دلیل کاهش ارزش بیت‌کوین در چند روز اخیر چیست؟

دلیل کاهش ارزش بیت‌کوین در چند روز اخیر چیست؟

ارزش بیت‌کوین در چند روز گذشته کاهش چشمگیری داشته است. بسیاری از کارشناسان معتقدند که فناوری جدیدتر مورد استفاده در ارز دیجیتالی رقیب بیت‌کوین یعنی Bitcoin Cash و قدرت بیشتر آن در پردازش اطلاعات، دلیل اصلی کاهش ارزش بیت‌کوین است.

به گزارش اکوسیستم، قیمت‌ بیت‌کوین دوشنبه همین هفته با کاهش 29 درصدی با افت شدیدی مواجه شد. در حالی که ارزش این ارز دیجیتالی در چهارشنبه هفته پیش 7882 دلار بود، روز دوشنبه این هفته به 5605 دلار کاهش یافت، که افت واقعا چشمگیری است.

یک ارز دیجیتالی جدید به نام Bitcoin Cash که در ماه اوت ایجاد شده و از خود بیت‌کوین نشات گرفته و به نوعی رقیب بیت‌کوین محسوب می‌شود، یک‌شنبه این هفته قیمت مصرف کننده یعنی 2000 دلار را پشت سر گذاشت و ارزش آن به قیمتی نزدیک به 2426 دلار رسید.

اگرچه قیمت بیت‌کوین در زمان تألیف این مقاله افزایش یافت و به 6635.24 دلار رسید؛ اما از سوی دیگر طبق اطلاعات ذکر شده در سایت CoinmarketCap قیمت Bitcoin هم با افزایش قابل توجه در حال رسیدن به قیمت 1139.66 دلار است. علاوه بر این ارزش بازار بیت‌کوین با رشد بسیار سریع به 108 میلیارد دلار افزایش یافته است.

برخی از رسانه‌ها معتقدند که دلیل این کاهش چشمگیر قیمت بین‌کوین این است که اعضای جامعه بیت‌کوین، آن را به نسخه جدیدتر ارتقا نداده‌اند. این ارتقا و به‌روز‌رسانی باعث می‌شود بیت‌کوین به استاندارد بالاتری از سرعت برای انجام سریع‌تر معاملات دست پیدا کندکه "Segwit2X" نام دارد.

جمعی از افرادی که در ایجاد این استاندارد جدید دست داشته‌اند، بیانیه‌ای انتشار کرده‌اند که متن آن به این شرح است: "هدف جامعه بیت‌کوین ارتقای این ارز دیجیتالی است. همه ما قویا معتقدیم که ظرفیت و اندازه بلاک بیت‌کوین باید افزایش پیدا کند؛ اما موضوعی که اهمیت بیشتری برای ما دارد، حفظ وحدت و یکپارچگی جامعه است. متاسفانه در‌حال‌حاضر هنوز در مورد اندازه بلاک بیت‌کوین در به‌روز‌رسانی جدید به توافق نظر نرسیده‌ایم و این موضوع می‌تواند باعث ایجاد دوگانگی در جامعه بیت‌کوین و در نهایت منجر به کاهش رشد این ارز دیجیتالی شود."

اختلاف نظر در مورد ظرفیت بلاک بیت‌کوین موجب شده است هیچ راه‌حلی برای کمک به گسترش مقیاس استفاده از بیت‌کوین وجود نداشته باشد. طبق گزارش منتشر شده از سوی بلومبِرگ، دلیل افزایش محبوبیت Bitcoin Cash، اندازه و ظرفیت بیشتر بلاک آن است. اندازه بیشتر بلاک این ارز دیجیتالی موجب شده است انجام معاملات با استفاده از آن، سریع‌تر و کم‌هزینه‌تر از بیت‌کوین باشد. با توجه به اطلاعات منتشر شده، ظرفیت پردازش اطلاعات Bitcoin Cash در زنجیره بلوکی آن، هشت برابر بیت‌کوین است.

شرکت Quoine دومین شرکت در جهان بوده است که در روز 12 نوامبر بیشترین فعالیت را در زمینه تبادل بیت‌کوین داشته است. رئیس این شرکت در گفتگویی با بلومبرگ اذعان کرده است که شرکت‌هایی که از بیت‌کوین پشتیبانی می‌کنند، در حال تغییر گرایش و پشتیبانی از Bitcoin Cash هستند. به همین دلیل اعضای جامعه بیت‌کوین هفته گذشته منتظر این بودند تا ببینند چه فناوری جدیدی در بیت‌کوین اصلی استفاده می‌‌شود.

قیمت بیت‌کوین در سال جاری شدیدا نوسان داشته است. طبق گزارش منتشر شده در سایت Coindesk.com، قیمت یک واحد بیت‌کوین در تاریخ 2 ژانویه سال جاری، 1018.05 دلار بوده است، اما در ماه آوریل روند صعودی افزایش قیمت آن آغاز شد و قیمت آن در ماه می تقریبا به 1443.68 دلار رسید.

در اواخر ماه می، قیمت این ارز دیجیتالی برای هر بیت‌کوین به 4425 دلار رسید و با یک روند صعودی در ماه نوامبر تقریبا به 7000 دلار افزایش یافت.

طبق گزارش‌های منتشر شده، ظاهرا استفاده از ارزهای دیجیتالی رمزگذاری شده در هند به میزان قابل زیادی محدود شده است و دولت‌مردان این کشور توصیه کرده‌اند استفاده از این واحد‌های پولی جدید متوقف شود.

بانک مرکزی هند ماه مارس سال جاری در مورد استفاده از ارز‌های دیجیتالی رمز‌پایه و واحد‌های پول مجازی هشدار داده است؛ اما طبق گفته افراد طراح اپلیکیشن ZebPay که بر پایه تبادل بیت‌کوین ایجاد شده است، روزانه 2500 شهروند هندی برخلاف هشدار بانک این کشور، در زمینه بیت‌کوین سرمایه‌گذاری می‌کنند.

 

    نظرات