برای تبدیل شدن به یک مدیر خوب، این پنج عادت را کنار بگذارید

برای تبدیل شدن به یک مدیر خوب، این پنج عادت را کنار بگذارید

اگر می خواهید به یک مدیر خوب و با کفایت تبدیل شوید، باید بعضی از عادات خود که مانع پیشرفتتان می شود را کنار بگذارید. برای آشنا شدن با این عادات با ما همراه شوید.

اکوسیستم – برای این که از خود یک مدیر خوب بسازید، به زمان و تمرین عمدی نیاز است. استعداد ذاتی شاید توانسته باشد شما را به موقعیت رهبری یک گروه رسانده باشد، ولی رییس خوب شدن، به تلاش نیاز دارد. یک مدیر خوب همواره به دنبال آموختن و تمرین کردن است. گفته می شود مدیر عاملان موفق در هر ماه، چهار تا پنج کتاب مطالعه می کنند. در حقیقت، برای یک مدیر و رهبر، آموختن هم معنی موفقیت است.

یاد گرفتن آن چیز هایی که نباید انجام داد و از عادات روزانه خود کنار گذاشت، به اندازه کسب مهارت های جدید پر اهمیت است. شناختن عادت های منفی و ترک کردن آن ها نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در اینجا قصد داریم برخی از مواردی که با کنار گذاشتن آن ها می توانید در زندگی و کسب و کار خود پیشرفت داشته باشید را معرفی کنیم.

۱ . مدیریت ذره بینی

شرکت شما مثل کودک شماست. بنابر این، طبیعتا کارآفرینان تمایل دارند که در تمام جنبه های کسب و کار خود مشارکت داشته باشند.

اما این کار باعث پسرفت شرکت ها می شود. وقتی شما به عنوان مدیر و رهبر، سیستم مدیریتی ذره بینی داشته باشید، به جای اینکه وقت خود را روی کسب و کار خود صرف کنید، آن را در درون کسب و کار هدر می دهید. مدیریت ذره بینی کارمندان را خفه، خلاقیتاشان را متوقف و مسئولیت پذیری و اهدافشان را نابود می کند.

۲ . تسخیر کردن جلسات و گفتگو ها

کارآفرینانی که در جلسات متکلم وحده هستند، عملکرد درستی در مدیریت خود ندارند. تسخیر کردن فضای جلسات و گفتگو ها و ندادن اجازه اظهار نظر به دیگران، اصلا به نفع شما نیست. سعی شما در جلسات باید بر این باشد که تا جایی که امکان پذیر است از دیگران اطلاعات کسب کنید.

مدیران به دو دلیل باید آخرین نفری باشند که در جلسات صحبت می کنند: اولا، این کار باعث می شود تا افراد احساس کنند که صدایشان شنیده می شود و در گفتگو ها مشارکت کرده اند. دوما، با انجام این کار، شما می توانید پیش از آن که نظرات خود را بیان کنید، اطلاعات سایر افراد را جمع کرده و از آن ها بهره بگیرید. خوب گوش دادن را بیاموزید تا رهبری و مدیریت به شما آموخته شود.

۳ . خودپسندی

به عنوان یک رهبر و مدیر، مقابله کردن با خودپسندی یکی از دشوار ترین و در عین حال مفید ترین کار هایی است که می توانید انجام دهید. شما باید بدانید و اعتراف کنید که همه چیز را نمی دانید، تصمیمات شما همیشه خوب نیستند و بعضی از افراد می توانند بخشی از کار شما را بهتر از خودتان انجام دهند.

آیا وقتی از شما انتقاد می شود، حالت تدافعی به خود می گیرید؟ این خودپسندی است.

آیا فکر می کنید که شما بخش های مختلف کسب و کارتان را از همه بهتر می شناسید؟ این هم خودپسندی است.

آیا فکر می کنید از کارکنان خود باهوش تر هستید؟ و این هم خودپسندی است.

شاید رهایی یافتن از خودپسندی در وهله اول آسان به نظر برسد، ولی این خصیصه می تواند در یک لحظه در اَعمال و تصمیمات شما پدیدار شود. هرگاه احساس کردید که خودپسندی در حال غلبه کردن بر شماست، پیش از آن که تصمیمی بگیرید و یا اقداماتی را انجام دهید، چند لحظه صبر کنید. سپس اثر تصمیمات خود بر دیگران و شخصیتشان را در نظر بگیرید. به این فکر کنید که آیا گفته ها یا اعمال شما به تحقق اهداف کسب و کارتان کمک می کند، یا نه.

۴ . تصمیم گیری فردی

به تنهایی تصمیم گرفتن، بدون توجه به نظرات و ایده های دیگران نه تنها استراتژی خوبی نیست، بلکه نشان دهنده مدیریت ضعیف نیز هست.

هنگام اتخاذ تصمیمات مهم، بهتر است به ایده های دیگران گوش داده و نظرات آن ها را در مورد ایده خود سوال کنید تا بتوانید به بهترین نتیجه دست یابید.

البته این به معنی تبدیل شرکتتان به یک سیستم دموکراتیک و یا نظر جمعی نیست. شفاف بودن و فراهم کردن فرصت ابراز نظر با دموکراسی متفاوت است.

وقتی حرف همه شنیده شده و شما به حداکثر اطلاعات قابل دریافت از دیگران دسترسی پیدا کرده اید، می توانید یک تصمیم آگاهانه اتخاذ نمایید.

۵ . از زیر بار مسئولیت شانه خالی کردن

به عنوان یک رهبر و مدیر، شما باید تمام موفقیت های مجموعه تان را به تیم خود نسبت داده و مسئولیت نهایی شکست ها را خودتان بر عهده بگیرید. شما باید جوابگوی تمام مسائل مرتبط به شرکت و افرادتان باشید.

از زیر بار مسئولیت شانه خالی کردن آسان است و این کاری است که افراد ضعیف انجام می دهند. اگر شما مسئولیت مشکلات و اشتباهات شرکتتان را بر عهده بگیرید، در عوض اعتماد تیم خود را جلب کرده و به یک مدیر بهتر تبدیل می شوید.

به یاد داشته باشید: این شما نیستید که انتخاب می کنید رهبر یک تیم باشید، بلکه افراد شما هستند که تصمیم می گیرند از شما پیروی کنند یا نه.

    نظرات