شرکت های فناور قم ظرفیت های خوبی برای توسعه دارند

شرکت های فناور قم ظرفیت های خوبی برای توسعه دارند


مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری پرشین داروی البرز با بیان اینکه  شرکت های خوبی در پارک پذیرفته شده و به درستی هدایت می شوند گفت: با توجه به پتانسیل های خوب شرکت های فناور حوزه سلامت زمینه های امضای تفاهم نامه همکاری با پارک کاملا فراهم است.

دکتر مریم قدیری با اشاره به اینکه خط اعتباری این شرکت بیش از ۸۰ میلیارد تومان است گفت: به عنوان عامل مالی در پروسه پرداخت و بازپرداخت می توانیم تا سقف  ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات بدهیم.
وی از پرداخت تسهیلات در قالب رویالتی  خبرداد و اظهار کرد: از دیگر قالب هایی که به عنوان تسهیلات به شرکت ها می دهیم وام با کارمزد ۱۸ درصد تا سقف یک میلیارد تومان است.
عضو هیئت مدیره صندوق پژوهش و فناوری پرشین داروی البرز به دیگر خدمات این صندوق اشاره کرد و گفت: این صندوق در ارایه مشاوره فنی و وکالت حقوقی، ایجاد فرایند تسهیل در روند اداری شرکت ها و ایجاد ارتباط های تجاری شرکت متقاضی با شرکت های معتبر فعالیت های خوبی دارد.

ضرورت دفاع از حقوق معنوی شرکت های فناور

در بخش دیگری از این نشست، مدیر مرکز رشد واحدهای فناوری با بیان اینکه باید ظرفیت ها و توانمندی های شرکت های فناور شناسایی و حمایت شود گفت: یکی از ویژگی های شرکت های فناور حوزه سلامت پارک تنوع و کیفیت خدمات آنهاست
حمزه مظفری با تاکید براینکه باید راهکارهای انعقاد قرارداد و امضای تفاهم نامه میان پارک و صندوق پرشین اجرا شود گفت: واقعیت این است که نیاز اول و درخواست اصلی شرکت های عضو پارک از صندوق تسهیلات مالی نیست و ما دنبال استفاده از تجربیات و برند و راهبری صندوق پرشین هستیم.

در ادامه مدیران ۶ شرکت فناور حوزه سلامت به تشریح فعالیت و موقعیت کاری خود پرداختند؛ مدیرعامل شفا تجهیز سورنا با بیان اینکه در حوزه تجهیزات و مواد شیمیایی-  پزشکی و رنگ و رزین فعالیت می کند گفت: در حال حاضر درصدد دریافت ۴مجوز دانش بنیان برای طرح های مختلف خود هستیم.

رضا زمانی با با طرح این نکته که بسیاری از شرکت های فناور و استارتاپی توانایی صنعی کردن ایده های خود را ندارند گفت: مشکل اساسی این نوع شرکت ها ناتوانی در تبدیل پروژه های فناوری آزمایشگاهی به محصولات صنعتی و قابل عرضه به بازار است.

نبود قالب ارزشگذاری طرح های فناورانه
وی با تاکید براینکه پروژه های آزمایشگاهی در حد فرمولاسیون ارزش دارند اظهار کرد: این پروژه ها تنها زمانی به یک دانش فنی قابل ارزش گذاری تبدیل می شوند که فرمول های پروژه ها به سطح صنعتی برسند.

این مدیر شرکت دانش بنیان با بیان این که صندوق های پژوهش و فناوری باید به بازار و تجاری سازی شرکت های فناور کمک کنند گفت: در حال حاضر نیاز اساسی شرکت های فناور صاحب محصول ارزشگذاری فناوری و تجاری سازی محصولات است.

زمانی با اشاره به اینکه کمترین پروژه حوزه پزشکی نزدیک به ۲ میلیارد تومان نیاز به سرمایه گذاری دارد گفت: متاسفانه نظام بانکی بدون توجه به موقعیت و اهمیت فعالیت شرکت های نوپا به دنبال دریافت وثایق ملکی سهل الوصول هستند و تا ۱۲۰ درصد میزان تسهیلات وثیقه دریافت می کنند.

مدیر یکی دیگر از شرکت های فناور حوزه سلامت پارک با طرح این مطلب که بانک ها هیچگاه نتوانسته اند همراه و تسهیل گر شرکت های صنعتی دانش محور باشند گفت: صندوق پژوهش و فناوری به عنوان جایگزین نظام پیچیده و انعطاف ناپذیر بانکی باید زمان اعطای تسهیلات را به کمترین فرسایش زمانی ممکن برساند.

بی اعتنایی بانک ها به شرکت های دانش بنیان

رضا رنجبر با بیان اینکه ارایه تسهیلات باید براساس سرمایه در گردش باشد گفت: متاسفانه با توجه به اوضاع نامساعد اقتصادی بسیاری از شرکت های فناور از زیر و بم بازار کم اطلاع هستند که لازم است صندوق پژوهش و فناوری به عنوان عاملیت مالی و حقوقی شرکت های فناور آنها را از این فراز و نشیب های اقتصادی مطلع و دفاع کند.

مدیرواحدفناوردارو درمان شفاگستر پارسیان با طرح این نکته ظرفیت ها و توانمندی های دانشی و فنی شرکت های فناور ناشناخته باقی مانده است گفت: متاسفانه زبان اقتصادی امروز کشور بیشتر سنتی و سطحی است و به نیازهای بلند مدت و اصلی مردم توجه نمی شود.

اباذر حسینی با تاکید براینکه شرکت های فناور می توانند نیازهای بلند مدت و دانش بنیان جامعه را شناسایی و تامین کنند گفت: شرکت های نوپا به دلیل ضعف پشتوانه مالی و پشتیبانی و کم تجربکی در بازار نیاز به حامیان توانمند حقوقی و فناوری دارند.

وی با گلایه از این مساله که محصولات فناورانه و دانش بنیان قابل ارزیابی و ارزشگذاری مالی نیست گفت: این مساله نه تنها سبب می شود محصولات فناورانه ارزان عرضه شود بلکه ارزش های کارکردی و کیفی آن در مقایسه با محصولات معمولی پایین تر جلوه می کند.


لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری قم

    منبع خبر

    پارک علم و فناوری قم

    پارک علم و فناوری قم

    پارک علم و فناوری قم یک پارک علم و فناوری در شهر قم می باشد

      نظرات