سه راهکار برای مقابله با تبعیض جنسیتی در محیط‌های کاری

سه راهکار برای مقابله با تبعیض جنسیتی در محیط‌های کاری

تبعیض جنسیتی در محیط‌های کاری یکی از معضلات مهم دنیای امروز است که کمتر کسی به آن توجه می‌کند و به‌تدریج هم در حال شدت گرفتن است. در ادامه به بیان سه راهکار می‌پردازیم که می‌توان از آن‌ها برای مقابله با این مشکل جدی استفاده کرد.

اکوسیستم - اکثر ما کاملا به این موضوع واقف هستیم که در محیط‌های کاری بسیاری از کشورهای جهان تبعیض جنسیتی فاحشی وجود دارد. تبعیض بین زن و مرد در محیط‌های کاری بسیاری از کشورهای جهان در حال افزایش است. این مشکل هم در جنبه‌های مادی و هم از نظر روحی و روانی کاملا مشهود و آشکار است و زنان کارمند بسیاری از جوامع را تا حد زیادی آزرده خاطر کرده است.

طبق لیستی که اخیرا از سوی مجمع جهانی اقتصاد در مورد عدم تساوی بین زن و مرد منتشر شده است، کشور ایسلند نه سال متوالی است که از این نظر در صدر قرار دارد و پس از آن نیز کشورهای نروژ، فنلاند و رواندا به ترتیب در جایگاه‌های دوم تا چهارم قرار گرفته‌اند؛ خوشبختانه جایگاه هند در این لیست 21 رده سقوط کرده و این کشور در این لیست در جایگاه صد و هشتم قرار دارد. سال 1975 جنبشی در شبه‌جزیره اسکاندیناوی شکل گرفت که در آن در حدود 25000 زن (از زنانی که شغل خوبی داشتند گرفته تا زنان خانه‌دار) به خیابان‌ها ریخته و به عدم تساوی بین زن و مرد اعتراض می‌کردند.

حال ممکن است این سوال را از خود بپرسید که کشوری مانند هند چگونه موفق شده است در ایجاد تساوی بین زن و مرد تا حدودی موفق عمل کند و از این نظر وضعیت بهتری پیدا کند؟ در ادامه راهکارهایی بیان خواهیم کرد که می‌توانند نقش کوچکی در مقابله با تبعیض جنسیتی داشته باشند؛ البته نباید از این راهکارها انتظار معجزه داشته باشیم؛ زیرا موضوع عدم تساوی بین زن و مرد ریشه در فرهنگ ضعیف جوامع دارد و برای مقابله با این مشکل باید بیشتر به فکر تقویت بنیان فرهنگی جوامع باشیم.

تقویت اعتماد‌به‌نفس‌ در زنان و آگاهی دادن به آن‌ها 

تردیدی نیست که هر شهروندی می‌تواند متناسب با توانایی‌ها و مهارت‌ها در شغلی مشغول به کار شود و فقط باید کمی برای یافتن شغل مورد علاقه خود تلاش کند؛ اما طبق تحقیقات انجام شده، مردان در صورتی‌ که از 60 درصد شرایط لازم برای شغل مورد خود برخوردار باشند، می‌تواند در آن حرفه مشغول به کار شوند؛ اما در مورد زنان این چنین نیست و آن‌ها باید از تمام شرایط لازم برای کسب شغل مورد نظر خود برخوردار باشند. به‌تازگی اقداماتی برای مقابله با این معضل بزرگ اجتماعی انجام شده است؛ به عنوان مثال در مجله Harvard Business Reviews اطلاعاتی در مورد سیاست‌های مرتبط با جذب نیروی انسانی، به زنان ناآگاه ارائه شده است.

همچنین عده‌ای از فعالان این حوزه تلاش کرده‌اند با تألیف مقالات مختلف، اعتماد‌به‌نفس زنان در مورد مهارت‌ها و جایگاهشان افزایش یابد. این افراد معتقدند زنان در هر جایگاهی که هستند، باید برای ارتقای جایگاه اجتماعی خود، تلاش کنند.

شناخت کامل کارمند و کارفرما از یکدیگر

ما همیشه به دنبال اثبات این موضوع هستند که افراد با استعداد باید کنترل امور را در دست بگیرند. در درست بودن این رویکرد تردیدی نیست؛ اما باید بدانیم که استعداد حقیقی در چه کسی نهفته است. حال این سوال مطرح می‌شود که شناخت کامل کارمند و کارفرما از یکدیگر چگونه می‌تواند به کاهش تبعیض جنسیتی کمک کند؟ کارفرمایان برای شناخت کارمندان زن خود باید از زنانی کمک بگیرند که عقایدی مشابه عقاید آن‌ها داشته باشند تا بتوانند راهکارهای بهتری به کارمندان زن خود ارائه دهند و در پشتیبانی و برقراری رابطه مناسب با آن‌ها نیز به خوبی عمل کنند.

ارائه مشاوره و راهکارهای مختلف به زنان توسط افراد مجرب و متخصص در این زمینه

همیشه باید افرادی در محل کار زنان باشد تا زنان کارمند همیشه در مورد چالش‌های خود با آن‌ها مشورت کنند و از آن‌ها کمک بخواهند و زنان نیز باید نسبت به راهکارهای ارائه شده توسط آن‌ها، به خوبی واکنش نشان دهند. چنانچه چنین فردی در ادارات و محیط‌های کاری برای کمک به زنان وجود ندارد، زنان کارمند باید از فردی که مسئول تأمین نیروهای انسانی است، درخواست کنند برای استخدام چنین فردی اقدام نماید. این کار نقش بسزایی در پیشرفت زنان کارمند دارد.

ممکن است تصور کنید این سه راهکار تاثیر زیادی در کاهش تبعیض جنسیتی ندارد؛ اما زنان هیچ گاه نباید پا پس بکشند و باید برای ارتقای جایگاه اجتماعی خود تمام تلاش خود را بکنند؛ اگرچه معضل تبعیض جنسیتی به‌سادگی برطرف نمی‌شوند، اما با بهره‌گیری از راهکاری مختلف می‌توان کمی از شدت آن کاست.

    نظرات