چرا همزمان با قطع برق، اینترنت موبایل مختل میشود؟
مرکز مانیتورینگ شبکه ارتباطی در دفتر نظارت بر خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، گزارش آخرین وضعیت پایداری منابع تغذیه پشتیبان سایتهای اپراتورها را منتشر کرده است. بررسی رگولاتوری نشان میدهد از این تعداد سایت، ۵۷۶ سایت در وضعیت فاقد باتری پشتیبان و یا دارای باتری پشتیبان با پایداری نامطلوب هستند. بررسی و تحلیل گزارشهای بازدیدهای انجامشده در راستای سنجش میزان پایداری باتریهای پشتیبان سایتهای اپراتور همراه اول نشان میدهد که از ۵۵۳ سایت بازدیدشده، ۲۵۸ سایت دارای باتری پشتیبان با پایداری مطلوب و ۲۹۵ سایت فاقد باتری پشتیبان و یا دارای باتری پشتیبان با پایداری نامطلوب هستند. با توجه به قطعیهای اخیر در شبکه سراسری برق بدون اعلام قبلی، چالشهای جدی در حوزه پایداری شبکه ارتباطی کشور و همچنین موضوع پایداری باتری پشتیبان سایتها (هنگامی که باتری در حال شارژ شدن است، اگر برق ورودی قطع شود، عمر مفید باتری و تعداد charge and discharge cycle کاهش مییابد) که این موضوع منجر به عدم ارائه سرویسهای مناسب در حوزه تلفن همراه به مشترکین شده است. قطعیهای گسترده برق روی شاخص دسترسپذیری (Availability) نسلهای مختلف شبکه تاثیرگذار است، اما به دلیل وجود سیاستهای مختلف در مواجهه با قطعی برق، وجود باتریهای پشتیبان و تاثیر سایر عوامل به جز قطع برق روی این شاخص، تفکیک و تمییز بروز قطع برق توسط این شاخص با خطای بالا مواجه میشود و قطعیهای برق اخیر بسیار گسترده و طولانیمدت بوده است. این رفتار که در پی قطعیهای مکرر و متعدد در هر روز طی یک هفته گذشته ایجاد شده، منجر به کاهش میانگین شاخص Availability اپراتور همراه اول در سطح کشور شده است. این شاخص در استانهای البرز و مرکزی طی یک هفته گذشته مقادیر بسیار پایینی را نشان میدهد که حاکی از وضعیت نامطلوب کیفیت سرویس آن اپراتور در پی قطعیهای سراسری برق است. شرکت خدمات ارتباطی رایتل نیز با وجود نوسازی باتریهای پشتیبان سایتهای خود نتوانسته به طور کامل با قطعیهای متعدد شبکه برق سراسری مقابله کند و در برخی از استانها با کاهش شاخص Availability مواجه شده است. این شاخص در استانهای اردبیل، آذربایجان غربی و کردستان طی یک هفته گذشته به دلیل قطعیهای برق حادث شده دارای مقادیر بسیار پایین و وضعیت نامطلوبی بوده است. قطعیهای برق مکرر و طولانی مدت، علاوه بر اینکه موجب کاهش درآمد اپراتورها و دولت از محل ارائه خدمات ارتباطی شده، منجر به بروز آسیب جدی به تجهیزات الکترونیکی اپراتورها نیز شده که در شرایط کنونی تحریمها، تامین مجدد این تجهیزات مشکلی اساسی است. شرکتهای ارائهدهنده خدمات ارتباطی مهمترین چالشها را تاثیر منفی قطعیهای مکرر برق بر طول عمر باتریهای پشتیبان (عدم امکان ریکاوری سریع باتریها)، محدودیت در تامین باتری از تولیدکنندگان داخلی، کاهش چشمگیر درآمد اپراتورها بدلیل قطعیهای مکرر نسبت به قبل از قطعیها، تاثیر دمای هوا بر کارایی باتریها و افزایش هزینهها جهت تامین سیستم خنککننده، خرابی سیستمهای سرمایش سایتها به دلیل مشکلات برق، افزایش هزینهها و خسارتهای واردشده به اپراتور بهدلیل خرابی و جایگزینی باتری پشتیبان بر اثر قطعی مکرر برق و افزایش میزان نارضایتی مشترکان به دلیل قطعی سرویس عنوان کردند.
متن کامل خبر در سایت تجارت نیوز
نظرات