الکترونیکی کردن اسناد تجارت ملی چگونه باعث بهبود فضای کسب و کار می شود

محمد مهدی کاشف (مدیر واحد فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران) اعلام کرد: الکترونیکی کردن اسناد تجارت ملی، گامی در راستای بهبود فضای کسب و کار خواهد بود.

به گزارش اکوسیستم، کاشف با اشاره به این موضوع که سامانه یکپارچه کارت بازرگانی هوشمند به سازمان تامین اجتماعی متصل شده است، گفت: یه این ترتیب در مرحله استعلام آنلاین، احتیاجی نیست بازرگانی که بدهی ندارد به سازمان تامین اجتماعی مراجعه کند.

وی گفت: در فرآیند دریافت کارت بازرگانی، الزامی است که کارشناسان صدور کارت بازرگانی در اتاق‌های سراسری، مدارک اعضای اتاق و درخواست کنندگان کارت بازرگانی را بررسی کنند و از اصالت آنها مطمئن شوند.

کاشف در ادامه افزود: یکی از مواردی که باید بررسی شود، مسئله بدهی به سازمان تامین اجتماعی است. اتاق‌ها باید طبق قانون قبل از صدور کارت بازرگانی مطمئن شوند که درخواست کننده کارت بازرگانی هیچگونه بدهی به سازمان تامین اجتماعی ندارد؛ تا یک ماه پیش این روال بطور حضوری و دستی صورت می‌گرفت. بازرگانان باید با مراجعه حضوری به شعب تامین اجتماعی استعلام خود را دریافت می‌کردند، این فرآیند به دلیل روند بوروکراتیک ادارات، به سختی پیش می‌رفت.

مدیر واحد فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران اعلام کرد: سازمان تامین اجتماعی بعضی وقت‌ها از بازرگانان تعهدی مبنی بر اینکه ممکن است پرونده سال‌های قبلی دوباره بررسی شود و این بار شامل بدهی گردد، دریافت می‌کرد. بازرگانان به دفعات به این موضوع اعتراض کرده بودند، در نتیجه این مسئله در شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی مطرح و بررسی شد، اینکه تامین اجتماعی مفاصا حساب را به بازرگانان می‌داد اما پرونده سال‌های قبلی را هم می‌توانست طبق این تعهد بعدا دوباره بررسی کند، باعث اضطراب دائمی برای بازرگان می‌گردید. بر این اساس به طور جدی روی این مسئله کار شد تا سامانه یکپارچه کارت بازرگانی هوشمند به سامانه ارتباط داده‌ای سازمان تامین اجتماعی متصل شود و این مشکل مهم حل گردد.

وی ادامه داد: این ارتباطات را گسترش خواهیم داد و تلاش می‌کنیم برای همکاری با دیگر سازمان‌های ملی مرتبط با کارت بازرگانی نیز مجوزهای لازم را بگیریم تا بدین ترتیب روند کار ساده‌تر شود.

کاشف اظهار داشت: قبل از الکترونیکی شدن ارتباط با گمرک،‌ هنگام ترخیص بار لازم بود گمرک از اتاق بازرگانی ایران استعلام بگیرد، علاوه بر این در زمان صدور و تمدید کارت بازرگانی لازم بود اتاق مطمئن شود که فرد بدهی گمرکی ندارد. در حال حاضر به لطف الکترونیکی شدن استعلام‌ها این روند در مدت زمان بسیار کوتاه‌تری انجام می‌شود.

این اقدامات سبب می‌شود که علاوه بر کاهش هزینه‌های بازرگانان، شفافیت و نظارت بر روند کارها بهتر انجام گیرد.

کاشف در پایان گفت: بعضی از سازمان‌ها همکاری خوبی با ما دارند و بزودی شاهد به ثمر رسیدن این ارتباطات خواهیم بود. در حقیقت ما در مرحله اجرایی و عملیاتی الکترونیکی کردن اسناد تجارت ملی قرار داریم. هدف به وجود آوردن تفاهم و تعامل با دیگر سازمان‌های ذی‌ربط است و پس از دریافت مجوز، اتصال سامانه یکپارچه کارت بازرگانی با سامانه سازمان مربوطه فراهم خواهد شد.

    نظرات