نقش فناوری زنجیره بلوکی و ارزهای دیجیتالی در تقویت صنعت ورزش‌های الکترونیک

نقش فناوری زنجیره بلوکی و ارزهای دیجیتالی در تقویت صنعت ورزش‌های الکترونیک

در این مطلب به بررسی نقش فناوری زنجیره بلوکی و ارزهای دیجیتالی در تغییرات مثبت در صنعت ورزش الکترونیکی (بازی‌های کامپیوتری رقابتی) و تقویت مهارت‌ها و توانایی‌های گیمرهای آماتور و حرفه‌ای می‌پردازیم.

اکوسیستم - درآمد حاصل از ورزش الکترونیکی (بازی‌های ویدیویی که حالت رقابتی دارند) در سال 2017، 700 میلیون دلار برآورد شده است که نسبت به سال گذشته 43 درصد رشد داشته است. پیس‌بینی می‌شود این میزان درآمد تا سال 2020 به 1.5 میلیارد دلار برسد. بسیاری از سرمایه‌گذاران مطرح، افراد مشهور محبوب، گروه‌های متشکل از اسپانسرهای بزرگ و شرکت‌های فعال در زمینه فناوری در حال سرمایه‌گذاری برای پیشرفت این تجارت منفعت‌بخش هستند.

راه‌حل‌های مبتنی بر فناوری زنجیره بلوکی، جدیدترین راه‌حل‌هایی هستند که می‌توانند تحول عظیمی در این صنعت ایجاد کنند و آن را مجددا سازمان‌دهی کنند. بیت‌کوین‌ و سایر ارزهای دیجیتالی برای گیمرها چیز جدیدی نیستند؛ اما می‌توانند به صنعت ورزش‌های الکترونیک کمک کنند تا سریع‌تر از صنایع دیگر مانند بانک‌داری یا لجستیک (مدیریت جریان کالا، اطلاعات یا هر نوع منبع دیگری)، با فناوری‌های جدید مطابقت پیدا کنند. طبق گزارشی که اخیرا در مورد وضعیت بازار جهانی ورزش‌های الکترونیک در سال 2017 منتشر شده است، بیشتر افرادی که متمایل به انجام این نوع بازی‌های کامپیوتری هستند و می‌خواهند از این طریق با یکدیگر رقابت کنند، نوجوانی هستند که در گروه سنی بین 21 تا 35 سال هستند و زودتر از سایر افراد با فناوری‌های جدیدی مثل  زنجیره بلوکی آشنا می‌شوند.

کاربردهای فناوری زنجیره بلوکی در صنعت ورزش‌های الکترونیک

درحال‌حاضر استارت‌آپ‌ها در حال بهره‌گیری از مزایای زنجیره بلوکی برای عقد قراردادهای هوشمندانه، تأمین سرمایه لازم برای پیشرفت این صنعت، میزبانی مسابقات و تسهیل روند خرید تجهیزات بهره‌گیری از فناوری‌های مجازی هستند. تاکنون مقالات زیادی در رابطه با این موضوع تألیف شده است.

زنجیره بلوکی می‌تواند امکان میزبانی مسابقات را برای افراد فراهم کند و گیمرها به پلتفرم‌های بازی آنلاین بهره‌مند از زنجیره بلاکی اشتیاق زیادی پیدا می‌کنند؛ زیرا در صورتی که در بازی‌های کامپیوتری ایجاد شده در این پلتفرم‌ها برنده شوند، جایزه خوبی دریافت می‌کنند. یکی از پلتفرم‌های ورزش‌های الکترونیک با نام First Blood این امکان را برای گیمرها فراهم می‌کند که بتوانند بدون اینکه محدودیت‌هایی مانند معاملات مرسوم و متداول با واحدهای پول رایج، قوانین مالی و فسادهای مالی ناشی از واسطه‌گری مانع کار آن‌ها شود، مهارت‌های خود را آزمایش کنند و توانایی‌های خود را به رخ دیگران بکشند. همچنین گیمرها با استفاده از این پلتفرم هم می‌توانند انفرادی بازی کنند و هم می‌توانند با دیگران در یک محیط رقابتی بازی کنند و توانایی‌های خود را به رخ آن‌ها بکشند. برخی از شرکت‌های فعال در زمینه زنجیره بلوکی مانند Gillgam.es و Elloplay نیز  ه‌تازگی فعالیت خود در زمینه میزبانی مسابقات را آغاز کرده‌اند.

تقویت گیمرهای آماتور و حرفه‌ای

میزبانی رقابت‌ها توسط شرکت‌های زنجیره بلوکی، علاوه بر اینکه به گیمرهای آماتور این فرصت را می‌دهد که مهارت‌های خود را آزمایش کنند و ارتقا دهند، باعث می‌شود گیمرهای حرفه‌ای هم یک گام به جلو حرکت کنند و می‌توان با ایجاد گروهی از گیمرهای حرفه‌ای و مدیریت آن‌ها، به پیشرفت این افراد کمک زیادی کرد.

در‌حال‌حاضر 1.4 میلیارد گیمر نام خود را ثبت کرده‌اند که بیشتر آن‌ها تنها متمایل به انجام رقابتی‌ترین بازی‌های کامپیوتری مانند LoL، CS:Go، Dota2 و Overwatch هستند. یکی از محبوب‌ترین بازی‌های رقابتی league of legends است که 250 میلیون بازیکن دارد و همه این گیمرها می‌خواهند گروه‌هایی تشکیل دهند و با مدیریت این گروه‌ها باعث رشد آنان شوند؛ اما متاسفانه تنها صد کلوب مرتبط با این بازی در سراسر جهان وجود دارد. این در حالی است که بازی‌های رقابتی متداول مانند فوتبال، سیصد میلیون بازیکن دارند و سیصد هزار کلوب مرتبط با این بازی در سراسر جهان وجود دارد. نسبت گیمرها به کلوب‌ها باعث شده است شرکت‌هایی مانند Dream Team برای مقابله با این مشکل پلتفرم پویایی را هر چه سریع‌تر ایجاد کنند.

ایجاد گروه‌هایی برای تقویت گیمرها

شرکت Dream Team با بهره‌گیری از راه‌حل‌های مبتنی بر فناوری زنجیره بلوکی، با ایجاد پلتفرم جدیدی برای به خدمت گرفتن و مدیریت گیمرها، باعث شده است میزبانی مسابقات ورزش‌های الکترونیک یک گام به جلو حرکت کند. قراردادهای هوشمندانه ایجاد شده بر اساس فناوری زنجیره بلوکی، ایجاد روابط مالی قراردادی برای کاربران بدون دخالت شرکت‌های واسطه‌گر را تضمین می‌کند. یکی از وظایف شرکت Dream Team، کمک به توسعه میزبانی رقابت‌ها در سطوح پایین و تأمین امنیت در پرداخت پول است. در پلتفرم ایجاد شده توسط Dream Team زمانی که اعضای تیمی موفق به برد می‌شوند، پول به صورت خودکار به حساب آن‌ها انتقال داده می‌شود (اطلاعات از رابط برنامه‌نویسی کاربردی بازی یا سرویسی که داده‌ها را به صورت مستقل تایید می‌کند، دریافت می‌شوند). در این پلتفرم تمام گیمرها بدون هیچ تاخیر یا مشکلی جایزه نقدی خود را دریافت می‌کنند. این مزیت تنها یک بعد قضیه است، پیش‌بینی می‌شود این پلتفرم در آینده به یک اکوسیستم چند میلیارد دلاری بر اساس ارائه خدمات رسانه‌ای، اسپانسرینگ، درآمد بازیکنان و جایزه آن‌ها تبدیل شود.

فناوری زنجیره بلوکی این توانایی بالقوه را دارد که صنایع زیادی را متحول کند؛ اما با توجه اینکه مخاطب ورزش‌های الکترونیک، نوجوانی هستند که علاقه زیادی به  فناوری‌های دارند و برخی از آن‌ها هم اطلاعات زیادی در این مورد دارند، می‌توان از توانایی‌های این فناوری در این صنعت به‌خوبی استفاده کرد. بهره‌گیری از این فناوری نوین در این صنعت می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد گروه‌های مختلفی از گیمرها، جهت تقویت هر چه بهتر گیمرهای آماتور شود.

 

    نظرات