نكاتى براى راه اندازى كسب و كار

نكاتى براى راه اندازى كسب و كار

معمولا کارآفرینان ایده‌های زیادی را برای راه اندازی یک کسب و کار دارند، ولی اغلب نه تجربه و وقت لازم را برای راه‌اندازی یک کسب و کار دارند و نه قادر هستند که ریسک‌های موجود را به خوبی تحلیل کنند.

اکوسیستم - سوال مهمی که قبل از راه اندازی یک کسب و کار به وجود می‌آید، این است که کارآفرینان چه مسائلی را باید بدانند؟ پاسخ واضح و روشنی برای این سوال وجود ندارد، زیرا عوامل موثر در هر حوزه از کسب و کار متفاوت است؛ با این حال سوالاتی نیز وجود دارد که کارآفرینان باید پیش از اقدام به راه اندازی یک کسب وکار پاسخ آنها را بیابند.

چرا قصد دارم این کسب و کار را راه اندازی کنم؟

کارآفرینان دلایل متفاوتی را برای راه اندازی کسب و کار دارند؛ برخی تمایل ندارند زیر دست دیگران کار کنند، بعضی از 8 ساعت کار در روز خسته شده‌اند و به دنبال تنوع هستند و عده‌ای هم فقط برای کسب درآمد و جا نماندن از قطار کسب و کار به این فکر می‌افتند. اگر شما نیز به یکی از این دلایل قصد راه اندازی کسب و کار جدیدی را دارید، احتمالا شکست می‌خورید.

به منظور راه اندازی یک کسب و کار باید هدفمند عمل کرد نه احساسی؛ برای مثال فرض کنید در منطقه‌ای هیچ مرکز مشاوره کسب و کاری وجود ندارد و شما درمی‌یابید که مردم ساکن این محدوده فاقد دانش لازم برای تدوین طرح کسب وکار (business plan) هستند و فقدان مراکز مشاوره در این زمینه را نیز حس می‌کنند. در این شرایط اگر شما یک آژانس مشاوره کسب و کار راه‌اندازی کنید، علاوه بر تامین نیاز مردم، سود خوبی را نیز به دست خواهید آورد.

بررسی تمام جوانب کار قبل از تصمیم به راه اندازی کسب و کاری جدید موضوعی مهم و حائز اهمیت است. ممکن است ایده‌های زیادی را در سر داشته باشید اما نباید تمرکز خودتان را از دست دهید و قبل از شروع کسب و کار باید تمام جوانب کار را به درستی بسنجید.

بازار هدف کسب و کار من را چه افرادی تشکیل می‌دهند؟

یکی از موضوعات مهم در موفقیت یک استارتاپ، تشخیص صحیح بازار هدف است، زیرا فقط وقتی که کالا یا خدمات شما خریدار داشته باشد، می‌توانید از فروش آنها کسب درآمد کنید. اگر همه را هدف بگیرید، در حقیقت هیچ بازار هدفی نخواهید داشت! به همین دلیل باید پیش از شروع کسب و کار با بررسی‌های میدانی، بازار هدف خود را پیدا کنید و روی نیازهای مشتریان بالقوه خود تمرکز نمایید.

سعی کنید همواره با ارسال پرسشنامه یا از طریق گفتگوی مستقیم، با مشتریان بالقوه در ارتباط باشید. بدین ترتیب شما می‌توانید همان کالاها یا خدماتی را که مشتریان می‌خواهند ارائه دهید. انتخاب کردن یک بازار هدف مناسب، نقطه عطف کسب وکار شما خواهد بود. اگر بازار هدف را به درستی مشخص نکنید، باید بی‌هدف به دنبال یافتن مشتری باشید. به یاد داشته باشید که در بازارهای امروز، همه کس به معنی هیچ کس است.

استراتژی دیجیتال من در کسب و کار چیست؟

در کشورهای توسعه یافته‌ای مثل آمریکا نیز تقریبا نیمی از بنگاه‌های اقتصادی کوچک وب‌سایت اختصاصی ندارند؛ این در حالی است در فضای کسب وکار امروز نمی‌توان بدون استفاده از فناوری‌های دیجیتال موفقیت قابل توجهی به دست آورد. استفاده کردن از روش‌های سنتی برای بازاریابی، فروش و تحویل کالاها و سایرخدمات دیگر پاسخگوی نیاز و سلیقه مشتریان نیست؛ آنها همیشه به دنبال راحت‌ترین و کارآمدترین روش برای خرید کالاها و استفاده از خدمات هستند.

به لطف فناوری‌های دیجیتال، مدیریت کسب وکار در مقایسه با گذشته بسیار آسان‌تر شده است؛ به طور مثال می‌توانید با استفاده از ابزارهای بازاریابی دیجیتال به میلیون‌ها مشتری در سراسر جهان دسترسی پیدا کنید. از طرف دیگر شما می‌توانید در کسب و کار خود بعضی از کارها را با کمک اتوماسیون و هوش مصنوعی انجام دهید.

طرح کسب وکار من چه مواردی را شامل می‌شود؟

بعضی از کارآفرینان تصور می‌کنند فقط زمانی که بخواهند وام بگیرند یا سرمایه گذاران را مجاب کنند، به طرح کسب و کار نیاز دارند؛ ولی در صورتی که یک طرح کسب و کار به درستی تدوین شود، می‌توان با استفاده از آن نقاط قوت و ضعف کسب و کار را تعیین کرد و این امر در نهایت به نفع کارآفرینان خواهد بود.

پذیرش ریسک و وارد شدن به حوزه کسب و کار به عنوان یک کارآفرین، انتخاب مهمی است. به همین دلیل سعی کنید در تدوین طرح کسب وکار مسائل مالی، عملیاتی و بازاریابی را به دقت شرح دهید تا در آینده اتفاقات پیش بینی نشده باعث به وجود آمدن مشکل نشود.

کسب و کار من نسبت به سایر رقبا از چه مزایایی برخوردار است؟

اگر بتوانید کالاها و خدمات بهتری نسبت به دیگر رقبا به مشتریان ارائه دهید، آنها کسب و کار شما را انتخاب خواهند کرد. نکته مهمی که زمان راه اندازی یک کسب وکار جدید باید به خاطر داشته باشید، این است که باید محصولی را که مشتریان می‌خواهند به آنها ارائه دهید، نه لزوما آن چه که خودتان می‌خواهید.

    نظرات