عیار دلاری ۷ خودروی ایرانی
بهطوریکه این روزها بسیاری از متقاضیان خودرو در کشور از خود میپرسند که با پول یک پژو ۲۰۷، دنا یا هایما چه خودرویی را در بازارهای جهانی میتوان خرید؟ در این زمینه به مقایسه قیمت هفت خودروی داخلی با مشابه خارجی پرداخته است. افزایش قیمت کارخانهای که از ابتدای خرداد سال جاری توسط شرکتهای خودروساز روی محصولات تولیدی اعمال شده هر چند نتوانسته مانند گذشته روی قیمتهای بازار تاثیرگذار باشد، اما بار دیگر بحث مقایسه میان محصولات داخلی با خودروهایی که توسط برندهای بینالمللی تولید و عرضه میشوند را داغ کرده است، بهطوریکه این روزها بسیاری از متقاضیان خودرو در کشور از خود پرسش میکنند که مثلا با پول یک پژو ۲۰۷ در ایران، چه خودرویی را در بازارهای جهانی میتوان خرید؟ این سوال در شرایطی مطرح شده که با افزایش قیمت خودروهای داخلی بار دیگر مشتریان به مقایسه کیفیت، آپشن و خدمات فروش و پس از فروش محصولات داخلی و خارجی میپردازند و اینطور نتیجه میگیرند با هزینهای که برای خودروی داخلی پرداخت میکنند میتوانند محصولی با کیفیت بهتر و امکانات و آپشنهای بیشتر خریداری کنند. اینکه چرا مصرفکنندگان باید برای خرید خودروی داخلی که از کیفیت، آپشن و امکانات مناسبی در مقایسه با بسیاری از برندهای معتبر بینالمللی برخوردار نیست، هزینه زیادی پرداخت کنند را باید در بازار انحصاری و دولتی صنعت خودروی کشورمان جستوجو کرد؛ بازاری که رقابتی در آن شکل نگرفته و با توقف واردات نیز انحصار آن چند برابر شده است. در این بین اما برخی از کارشناسان معتقدند که مقایسه خودروهای خارجی با محصولات داخلی، مقایسهای نادرست است چرا که نبود رقابت و انحصار عرضه و تقاضا را متاثر از خود کرده و این در شرایطی است که فضای کسبوکار، تحریم، تورم و نرخ ارز نیز وضعیت تولید در ایران را بسیار متفاوت از دیگر کشورها کرده است. بر این اساس برخی کارشناسان پیشنهاد میدهند که برای رفع سرخوردگی خواست مشتریان داخلی و ایجاد رقابت در بازار خودرو بهتر است که واردات آزاد و تعرفه نیز با توجه به افزایش ۷۰۰ درصدی نرخ ارز طی سه سال گذشته، حذف یا تا حد امکان تعدیل شود. آنها مبالغ ریالی که بابت خرید خودرو پرداخت میکردند را با توجه به نرخ ارز در بازار آزاد به دلار تبدیل میکردند و این طور نتیجه میگرفتند که به طور مثال با مبلغی که برای خرید یک خودروی کرهای به حساب شرکتهای واردکننده واریز میکنند میتوانند در بازار بینالمللی یک خودروهای آلمانی خریداری کنند. البته در حال حاضر به دلیل ممنوعیت واردات خودرو به کشور شاهد هستیم که خریداران برای محصولات وارداتی ۲۰۱۸ و حتی دست دوم، مبالغی را پرداخت میکنند که گاه میتوانند با تبدیل همان مبلغ به دلار خودروی ۲۰۲۱ در بازار بینالمللی بخرند. بررسی نشان میدهد که در شرایط فعلی هر خریداری که در بازار داخلی رقمی حول و حوش ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان برای خرید خودرو هزینه میکند با توجه به نرخ ارز در بازار آزاد که این روزها در حدود ۲۲تا ۲۳هزار تومان نوسان میکند، میتواند یکی از محصولات میانرده برندهای مطرح بینالمللی را خریداری کند. در کنار این کارشناسان دسته دیگری حضور دارند که معتقدند شرایط حاکم بر اقتصاد کشور مثل نرخ تورم، مولفههای موثر بر بازار خودرو (مانند ممنوعیت واردات یا استفاده از دیوار بلند تعرفهای برای ایجاد محدودیت در ورود خودرو به کشور)، وضعیت کسبوکار، نحوه اداره شرکتهای خودروساز نیز در این مساله دخیل است و نمیتوان تنها با تکیه بر یک فاکتور نسبت به تحلیل و مقایسه میان محصولات تولیدی شرکتهای خودروساز داخلی و خودروهای حاضر در بازارهای بینالمللی اقدام کرد.
متن کامل خبر در سایت مدیر اینفو
نظرات