ارائه درمان‌های نوین سرطان توسط دانش‌بنیان‌ها شتاب می‌گیرد

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سرطان از بیماری هایی است که محققان دغدغه بسیاری برای درمان آن دارند تا با ارائه شیوه های نوین درمانی امید بیماران را افزایش دهند. در ایران جوانان خلاق با ارائه ایده های خود در شرکت های دانش بنیان قصد دارند در این مسیر گام های محکمی بردارند. دو شرکت دانش بنیان سلتک فارمد و آروین پادتن با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قصد انجام پروژه ای مشترک در این حوزه را دارند. کارآزمایی بالینی ایمونوسل تراپی بیماران مبتلا به سرطان عنوان این پروژه است.


اما ایمونوسل تراپی چیست؟ با ورود باکتری، ویروس یا هر عامل بیماری زا به بدن سیستم ایمنی واکنش نشان می دهد. این بخش  سیستم ایمنی ذاتی است یعنی از زمان تولد همراه ما است یا اکتسابی (با تزریق واکسن) حاصل می شود. با تزریق واکسن ویروس ضعیف شده به بدن وارد و باعث تحریک و واکنش سلول ها می شود. این فعالیت در خاطر سلول ها می ماند. اگر این اقدام به صورت دستکاری شده (مصنوعی) با هدف خاص انجام شود اساس روشی است که به آن ایمنوسل تراپی می گویند. در این روش غیرطبیعی تحریک سیستم ایمنی برای رسیدن به خواسته محققان صورت می گیرد. محققان با پژوهش و تحقیق در این حوزه نوین قصد دارند به جنگ با سرطان بروند. روشی که به کمک درمان های رایج آمده و پیشرفت های اخیر جهانی امیدها برای درمان سرطان با این روش را افزایش داده است.


در  مطالعه ای که قرار است توسط دو شرکت دانش بنیان به صورت کارآزمایی بالینی انجام شود، تعدادی از بیماران مبتلا به سرطان پستان که به درمان های متداول از جمله شیمی درمانی، رادیو ترا پی و هورمون درمانی پاسخ نداده اند تحت واکسیناسیون و سلول درمانی قرار می گیرند.  پس از بررسی پاسخ های ایمنی القاء شده و نتایج بالینی قبل و بعد از واکسیناسیون و عوارض جانبی بررسی می شود. و در مرحله بعدی پاسخ این بیماران با گروه بیماران شاهدی که درمان های متداول را دریافت می کنند مورد مقایسه قرار می گیرد. توسعه درمان های جدید بیماری‏ سرطان یکی از دغدغه های ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است. انجام این پروژه اقدامی برای فعالیت در این حوزه است و ستاد از دو شرکت دانش بنیان پیشگام در ارائه محصولات سلولی برای انجام این پروژه حمایت می کند. زیرا انجام آن زمینه ساز ارائه رویکرد جدیدی در حوزه پزشکی است.

پایان پیام/۲۵

لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    منبع خبر

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات