سوشال مانیتورینگ چیست؟
فهرست
سوشال مانیتورینگ یا مانیتورینگ شبکه های اجتماعی چیست؟
هدف از سوشال مانیتورینگ چیست و چگونه انجام میشود؟
اهمیت سوشال مانیتورینگ در شبکههای اجتماعی
مزایای بهکارگیری سوشال مانیتورینگ
مثالهایی از ابزارهای سوشال مانیتورینگ
بهنظر شما جالب نیست که افراد بتوانند تمام نظرات، انتقادات و دیدگاههای مختلف را نسبت به کسب وکار آنلاین خود بدانند؟ شاید فکر کنید که در نوشتن این جمله اغراق شده است، آخر مگر میشود که از تمام بحثهای مربوط به یک کسب وکار آگاه شد!
در این مقاله میخواهیم درمورد سوشال مانیتورینگ صجبت کنیم که به همین موضوع اشاره دارد. سوشال مانیتورینگ یکی از روشهای پیشرفت کسب وکارهای آنلاین است که خیلی از افراد اهمیت آن را نادیده میگیرند.
در ادامه درمورد نحوه این نوع مانیتورینگ، اهداف مربوط به آن و اهمیت آن در کسب وکارها را توضیح میدهیم. درآخر هم ابزارهایی را معرفی میکنیم که برای اجرای این روش بهدردتان میخورد، پس این مقاله را از دست ندهید!
سوشال مانیتورینگ به فرآیندی گفته میشود که طی آن تمام بحثها و مسائل مربوط به یک برند یا کسب وکار جمعآوری میشوند. این روش به صاحبان کسب وکار کمک میکند که کسب وکار خود را با معیارهای متفاوت سنجیده و با اطلاعاتی که دریافت میکنند، دید بهتری نسبت به کسب وکار خود پیدا کنند.
جستوجوی مسائل مربوط به یک کسب وکار به این معناست که تمام اطلاعات لازم درمورد نظرات کاربران و مشتریان، هشتگهایی که درمورد آن کسب وکار ایجاد میشود، نظرات کاربران در مورد رقیبان یا همکاران، چهره یک کسب وکار در شبکههای اجتماعی و هرگونه بحثها و اقداماتی که مربوط به یک کسب وکار است، جستجو و جمعآوری کنیم.
احتمالا درپی یافتن معنای سوشال مانیتورینگ، با عبارات دیگر مانند، مانیتورینگ شبکههای اجتماعی، نظارت اجتماعی یا سوشال لیسنینگ برخورد کردهاید. تمام این عبارات، بهجز آخرین مورد، میتوانند معادل خوبی برای این روش باشند.
درواقع، برخی افراد بهعلت تشابه اسمی، سوشال مانیتورینگ و سوشال لیسنینگ را یکسان درنظر میگیرند؛ اما اگر نگاهی دقیقتر به فرآیند اجرای این دو مورد داشته باشیم، میبینیم که در برخی از جنبهها با هم متفاوت هستند. درنتیجه، این دو عبارت را نمیتوان بهعنوان معادل بهجای یکدیگر استفاده کرد.
سوشال لیسنینگ به مرحلهی بعد از جمعآوری اطلاعات گفته میشود، که در آن تمام دادهها آنالیز شده و اقداماتی برای پاسخ به کاربران صورت میگیرد. درمقالهی "سوشال لیسنینگ یا گوش دادن به شبکههای اجتماعی چیست؟" میتوانید بهطور مفصل درمورد این روش بخوانید.
اکنون که مفهوم دقیق سوشال مانیتورینگ را بهخوبی درک کردهاید، میخواهیم شما را با اهداف مربوط به این روش و نحوه اجرای آن آشنا کنیم
شاید از خود بپرسید که چرا یک فرد باید زمان و انرژی خود را صرف کند تا بحثهایی که درمورد کسب وکارش ایجاد میشوند را جمعآوری کند؟ شک نکنید که دلایل محکم و منطقی پشت این کار پنهان است!
سوشال مانیتورینگ یا Social Monitoring با این هدف انجام میشود که افراد بینش دقیقی از عملکرد کسب وکار خود پیدا کنند. دانستن اینکه نام یک برند چندبار در مقالات مختلف یا توسط کاربران مختلف ذکر شده، دریافت نظرات متفاوت توسط کاربران و داشتن اطلاعاتی از این قبیل میتواند نشاندهنده این باشد که آیا آن کسب وکار در مسیر درست خود حرکت میکند یا خیر.
برای مثال ،استفاده از روش سوشال مانیتورینگ برای برندی که بهتازگی کمپین جدیدی بهراه انداخته یا یکسری تغییرات در عملکرد خود انجام داده، میتواند بسیار مفید باشد. چراکه با اطلاعات بهدست آمده از این روش، میتوان واکنشهای کاربران نسبت به اتفاقات جدید را بررسی کند.
بهطور کلی، سوشال مانیتورینگ روشی است که با استفاده از آن صاحبان کسب وکار میتوانند موقعیت کاری خود را در بین رقبا و همچنین در بین کاربران پیدا کنند. پس بیدلیل نیست که برای اجرای آن در کسب وکارهای آنلاین تاکید بسیار شده است!
فرآیند اجرای سوشیال مانیتورینگ توسط ابزارهای مخصوصی انجام میشود که میتوانند بهصورت تمام وقت عبارات و کلمههای مربوط به کسب وکارتان را در گوشه و کنار اینترت پیدا کنند. برای شروع این فرآیند، فقط کافیست که تمام کلمات کلیدی که فکر میکنید به کسب وکارتان مربوط است را در این ابزارها وارد کنید.
قطعا اولین کلمهای که به ذهنتان میآید، نام برندتان است، اما بهخاطر داشته باشید که اطلاعات مربوط به رقبا هم میتواند برای شما مفید باشد. پس در انتخاب کلمات کلیدی، حد و مرزها را نادیده بگیرید. از اسم برند خود و برند رقبا گرفته تا کلمات عمومیتر مربوط به کسب وکارتان، همه را ذکر کنید.
بعداز ثبت کلمات کلیدی، این ابزارها بهطور تمام وقت تمام سایتها و مطالبی که این کلمات در آنها ذکر شده را جستجو کرده و در یک مکان ذخیره میکنند.
عملکرد این ابزارها برپایه الگوریتمهای هوشمند و سیستمهای تشخیص چگالی کلمه است که از ذخیره محتواهای نامناسب یا نامربوط جلوگیری میکنند. پس نیازی نیست که نگران کیفیت پایین دادهها و هدر رفتن وقت خود باشید، چون این ابزارها کارشان را خوب بلد هستند!
سوشال مانیتورینگ در شبکههای اجتماعی از این نظر اهمیت دارد که نقش صاحبان کسب وکار را بهعنوان یک تولیدکننده یا ارائهدهنده کمرنگ میکند و به آنها این فرصت را میدهد تا با درگیر شدن با عواطف مخاطبان، درک بهتری از خواسته آنها داشته باشند.
برای مثال، فرض کنید که یک فرد معتبر از یکی از محصولات شما تعریف و تمجید بسیار کرده است و شما از این موضوع خبر ندارید! درصورتی که اگر بهموقع از این موضوع خبردار شوید، میتوانید از آن بهنفع خود استفاده کنید.
امکان دارد که افراد زیادی از طریق آن شخص با شما آشنا شوند و آن محصول مورد نظر را تقاضا کنند. با آگاهی بهموقع از این موضوع شما میتوانید وقت بیشتری برای افزایش موجودی آن محصول یا حتی افزایش کیفیت آن صرف کنید.
بنابراین، این روش فرصت مناسبی است که صاحبان کسب وکار شناخت بهتری نسبت به مخاطبان خود، نیاز آنها و دیدگاهشان پیدا کنند و کسب وکار خود را بهکمک این اطلاعات گسترش دهند.
علاوهبر آن، اگر این کار بهطور مداوم انجام شود و تمام اطلاعات دریافت شده بهروز باشند، میتوان ترندهای مربوط به یک کسب وکار را شناسایی کرد و با اعمال تغییرات مفید، تعداد کاربران و متقاضیان را افزایش داد.
همچنین، بهروز بودن و آگاهی از اطلاعات مربوط به یک کسب وکار، این فرصت را ایجاد میکند که مشکلات و کمبودهای مربوط به عملکرد آن بهخوبی شناسایی و رفع شوند. با این روش کسب وکارها میتوانند از تاثیرگذاری خود برروی مخاطبان مطمئن شوند و مسیر درست را ادامه دهند.
یکی از مهمترین مزایای استفاده از سوشیال مانیتورینگ این است که امکان دستهبندی و الویتبندی هشدارها را فراهم میکند. بهطوری که شما میتوانید بهجای صرف وقت بیهوده برای سرچ کردن نام برند خود در اینترنت یا شبکههای مجازی، از یک ابزار سوشال مانیتورینگ استفاده کنید تا هرزمان صحبتی از برندتان شد، بهشما اطلاع داده شود.
این موضوع به شما کمک میکند تا طرفداران کسب وکارتان را بشناسید و از آنها انگیزه بگیرید، یا اینکه با نقد و بررسیهای افراد دیگر مواجه شوید و از آنها برای پیشرفت کسب وکارتان استفاده کنید. درهردو صورت،این فرصت فراهم میشود تا شما با افرادی که جزو بازار هدف کسب وکارتان هستند، ارتباط برقرار کنید.
طبق آمار، تقریبا ۴۰ درصد افرادی که جذب یک برند یا کسب وکار جدید میشوند، به این دلیل به آن رو آوردهاند که تجربه بدی را با یک کسب وکار دیگر در همان زمینه پشت سر گذاشتهاند. شما با آگاهی از انتقادات و رفع مشکلات کاربران میتوانید این آمار را تغییر دهید و از رو آوردن مخاطبان خود به کسب وکارهای دیگر جلوگیری کنید!
علاوهبر آن، استفاده از سوشال مانیتورینگ به شما دسترسی بهتری به اطلاعات مربوط به عملکرد رقبایتان میدهد. درنتیجه، بهکمک اطلاعاتی که این روش در اختیارتان قرار میدهد،میتوانید بهطور مداوم عملکرد رقبای خود را بررسی کرده و آنها را زیرنظر داشته باشید.
شاید تا الان فکر میکردید که سوشال مانیتورینگ فقط مخصوص وبسایتها است؛ اما باید بدانید که این روش در شبکههای اجتماعی مختلف مانند توییتر، پینترست، فیسبوک و اینستاگرام هم کاربرد دارد!
نکته مهم درمورد اجرای این روش در محیطهای مختلف این است که باید ابزار مناسب آن را پیدا کنید. در ادامه برخی از ابزارهای مخصوص سوشال مانیتورینگ مناسب برای محیطهای مختلف را معرفی میکنیم.
این ابزار سازمانی، مخصوص جستوجو و مدیریت اطلاعات در فضای توییتر است. در ابتدا این برنامه برای محیطهای گستردهتر طراحی شده بود که بعد از مدتی توییتر آن را خریداری کرده و کاربرد آن را محدود به فضای خود کرد.
در این برنامه، ستونهایی وجود دارد که اطلاعات مختلفی درمورد توییتهای برنامهریزی شده، میزان تعامل کاربران، فعالیت کاربران و... در اختیار شما قرار میدهد.
این ابزار به شما کمک میکند تا درمورد ترندها و هشتگهای مختلف در فضای توییتر و اینستاگرام اطلاعات مهمی دریافت کنید. قابلیت آنالیز هشتگ در این ابزار به شما کمک میکند تا پرمخاطبترین هشتگها را شناسایی کرده و در پستهای خود از آنها استفاده کنید. برای شناسایی این هشتگها کافیست که هشتگ مورد نظر خود را در این ابزار وارد کنید تا تمام اطلاعات مربوط به آن به شما نمایش داده شود.
همچنین با استفاده از این ابزار میتوانید برترین پستهای هر هشتگ را ببینید و از طریق هشتگهای مرتبطی که به شما پیشنهاد میشود، تولید محتوای کسب وکارتان در اینستاگرام را بهینهسازی کنید.
یکی از بهترین ابزارهایی که برای آنالیز هشتگ اینستاگرام و مدیریت اکانت استفاده میشود، ابزار Sprout social است. کاربران میتوانند با استفاده از تنظیمات این ابزار طوری برنامهریزی کنند که پستهایشان در ساعات معین منتشر شود. همچنین این ابزار برای آنالیز صفحه اینستاگرام هم کاربرد دارد.
این برنامه برای نظارت درصفحات وب طراحی شده است، بهطوری که شما میتوانید وارد حساب کاربری گوگل خود شده و در صفحه گوگل الرتز کلمات کلیدی مربوط به کسب وکار خود را وارد کنید.
بعد از ثبت کلمات کلیدی، این برنامه تمام نتایج مرتبط را به شما نمایش داده و بعد از هربار استفاده مجدد آن کلمات، پیامی به شما ارسال میکند.
ابزار Crowd Analyzer بهعنوان اولین پلتفرم آنالیز شبکههای اجتماعی شناخته میشود که برپایه زبان عربی طراحی شده است. این ابزار اطلاعات دقیق و مربوط به کسب وکارتان را بههمراه استراتژِیهای متفاوت برای پیشرفت آن در اختیار شما قرار میدهد.
این ابزار برای مدیریت شبکههای مجازی مختلف مانند فیسبوک، اینستاگرام، یوتیوب، توییتر و سایتهای وردپرس استفاده میشود. همچنین Hootsuite ، یکی از بهترین ابزارهای تجاری شناخته شده که قابلیت زمانبندی انتشار پست، پیامرسانی هدفمند، تجزیه وتحلیل دادهها، مدیریت نمایه چندگانه و... دارد.
جمعبندی
در این مقاله آژانس دیحیتال مارکتینگ راز سعی کردیم که با تعریف مفهوم سوشال مانیتورینگ و تاکید براهمیت این روش، تمام ابهامات مربوط به آن را برطرف کنیم. امیدواریم که با استفاده از توضیحات داده شده بتوانید بهخوبی این روش را در کسب وکار آنلاین خود اجرا کنید و از مزایای آن بهره ببرید.
ابزارهای معرفی شده برای اجرای این روش همگی جزو پرطرفدارترین و پرکاربردترین ابزارها در این زمینه شناخته شدهاند. شما دیگر چه ابزاری را برای اجرای روش سوشال مانیتورینگ پیشنهاد میکنید؟
مطالب مرتبط:
نظرات