسبی برای اینفلوئنسر مارکتینگ بهحساب میآیند چون دسترسی به آنها راحتتر است و معمولا تمایل زیادی برای دریافت تبلیغات دارند.
برای مثال، استیون اونوجا، یک جوان سیاه پوست نیجریهای است که با داشتن ۹۶ هزار دنبالکننده در اینستاگرام، یک ماکرو اینفلوئنسر در زمینه مد و فشن شناخته میشود. او همچنین در رشتههای دیگر هنر مانند عکاسی و کارگردانی هم فعالیت دارد و با پستهایش توجه کاربران زیادی را در اینستاگرام جلب کرده است.
میکرو اینفلوئنسر
میکرو اینفلوئنسرها نسبت به اینفلوئنسرهای دیگر ارتباط نزدیکتری با مخاطبان خود دارند. مخاطبان این افراد گرچه از نظر تعداد، کم هستند اما کیفیت بالایی دارند چون از روی ذوق و علاقه فعالیتهای اینفلوئنسر مورد علاقه خود را دنبال میکنند.
میکرو اینفلوئنسرها برای اعتماد مخاطبان خود ارزش قائل هستند. درنتیجه برای دریافت تبلیغات حساسیت زیادی بهخرج میدهند. این افراد دوست ندارند که به ارتباط بین خودشان و مخاطبان صدمه وارد شود بنابراین تبلیغی را قبول نمیکنند مگر اینکه از کیفیت آن مطمئن باشند.
از این رو برندها برای تبلیغ کار خود بیشتر بهدنبال این نوع اینفلوئنسرها میگردند چون این افراداعتماد مخاطبان خود را به خوبی جلب کردهاند؛ اما همانطور که گفتیم آنها هیچ تبلیغی را صرفا برای پول قبول نمیکنند و راضی کردن آنها برای دریافت تبلیغ، کار سختی است.
این نوع اینفلوئنسرها گاهی به طور رایگان به پیشرفت افراد تازه کار کمک کرده و یا در ازای معرفی کسب وکارهای کوچک مبلغ کمی دریافت میکنند.
به طور کلی، درسالهای اخیر تعداد میکرو اینفلوئنسرها و محبوبیت آنها افزایش پیدا کرده است. حتی بعضی از افراد از یک میکرو اینفلوئنسر تبدیل به یک فرد بسیار مشهور و محبوب درجامعه شدهاند.
صفحه رادیو فرفری یکی از نمونههای یک میکرواینفلوئنسر موفق در اینستاگرام است که در زمینه مراقبت و نگهداری از موی فر فعالیت دارد و رابطه بسیار صمیمی با مخاطبهای خود ایجاد کرده است.
نانو اینفلوئنسر
نانو اینفلوئنسر به فردی گفته میشود که در زمینههای تخصصی فعالیت دارد. موضوع فعالیت آنها برای همه قابل درک نیست، بنابراین این افراد مخاطبان خاص خودشان را دارند که تعداد آنها به بیشتر از ده هزار نفر هم نمیرسد.
نکته مهم درمورد این نوع اینفلوئنسرها این است که آنها فضای مجازی را هدف کار خود قرار نمیدهند و بیشتر برای آگاهی بقیه کاربران و گذراندن وقت آزاد خود به فعالیت میپردازند.
نانو اینفلوئنسرها میتوانند با توجه به نوع محصول یا سرویس شما انتخاب خوبی برای اینفلوئنسر مارکتینگ باشند.
گرچه تعداد مخاطبان آنها کم است ولی همه آنها به موضوع خاصی علاقهمند هستند که توسط نانو اینفلوئنسر به اشتراک گذاشته میشود. درنتیجه، اگر تبلیغ شما به موضوع مورد علاقه آنها مرتبط باشد، بازده خوبی دریافت خواهید کرد.
بلاگر (Bogger)
در فضای مجازی این سوال خیلی مطرح است که بلاگر چه فرقی با اینفلوئنسر دارد؟
بلاگرها افرادی هستند که تجربههای شخصی خود را در قالب محتواهای مختلف مانند عکس، فیلم، متن و غیره با تعداد زیادی از کاربران به اشتراک میگذارند. اگر این افراد به مرور زمان اعتماد مخاطبان خود را جلب کنند به طوری که بتوانند بر تصمیمات آنها تاثیر مستقیم بگذارند به یک اینفلوئنسر تبدیل میشوند.
بنابراین یک بلاگر میتواند اینفلوئنسر باشد یا نباشد. حتی اگر یک بلاگر دنبالکنندههای بسیار زیادی داشته باشد اما نتواند در زندگی مخاطباناش نفوذ کند، نمیتوان او را اینفلوئنسر نامید.
بلاگرها در زمینههای متفاوتی فعالیت دارند. برای مثال احتمالا در اینستاگرام افرادی را دیدهاید که به رستورانهای مختلف میروند و غذاهای مختلف را امتحان میکنند، به این افراد فود بلاگر میگویند. یا اگر به مد و فشن علاقه دارید احتمالا بلاگرهایی را دنبال میکنید که در این زمینه فعالیت دارند که به آنها فشن بلاگر میگویند.
از انواع دیگر بلاگر میتوان به بیوتی بلاگر، توریست بلاگر، بلاگر خودرو، بلاگر اقتصادی، بلاگر طنز و ... اشاره کرد.
برای مثال، صدف بیوتی یکی از معروفترین بیوتی بلاگرهای ایرانی است که در اینستاگرام و یوتیوب فعالیت دارد. او با به اشتراک گذاشتن فعالیتهای روزمره خود در کنار آموزش تکنیکهای آرایشی، میلیونها مخاطب را جذب کارهای خودش کرده است. او همچنین برترین اینفلوئنسر جهان در زمینه زیبایی شناخته شده است.
ولاگر (Vlogger)
ولاگرها افرادی هستند که در زمینه تولید ولاگ یا همان فیلم در شبکههای اجتماعی فعالیت دارند. فیلمهایی که توسط ولاگرها تهیه میشوند میتوانند درمورد یک موضوع واحد باشند یا اینکه زمینههای متفاوتی داشته باشند؛ برای مثال یک فرد ولاگر فقط از اتفاقات هیجان انگیز مانند سفر به شهرهای مختلف یا رفتن به شهربازی و ... فیلم تهیه میکند درصورتی که یک ولاگر دیگر ترجیح میدهد درمورد اتفاقات روزمره زندگی خود مانند آشپزی کردن یا آماده شدن برای مهمانی فیلم تهیه کند.
ولاگرها به علت نوع محتوایی که تولید میکنند بیشتر در اینستاگرام و یوتیوب فعالیت دارند که در یوتیوب به علت کسب درآمد، بیشتر دیده میشوند. معروفترین ولاگر جهان هم در یوتیوب فعالیت میکند که پیودی پای (Pew Die Pie) نام دارد.
این مرد سوئیسی در ابتدای فعالیت خود برای تهیه فیلمهای طنز حین بازی آنلاین معروف شده بوده که حالا فیلمهای او تنوع بیشتری پیدا کرده و بیشتر از ۲۴ میلیون بازدید میخورد.
یوتیوبر
یوتیوب معروفترین شبکه اشتراک فیلم است که افراد زیادی از طریق آن به شهرت رسیدهاند. به اینفلوئنسرهایی که در شبکه اجتماعی یوتیوب تولید محتوا میکنند، یوتیوبر میگویند. درواقع یوتیوبرها اولین اینفلوئنسرهای فضای مجازی به حساب میآیند.
این افراد با بارگذاری فیلم به صورت حرفهای، کانال یوتیوب خود را گسترش داده و با افزایش بازدید فیلمهای خود کسب درآمد میکنند. برای مثال، جنا ماربل یکی از افرادی است که از این طریق به شهرت و درآمد خوبی رسیده است. او از سال ۲۰۱۰ کانال یوتیوب خود را ساخته و با تولید فیلمهای کمدی به یک یوتیوبر پربازدید تبدیل شده است.
پادکستر
پادکست یکی از جدیدترین انواع تولید محتوای آنلاین است که در آن صحبتهای یک یا چند نفر ضبط میشود و به صورت فایل صوتی در اینترنت قرار میگیرد. به افرادی که در زمینه تولید پادکست فعالیت دارند پادکستر میگویند.
موضوع بحث پادکسترها میتواند بسته به تخصص آنها متفاوت باشد؛ برای مثال پادکستهای طنز که در آن پادکستر استنداپ کمدی اجرا میکند یا پادکستهای علوم انسانی که در آن یک روانشناس با استفاده از بحثهای انگیزشی به توسعه فردی افراد کمک میکند.
تا اینجا درمورد انواع اینفلوئنسرها و تاثیرگذاری آنها بر زندگی مردم عادی توضیح دادیم. بر همین اساس خیلی از افراد ترجیح میدهند که از طریق اینفلوئنسر مارکتینگ به تبلیغ کار خود بپردازند.
طبق آمار،کاربران به حدی تحت تاثیر اینفلوئنسرها هستند که ۳۰ درصدشان بلافاصله بعد از دیدن محصول یا سرویس معرفی شده، آن را خریداری میکنند. به همین علت برندها به قدرت اینفلوئنسر مارکتینگ ایمان آوردهاند.
برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه میتوانید مقاله " هر آنچه باید درباره اینفلوئنسر مارکتینگ بدانید! " را در سایت راز مطالعه کنید.
اما مانند تمام روشهای دیگر، اینفلوئنسر مارکتینگ هم چالشهای زیادی دارد که اگر اطلاعات کافی درمورد آنها نداشته باشید، خسارات جبران ناپذیری به بار می آورد. یکی از بزرگترین ریسک ها در این زمینه، خطر کلاهبرداری از سوی اینفلوئنسرهای غیرواقعی یا تقلبی است که تشخیص آنها خطر کلاهبرداری را کاهش می دهد. برای شناسایی این افراد اول باید به مفهوم اینفلوئنسر غیرواقعی بپردازیم.
اینفلونسرهای غیرواقعی، تمام خصوصیات ظاهری یک اینفلوئنسر واقعی را دارند. آنها حتی پستهایی با کیفیت بالا به اشتراک میگذارند؛ اما فرقشان در این است که بخش عمدهای از مخاطبانشان را حسابهای غیرواقعی و رباتها تشکیل میدهند. درواقع مخاطب این اینفلوئنسرها وجود خارجی ندارد. این به آن معناست که آنها هیچ تاثیری بر زندگی افراد واقعی نداشته و درنتیجه یک اینفلوئنسر به حساب نمیآیند.
گاهی در پشت پرده اینفلوئنسرهای غیرواقعی گروهی از افراد وجود دارند که با خرید دنبال کننده و با استفاده از عکسهای فیک، یک اینفلوئنسر ساختگی در ذهن مردم ایجاد کردهاند. از این رو، در اینفلوئنسر مارکتینگ باید حواستان به اینفلوئنسرهای غیرواقعی باشد تا از طریق کلاهبرداری به کسب و کارتان لطمه وارد نشود. بیشترین خسارات در این زمینه به کسب و کارهای کوچک یا استارتاپها برمیگردد. این افراد باامید رشد کار خود پول کلانی میپردازند اما نه تنها هیچ نتیجهای دریافت نمیکنند، بلکه بخشی از سرمایه خود را هم از دست میدهند که جبران آن زمان زیادی میبرد.
اما سوال اصلی این است که چگونه میتوان این نوع اینفلوئنسرها را تشخیص داد؟
۱. نرخ و کیفیت تعامل یک اینفلوئنسر با مخاطبهایش را بررسی کنید.
بیشتر مخاطبهای این افراد را رباتها و اکانتهای فیک تشکیل میدهند که این موضوع باعث میشود نرخ تعامل صفحه آنها بسیار کم باشد. البته امروزه برنامههایی وجود دارند که علاوه بر دنبالکننده، قابلیتهای دیگر مانند لایک و کامنت تقلبی هم به فروش میرساند. بنابراین شما باید به نوع تعامل هم دقت داشته باشید. لایک و کامنتهای چندتا از پستها را در نظر بگیرید، اگر تعداد آنها ثابت بود یا کامنتها تکراری بودن میفهمید که غیرواقعی هستند؛ برای مثال، یکی از نشانههای تقلبی بودن کامنتها این است که هیچ بحثی در زیر پستها شکل نمیگیرد و کامنتها فقط شامل اموجی هستند.
همچنین در بعضی مواقع، افراد بهقدری تعامل خریداری میکنند که نرخ آن از حالت میانگین بیشتر میشود. این نرخ معمولا بین ۱ تا ۱۰ درصد است، بنابراین اگر تعامل صفحهای کمتر یا بیشتر از این بازه بود، به صلاحیت آن شک کنید.
حالا این سوال به وجود می آید که چگونه میتوانیم نرخ تعامل یک پیج را محاسبه کنیم؟
یک بازه زمانی مشخص تعیین کنید؛ برای مثال یک ماه، و تمام پستهایی که طی آن زمان به اشتراک گذاشته شده را در نظر بگیرید. تعداد لایک و کامنتهای این پستها را جمع کنید. مجموع لایک و کامنت را بر تعداد پستهای یک ماه گذشته تقسیم کنید؛ برای مثال اگر در ۳۰ روز گذشته ۱۵ پست به اشتراک گذاشته شده و تعداد لایک و کامنت این پستها در مجموع به ۱۰هزار رسیده است، باید این عدد را بر ۱۵ تقسیم کنید. عدد بهدست آمده را بر تعداد دنبالکنندهها تقسیم کنید و درآخر در عدد ۱۰۰ ضرب کنید تا درصد میانگین تعامل آن صفحه مشخص شود؛ اما دانستن نرخ تعامل بهتنهایی برای تشخیص اینفلوئنسرهای فیک کافی نیست. به همین علت حتما باید نوع تعاملها را بررسی کنید تا از کیفیت آنها مطمئن شوید.
۲. به صعود ناگهانی تعداد دنبالکنندهها توجه کنید.
یکی از قطعیترین نشانهها برای تشخیص اینفلوئنسرهای فیک افزایش ناگهانی تعداد دنبالکنندههای آنهاست. البته در بعضی مواقع این شرایط برای اینفلوئنسرهای واقعی هم اتفاق میافتد ولی در این مورد تعداد دنبالکنندهها همچنان افزایش مییابد و ثابت نمیشود. درحالی که دنبالکنندههای فیک فقط تا حدی قابل خریداری هستند و امکان افزایش تدریجی آنها وجود ندارد.
همانطور که در این مقاله خواندید، اینفلوئنسرها چه در دنیای واقعی و چه در دنیای مجازی افرادی هستند که تاثیر بسیار زیادی در زندگی مردم دارند بهطوری که خیلی از افراد برای خرید محصول یا موارد دیگر از آنها پیروی میکنند. محبوبیت و تاثیرگذاری این افراد باعث شده که برندهای مختلف برای تبلیغ کارهای خود به اینفوئنسرها روی بیاورند که به این روش اینفلوئنسر مارکتینگ میگویند. در این مقاله بهطور تخصصی درمورد انواع اینفلوئنسرها توضیح دادیم و آنها را بر اساس تعداد مخاطب و نوع محتوایی که منتشر میکنند دستهبندی کردیم.
شما میتوانید با استفاده از نکات گفته شده در این مقاله و با مطالعه مقالههای مرتبط دیگر در سایت آژانس دیجیتال مارکتینگ راز تمام اطلاعات لازم درمورد اینفلوئنسر و اینفلوئنسر مارکتینگ را دریافت کنید.
مطالب مرتبط:
نظرات