کیفیت اندازه‌گیری خواص مغناطیسی با تجهیزات داخلی بهبود یافت

کیفیت اندازه‌گیری خواص مغناطیسی با تجهیزات داخلی بهبود یافت


به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوی ریاست جمهوری، مغناطیس و کاربردهای وسیع آن در تولید محصولات فناورانه و حرکت دادن چرخ‌های صنعت، بیش از گذشته آشکار شده است. آشکارسازی این ویژگی‌ها به مدد تجهیزاتی انجام شده که اندازه‌گیری، بهینه‌سازی و کنترل ویژگی‌های مغناطیسی را ممکن می‌کند.

محمد الماسی کاشی  با اشاره به تولید دستگاه‌های مغناطیس‌سنج ارتعاشی، با فناوری بومی گفت: این دستگاه با بهره‌گیری از دانش‌ فنی بومی و بر اساس نیاز صنایع و مراکز تحقیقاتی به اندازه‌گیری ویژگی‌های مغناطیسی در دانشگاه کاشان در کشور ساخته شده است.

مدیرعامل مغناطیس کویر کاشان، درباره نحوه عملکرد دستگاه‌های مغناطیس‌سنج گفت: دستگاه های مغناطیس سنج متفاوتی برای اندازه‌گیری میزان مغناطیسی وجود دارد که هریک براساس میزان فرکانس جریان های عبوری به چند دسته تقسیم می شوند.

وی افزود: دستگاه های مغناطیس سنج به روش های مختلف و در شرایط متفاوت دمایی، میدان مغناطیسی و جهت گیری نمونه،  خاصیت مغناطیسی یک نمونه از ماده با ابعاد مختلف را اندازه گیری می کنند.

این فعال فناور با اشاره به عملکرد منحصر به‌فرد و کارایی مطلوب نمونه ایران‌ساخت مغناطیس‌سنج گفت: اساس کار دستگاه مغناطیس سنج VSM، با ارتعاش نمونه و اعمال میدان مغناطیسی به آن، باعث بوجود آمدن یک جریان القایی در سیم پیچ های تعبیه شده در دستگاه می شود.

الماسی با بیان این‌که  این دستگاه با استفاده از آهن‌ربای الکتریکی علاوه بر تشخیص آهن از نیکل، نوع آهن را نیز از همدیگر تشخیص می‌دهد. این دستگاه در اندازه گیری خواص مغناطیسی مواد در حالت پودر و مایع و لایه نازک تا میدان ۱.۵ تسلا توانمند است

این فعال فناور، با بیان این‌که برای نخستین بار و به عنوان تنها تولید کننده مغناطیس‌سنج‌ها کار خود را در مرکز رشد دانشگاه کاشان آغاز کردیم، افزود: مغناطیس‌سنج‌های  VSM، AGFM و سیستم مرکب VSM/AGFM  جزو دستگاه‌هایی به شمار می رود که در این مرکز به تولید رسیده است.


به گفته این فعال فناور، نمونه ساخت داخل این دستگاه، کیفیتی هم‌پای نمونه مشابه وارداتی برخوردار است و استفاده از نمونه ایران‌ساخت، ضمن این‌که محدودیت‌های نمونه مشابه خارجی را برطرف کرده و کاربری آسانی دارد می‌تواند زمینه‌ساز جلوگیری خروج ارز به واسطه واردات این دستگاه‌ها شود.

مدیرعامل مغناطیس کویر با بیان این‌که کارایی‌های مغناطیس سنجی این دستگاه به طور چشمگیری بهبود یافته است ، اظهارکرد: دستگاه ساخته شده توسط فناوران این شرکت، دو نوع مغناطیس‌سنج با تمامی ویژگی‌های انواع AGFM و VSM را در یک مجموعه جمع کرده است.


وی با بیان این‌که این دستگاه ضمن بی نیاز ساختن کشور از واردات نمونه‌های خارجی این دستگاه، مورد استقبال بخش‌های تحقیقاتی قرار گرفته است، اظهار کرد: محققان زیادی از سراسر کشور با ارسال نمونه به دانشگاه کاشان در حال استفاده از آن هستند.

الماسی گفت: این محصول همچنین موفق به دریافت استانداردهای ملی شده است و در کنار دستگاه‌های تولیدی تسلامتر، سیستم مرکب آندایز/الکتروانباشت، سیستم لایه نشانی چرخشی جزو محصولات این شرکت به شمار می‌رود.


پایان پیام/۲۴

لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    منبع خبر

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات