انرژی‌های تجدیدپذیر و الگوهای جدید تجارت

انرژی‌های تجدیدپذیر و الگوهای جدید تجارت

با افزایش تمایل به استفاده از انرژی های تجدیدپذیر،الگوهای نوین تجارت این نوع از انرژی نیز شکل گرفته است. در حالی که تا پیش ازاین،تجارت انرژی متمرکز بر حوزه انرژی های هیدروکربوری بود،با تغییرات در روندهای تولید و مصرف انرژی،تجارت هیدروکربوری ها تاحدی کاهش پیدا کرده و به سمت انواع دیگر انرژی میل کرده است.

تجارت در کالاها و تکنولوژی های مرتبط با انرژی های تجدیدپذیریکی دیگر از انواع تجارت انرژی است که این روند شامل دامنه گسترده ای از خدمات و فناوری هایی همچون پنل های خورشیدی،باتری‌های هوشمند و همچنین اجزا و قسمت های مختلف این صنعت مانند تیغه برای توربین های بادی یا چرخ های آب برای نیروگاه های آبی، یا خدمات مرتبط مانند مهندسی و خدمات نصب و راه اندازی این صنایع،خواهد بود.

تجارت برق از دیگرانواع تجارت انرژی های جدید است که روند آن افزایش خواهد یافت چرا که این نوع تجارت، اتصالات شبکه ها را پایدارتر و انعطاف پذیرتر میکند. انواع تجدیدپذیر همچون خورشیدی و بادی نیاز به سیستم های قدرت انعطاف پذیر و مرتبط با هم دارند که میتواند عرضه و تقاضا را در زمان واقعی متوازن کند. این اتصالات برق میتواند بین کشورهای همسایه در یک مقیاس منطقه ای و احتمالا بین قاره ای، ایجاد شود.

همچنین تجارت سوخت های انرژی‌های تجدیدپذیر نیزاز انواع دیگر تجارت است که می‌تواند به طور چشمگیری افزایش پیدا کند. به عنوان نمونه میتوان از سوخت هیدروژنی نام برد که به وفور در بسیاری از مناطق دنیا همچون پاتاگونیا و صحراهای استرالیا یافت می شود.علاوه بر هیدروژن،تعدادی از سوخت های مصنوعی همچون متان، متانول و آمونیاک نیز میتواند از برق تجدیدپذیر تولید شود. این سوخت‌ها همچنین توانایی ذخیره سازی فصلی برق تجدیدپذیر را دارا هستند.

علیرغم اینکه پتانسیل افزایش تجارت در حوزه تجدیدپذیرها وجود دارد،اما این ازدیاد حجم تجارت مناقشات تجاری خاص خود را نیز درحوزه فناوری های تجدیدپذیر به همراه داشته است. تجارت در کالاهای مرتبط با انرژی های تجدیدپذیر ممکن است که موانعی همچون تعرفه ها، یارانه های تبعیض آمیز و برخی استانداردهای تکنیکی تنش زا را بر سر راه داشته باشد.اعضای سازمان تجارت جهانی البته مذاکراتی پیرامون تجارت آزاد محصولات وخدمات زیست محیطی را آغاز کرده و در دستور کار آتی خود قرار داده اند.در آینده نیز،دغدغه های دولتی همچون قوانین و استانداردها پیرامون اطمینان از یکپارچگی تجارت تجدیدپذیرها،وجود خواهد داشت.

* رییس کارگروه امور بین الملل و دیپلماسی ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    منبع خبر

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات