وداع استونی با کاغذبازی‌ و فساد اداری به لطف دولت دیجیتال

استونی به عنوان یکی از پیشروترین کشورهای دیجیتال در حال پیاده سازی طرحی است که شهروندان را از مراجعه به ادارات دولتی بی نیاز می سازد. این کشور ۱.۳ میلیون نفری پلتفرمی را برای پشتیبانی از تایید هویت و امضای دیجیتال ایجاد کرده که بروکراسی اداری و کاغذ بازی را بین بخش های خصوصی و عمومی حذف می کند. پلتفرم دولت دیجیتال پس از تولد نوزاد به صورت خودکار اسناد هویتی را برای وی صادر کرده و با ارسال ایمیلی به پدر و مادرش تولد وی را تبریک می گوید. دولت دیجیتال«مارتین کاوتس»، مشاور ملی دیجیتال استونی هدف نهایی از این طرح را دولتی نامرئی می داند که خدماتش را به صورت خودکار ارائه می کند:
پس از تولد نوزاد پدر و مادرش مجبور به ثبت هیچ درخواستی نیستند؛ از ثبت زایمان گرفته تا نامگذاری و ثبت نام او در مهد کودک همه و همه به صورت خودکار صورت خواهند گرفت.
کلیک کنید
سامانه دولت دیجیتال امکان نظارت از راه دور والدین بر شرایط تحصیلی فرزندان را نیز فراهم می کند و در واقع شهروندان تنها برای ثبت ازدواج، طلاق یا انتقال مالکیت ناگزیر به حضور در مراکز دولتی خواهند بود که احتمال دیجیتالی شدن آنها نیز وجود دارد. ثبت، پردازش و ارائه تمامی امور اداری شهروندان در سیستم های کامپیوتری و فضای ابری دغدغه های امنیتی بسیاری را به همراه دارد اما مقامات استونی فکر اینجا را هم کرده اند. پلتفرم دولت مجازی این کشور تحت نظارت نرم افزار تبادل داده غیر متمرکزی به نام X-Road قرار دارد که دیتابیس ها را به هم متصل می سازد. داده خروجی این پلتفرم رمزنگاری شده و داده های ورودی نیز ارزیابی و ثبت می شوند. شهروندان این کشور می توانند روی افراد و نهادهای که به اطلاعات آنها دسترسی دارند نظارت داشته باشد و تا کنون چندین پزشک و افسر پلیس به خاطر استفاده غیراخلاقی از دیتابیس ها محکوم شده اند. پیاده سازی این پروژه علاوه بر رفاه بیشتر برای شهروندان، شفافیت بیشتر و صرفه جویی قابل توجهی را نیز به همراه دارد که می توان آن را صرف بهبود زمینه هایی نظیر آموزش، بهداشت و تحقیقات دیگر کرد. متن اصلی این خبر در سایت دیجیاتو

    نظرات