تکنولوژی عمیق و موج چهارم نوآوری
قرار است این تکنولوژیهای عمیق بسیاری از مشکلات پیچیده دنیای امروز را حل کنند. هر کدام از این چهار پرسش کلی، در فضای بنگاه اقتصادی خاص تحت بررسی، باید مورد بازنگری قرار بگیرند تا مشخص شود آیا حل مشکل با رویکرد تکنولوژی عمیق محتمل، امکانپذیر، واقعی، و سودآور است یا نه. چالشی که برای مواجه شدن با چهار لحظه حقیقت وجود دارد این است که به همه آنها خیلی زود و تقریبا به صورت همزمان باید رسیدگی شود. ارتباطپذیری هر پرسش همراه با هر کدام از لحظههای حقیقت، در طول زمان متفاوت است، اما پرداختن به همه آنها برای کاهش ریسک تلاشها ضروری است و این کار با پیشبینی دشواریها و هماهنگسازی استراتژی و عمل، انجام میشود. البته پیشبینی دشواری مسیر، مختص بنگاههای تکنولوژی عمیق نیست، اما فاکتوری کلیدی در موفقیت این بنگاهها است. سیبورگ چهارمین لحظه حقیقت را- یعنی کاری که باید برای تغییر واقعیت انجام میداد و نمک مذاب فشرده را به یک نرمال جدید تبدیل میکرد- از همان اول کار مدنظر قرار داد. این شرکت مشکل را شناسایی و الگو را چارچوببندی کرده و روشی را برای ساخت یک نیروگاه هستهای ایمن، ارزان و پاک پیدا کرده است. رویکرد منحصربهفرد شرکت برای دریافت مجوزهای قانونی، بخش بزرگی از پاسخ است: نیروگاه شناور سیبورگ میتواند به یک نرمال جدید تبدیل شود، چون انرژی هستهای ایمن، ارزان و پاک را بدون وجود موانع قانونی عرضه میکند. در عوض، این شرکت از طریق همگرایی تکنولوژیها و متدهای مختلف، ترکیب دینامیکهای نوترونی و سوخت با پیشرفتهای کامپیوتری، استفاده از مواد اولیه پیشرفته برای غلبه بر فرسایش و مقاومت رادیواکتیوی و حل مساله مجوز قانونی از طریق شیوهای جدید، نوآوری کرده است. برای بنگاههای تکنولوژی عمیق، که معمولا از یک پیشرفت تکنولوژیک برای حل یک مشکل استفاده میکنند، پیدا کردن چارچوب درست کسبوکار میتواند یک چالش بزرگ باشد. چالش اصلی شرکتهای بزرگی که میخواهند برنامههای نوآوری خود را از طریق درگیری با تکنولوژی عمیق توسعه دهند، اغلب تصویرسازی محصولات و فرآیندهایی است که از یک منبع یا فرآیند کاملا متفاوت میآیند. در این شرایط، شرکتهای بزرگ با سختترین چالش هر مشارکتکنندهای در اکوسیستم تکنولوژی عمیق مواجه هستند. شرکتهای بزرگ به جز نیاز به دانستن کاربردها و موارد مصرف تکنولوژیهای نوظهور برای درگیری کامل با تکنولوژی عمیق، باید انواع مهارتها را اهرم قرار دهند، از تنوع شناختی استقبال کنند و مطمئن شوند مدیران ارشد دائما در معرض ناشناختهها هستند. شرکتهای تکنولوژی عمیق، نوآوریهای بنیادینی دارند که اغلب به تولید محصولات فیزیکی جدید منجر میشود، اما ممکن است تجربه کافی برای رشد دادن و افزایش مقیاس آن نداشته باشند. افزایش مقیاس یک محصول فیزیکی تکنولوژی عمیق و فرآیند تولید صنعتی مرتبط با آن، میتواند پیچیده و هزینهبر باشد. پاندمی کرونا، با وجود همه آسیبهایی که داشته، نقطه روشنی برای توانایی تکنولوژیهای عمیق بود تا یک مشکل اساسی انسانی را حل کنند و این کار را با سرعت، کارآمدی و هزینه نسبتا کم انجام دادند. موج بزرگ جدیدی که در راه است، در ذات خود یک رویکرد تازه نسبت به نوآوری دارد که قرار است مشکلات اساسی و پیچیده را شناسایی و حل کند. تکنولوژی عمیق سه رویکرد با خود دارد (علم پیشرفته، مهندسی و طراحی) تا بر پیچیدگی مشکل غلبه کند و همچنین سه حوزه تکنولوژی دارد (ماده و انرژی، رایانش و حرکت، حس و حرکت) تا پتانسیل ترکیبی حل مشکل آنها را اهرم قرار دهد.
متن کامل خبر در سایت مدیر اینفو
نظرات