نگاهی به نظرات نهادهای مالی و کارشناسان بین‌المللی درباره رمز ارز لیبرا

نگاهی به نظرات نهادهای مالی و کارشناسان بین‌المللی درباره رمز ارز لیبرا

بانک های مرکزی متعددی از سراسر جهان اعلام کرده اند که فیسبوک باید انتظار پاسخ به پرسش هایی از سوی مراجع قانون گذار در مورد رمز ارز لیبرا را داشته باشد.

لیبرا ارز مجازی فیسبوک است که توسط اتحادیه ای متشکل از چندین شرکت از جمله خود فیسبوک مدیریت می شود. این ارز دیجیتال در رده ارزهای با پشتوانه به حساب می آید که بر سپرده های بانکی و اوراق قرضه دولتی متکی است. به همین دلیل هم وعده در امان ماندن از نوسانات شدید ارزش را می دهد. هدف لیبرا ارائه سرویس های مالی است و قصد دارد خدمات خود را به افرادی که به سیستم های بانکی دسترسی ندارند نیز ارائه دهد. اما مشکلاتی که در سال های اخیر در مورد حفظ حریم خصوصی از سوی فیسبوک پیش آمده، ا عتماد به این شرکت را خدشه دار کرده است . علاوه بر این برخی نگران هستند که لیبرا برای سیستم های مالی در سراسر جهان مشکلاتی را رقم بزند.

از همان زمان معرفی لیبرا موج واکنش های سیاستمداران و مراجع قانونی به سوی فیسبوک سرازیر شد و حتی نمایندگان کنگره ایالات متحده خواستار توضیح بیشتر این شرکت شدند. به گزارش CNBC تنها ساعاتی بعد از معرفی لیبرا وزیر اقتصاد فرانسه هشدار داد که این رمز ارز ممکن است به یک ارز مستقل تبدیل شود. یک سیاستمدار آلمانی هم از بدل شدن این سیستم به بانکی خارج از قواعد مرسوم بانکی گفت.

رمز ارز لیبرا

رویترز هم گزارش کرده که کمیته بانکی مجلس سنای ایالات متحده در پی بررسی موشکافانه این ارز دیجیتال در تاریخ ۱۶ جولای (۲۵ تیر ماه) است. قرار است در یک جلسه رسیدگی، لیبرا و هر گونه نگرانی های حریم خصوصی در مورد آن بررسی شود. البته گفته شده که هنوز هیچ شاهدی مرتبط با این موضوع معرفی نشده است. به گفته منابع آگاه، «دیوید مارکوس» که بر بلاکچین فیسبوک نظارت می کند انتظار ادای شهادت در این رابطه را دارد. از سوی دیگر از ۳ روز قبل (۲۸ خرداد) هم سخنگوی فیسبوک از آمادگی برای پاسخگویی به سوالات قانون گذاران گفته بود اما هنوز پاسخی در مورد جلسه ۱۶ جولای ارائه نشده است.

علاوه بر این تعدادی از بانک های مرکزی از سراسر جهان نگرانی هایی را در مورد لیبرا مطرح کرده اند. رئیس بانک RBA استرالیا در این باره گفته است که «مسائل نظارتی متعددی وجود دارد که باید مورد توجه قرار بگیرند». «مارک کارنی» رئیس سنترال بانک بریتانیا اعلام کرده که پروژه رمز ارز فیسبوک باید انتظار روبرو شدن با بالاترین استانداردهای قانونی را داشته باشد. بانک مرکزی اندونزی هم گفته که طرح شرکت باید مورد بررسی قرار بگیرد.

رمز ارز لیبرا

«جرمی پاول» رئیس فدرال رزرو (ذخیره فدرال بانک مرکزی ایالات متحده) هم در چهارشنبه اعلام کرده بود که با فیسبوک در مورد لیبرا صحبت هایی داشته و گفته که دولت فدرال در زمینه چگونگی امنیت آن و نحوه تطابق با قوانین مالی انتظار بالایی دارد.

«جف اسلون» مدیر عامل موسسه پرداخت گلوبال پِیمِنت ایالات متحده معتقد است که نظارت نهادهای قانونی بر لیبرا می تواند یک نشانه خوب باشد: «برای مصرف کنندگان مهم است که به سیستمی که ما در آن کار می کنیم اعتماد کنند». به گفته اسلون امکان همکاری با بازیگران تثبیت شده ای از جمله ویزا و مستر کارت، برای فیسبوک شرکایی را فراهم می کند که پیش از این با قوانین موجود روبرو شده اند.

لینک اصل خبر در سایت

    نظرات