روستای شهید بهشتی شوش از آب شیرین بهره‌مند شد

روستای شهید بهشتی شوش از آب شیرین بهره‌مند شد

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، ظهر روز دوشنبه ۲۰ خردادماه با همراهی شریعتی استاندار خوزستان به روستای شهید بهشتی شهرستان شوش رفت و سامانه نمک زدا نمک طعام آب شرب به روش الکترولیز را افتتاح کرد.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در آیین افتتاح این پروژه با بیان این‌که توانمندی فعالان دانش بنیان کشور در حوزه نانوفناوری به کمک ساخت این محصول دانش بنیان آمده است، اظهار کرد: شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها، حل اساسی ترین مشکلات مردم را در دستور کار دارند و نیازهای فناورانه کشور را به محصولات فناور و های‌تک که با محدودیت دسترسی مواجه بوده یا نمونه مشابه خارجی ندارد، تامین می‌کنند.

ستاری با اشاره به حمایت معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری از طرح‌های فناور مشابه افزود: طرح‌های این چنینی با فناوری پیشرفته، مصرف انرژی کم‌تر و کیفیتی به مراتب بالاتر از طرح‌های مشابه، به زودی در ۲۰ روستای دیگر استان خوزستان اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: براساس قرارداد منعقد شده بین معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری و آبفار خوزستان آب آشامیدنی با کیفیت برای  این خوزستان به ویژه روستاها تامین می‌شود.

سامانه نمک‌زدا الکترولیز نمک طعام آب شرب، با فناوری ایران ساخت و حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جهوری افتتاح و به بهره برداری رسیده است.با اجرای این پروژه،روزانه به طور متوسط ۲۲۰ مترمکعب آب شرب در اختیار ساکنان روستاهای شهید بهشتی(شیخ‌علی) محمد صافی، شهرک مجاهدین و مزعل ضمدی شهرستان شوش قرار می‌گیرد.

فناوری ایران‌ساخت آب شیرین را به روستاهای خوزستان می‌برد

تفاهم نامه توسعه فناوری های نوین آب و رفع چالش های نمک زدایی آب های شور، لب شور و حذف کدورت آب میان ستاد توسعه فناوری های آب خشکسالی ومحیط زیست معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری، استانداری و شرکت آب و فاضلاب روستایی استان خوزستان منعقد شد.

این تفاهم نامه شناسایی روستاهای دارای مشکل شوری آب، نصب و راه اندازی سیستم های تصفیه آب، حمایت از فناوری های نمک زدایی و تامین تسهیلات برای شرکت های دانش بنیان را در دستور کار دارد.

در بخشی از متن این تفاهم‌نامه بر تامین تسهیلات برای شرکت‌های دانش‌بنیان برای ساخت، تامین و بهره برداری از سیستم های تصفیه آب با فناوری نوین نمک‌زدایی، حمایت و مشارکت در ساخت و تولید سامانه‌های تصفیه آب برای رفع کدورت آب با بهره‌گرفتن از فناوری هایی مانند غشاهای سرامیکی در تصفیه خانه های روستایی و قابلیت استفاده از این سیستم در شرایط بحران اشاره شده است.

«هم‌دلی» موتور محرک ایجاد «زیست‌بوم» است

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، با اشاره به افتخارآفرینی‌های مردم استان خوزستان اظهار کرد: پایگاه هوایی دزفول یکی از نمونه های بی نظیر ایستادگی است و در تیررس آماج حملات دشمن، به خوبی ایستادگی کرد.

وی افزود: ایستادگی و جان فشانی های نیروی هوایی شتاب حملات عراق را کاهش داد. چنین کار مهمی فقط با خلاقیت نیروی انسانی این دیار که جزو بهترین‌ها بودند اتفاق افتاد.

ستاری با تاکید بر این‌که باید با نگاهی دوباره به داشته‌هایمان مانند نوآوری نیروی انسانی، در رویکردمان نسبت به مفهوم توسعه بازنگری اساسی کنیم، افزود: توسعه با تکیه صرف منابع مالی ممکن نمی‌شود. فناوری و نوآوری قابل خریداری نیست و همین نگاه ناصواب نسبت به توسعه، موجب شده کشورهای غنی از منابع زیرزمینی در توسعه و پیشتازی ناکام باشند.

ستاری با بیان این‌که در رویکرد دانش‌بنیانی به اقتصاد و توسعه، فناوری آموختنی و غیر قابل خریداری است، ادامه داد: درآمد کم‌ زحمت حاصل از خام فروشی، غروری کاذب ایجاد و کشورهای متکی به چنین درآمدی را به «نفرین منابع» دچار می‌سازد. بنابراین باید نگاه‌ها از منابع محدود زیرزمینی برداشته، و به منابع فزاینده و ارزشمند نهفته در مغزهای جوانان تحصیل کرده و خلاق دوخته شود.

ستاری، وجود یک زیست‌بوم مساعد و مطلوب برای بروز و شکوفایی استعدادهای نهفته را نیاز مبرم این روزهای توسعه علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان دانست و گفت: این سال‌ها بیش از هر دوره دیگری در طول تاریخ کشورمان برای آموزش هزینه می‌کنیم، اما تجربه شیرین و درخشان بروز مفاخر و دانشمندان برجسته‌ای مانند ابن سینا، شیخ بهایی، ابن هیثم و مانند این افراد تکرار نمی‌شود، چراکه حلقه مفقوده برای پرورش و بالندگی چنین بزرگانی، وجود یک محیط مساعد است. صرف هزینه قطعاً مهم است اما در شکوفاشدن نوآوری و پیشرفت پایدار، جزو مولفه‌های پنجم یا ششم به شمار می‌رود.

رییس ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌ بنیان با بیان این‌که کارآمدی و محصول شدن پژوهش، هنگامی رنگ واقعیت به خود می‌گیرد که بخش خصوصی، میدان‌دار پژوهش باشد، افزود: پژوهشگاه های دولتی نباید صرفاً استخدام باشد. برای حل مشکل کارآمدی پژوهش‌ها، لازم است محیطی را آماده کنیم که سرمایه‌گذار بخش خصوصی که نیازها و اولویت‌های متن جامعه را می‌شناسد، مشتاقانه پای خود را به این میدان پژوهش بگذارد.

وی از کارخانه نوآوری آزادی، شتابدهنده‌های بخش خصوصی و ناحیه نوآوری شریف به عنوان الگوهای موفق زایشگاه نوآوری و پرورش نطفه‌های کسب و کار گفت و ادامه داد: در پارک های علم و فناوری، شتابدهنده‌ها و کارخانه‌های نوآوری، میزان مشارکت بخش خصوصی حداقل ۸ برابر دولت است. با چنین مدلی، پژوهش ها، به یک محصول موفق و رقابتی بدل می‌شود.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، از ضرورت همراهی و هم‌دلی تمامی بخش‌های جامعه برای ایجاد زیست‌بوم مساعد فعالیت کارآفرینان جوان و خلاق استان‌ها گفت و افزود: ما باید به تاریخ کشوری که سابقه کارآفرینی و ارزش آفرینی با تکیه به نوآوری استوار بوده است، بازگردیم، مقدمه حرکت دوباره در این مسیر، تحولی جدی در نگرش ها نسبت به توسعه است. استان باید با نگاهی تازه، سرمایه انسانی جوان و خلاقیتش را به مثابه مهم‌ترین دارایی خود بشناسد و عزم خود را برای حمایت از او به کار ببندد.

کسب و کارهای دانش بنیان و استارتاپی زمینه‌ساز سرمایه انسانی جوان و خلاق در استان

رییس بنیاد ملی نخبگان، تحول آفرینی کسب و کارهای دانش بنیان و استارتاپی را بهانه ای برای ماندگاری جوانان خلاق در کشور ضمن ایجاد ارزش افزوده و اشتغال دانست و گفت: به عنوان رییس بنیاد نخبگان و یک فرد دانشگاهی، با جوانان سرو کار دارم و می دانم کسی به خاطر پول به آمریکا مهاجرت نمی کند بلکه به محیطی نیاز دارد تا توانمندی خودش را بروز دهد و کارآمد باشد. باید این حس در جوان خلاق ارضا شود و ایجاد یک محیط مساعد برای کارآفرینی، این حس را در او ایجاد خواهد کرد.

ستاری بیان کرد: دراین چند سال تلاش و ایستادگی کردم که بخش سنتی متوجه شود در مبارزه با نوآوری استارتاپ‌ها، میدان را واگذار می کند و راه ماندگاری‌اش در این است که از این استارتاپ ها حمایت و بر روی آن‌ها سرمایه گذاری کند. در این صورت، ارزش دانش و فناوری به خوبی نمایان می شود.

رییس ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش‌بنیان، سرآغاز این تحول را دانشگاه ها دانست و گفت: دانشگاه از اهرمی قدرتمند بهره مند است و با تغییر نگرش در پرورش و هدایت جوانان تحصیل کرده، می‌تواند جامعه را دست خوش تحول سازد. خوشبختانه در سال های اخیر مشاهده می کنیم که دانشگاه ها به باور اهمیت اقتصاد دانش بنیان رسیده‌اند و از اقتصاد دانش بنیان و مفاهیم اقتصاد دانش بنیان صحبت می کنند.

ستاری با تاکید بر این که می بایست توسعه از درون زیست بوم بجوشد و بر مبنای ویژگی های بومی و نیاز استان باشد، ادامه داد: آن چه که موجب توسعه می شود، ظرفیت های بومی است و اقتصاد دانش بنیان بر اساس همین ظرفیت ها شکل می گیرد. خوزستان با بیش از ۳هزار و ۸۰۰ عضو هیات علمی و ۱۹۰ هزار دانشجو، از ظرفیتی خارق العاده بهره مند است و باید برتری خود را نسبت به استانی فاقد چنین ظرفیتی، با کارآفرینی و خلق ارزش افزوده، نمایان کند.

گام تازه‌ای برای تامین خوراک دام برداشته شد

در بخش دیگری از سفر یک روزه کاروان علمی و فناوری به استان خوزستان، کلنگ خط تولید صنعتی خوراک دام فرآوری شده از سرشاخه های نیشکر کارخانه کشت و صنعت کارون، با ظرفیت ۵۰هزارتن در سال و مشارکت بخش خصوصی بر زمین زده شد.

در این مراسم با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و استاندار خوزستان در دانشگاه جندی شاپور دزفول، مراسم کلنگ زنی به صورت ویدئو کنفرانس انجام شد.

ارزش غذایی بالاتر از کاه گندم، قیمت پایین تر و قابلیت نگهداری بالا، کاهش بیماری های متابولیکی بخشی از مزایای این نوع خوراک دام به شمار می رود.

این روش تولید، از مزایایی چون برداشت سبز به جای برداشت سیاه(آتش زدن مزارع)، قابلیت حمل بهتر بهره می برد.

تامین بخشی از غذای سبک و سنگین برای تولید در ۲۰ کارخانه ۵۰هزار تنی به حجم یک میلیون تن در کشت و صنعت های نیشکر خوزستان، در افق پیش روی این برنامه است.

با ایجاد هر واحد ۵۰ هزار تنی، ۳۶ شغل مستقیم و ۱۲۰ شغل غیرمستقیم ایجاد می شود.

لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    منبع خبر

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات