نقشه راه توسعه حمل‌ونقل پیشرفته در کشور تهیه می‌شود

نقشه راه توسعه حمل‌ونقل پیشرفته در کشور تهیه می‌شود

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری با دانشگاه آزاد واحد یادگار امام (ره) به منظور توسعه فناوری ‌های حوزه حمل و نقل پیشرفته و راه‌اندازی و شبکه‌سازی آزمایشگاه حمل و نقل، تفاهم نامه ای امضا کرد.

منوچهر منطقی دبیر ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در جلسه امضای این تفاهم نامه، با اشاره به همکاری های ستاد با دانشگاه آزاد واحد یادگار امام، گفت: در این تفاهم‌نامه در تلاش هستیم تا پروژه‌های صنعت حمل و نقل را به بخش‌های صنعتی نزدیک کنیم و با توجه به اینکه این دانشگاه با یکی از بزرگترین شرکت‌های واگن‌سازی همکاری دارد؛ از این رو باید برنامه‌ریزی‌هایی برای توسعه طراحی محصولات ریلی داشته باشیم.

وی افزود: بر اساس این تفاهم‌نامه در تلاش هستیم تا شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه حمل و نقل ریلی پیشرفته راه‌اندازی شود.

به گفته منطقی، محورهای مورد تاکید در این تفاهم‌نامه مطالعه در زمینه حوزه حمل و نقل پیشرفته است تا از طریق آن بتوانیم نقشه راهی تهیه کنیم و ببینیم کشورهایی که در این حوزه از ما جلوتر هستند، چه مسیری را رفته‌اند و ما مسیر بهینه را انتخاب کنیم.

وی توسعه فناوری‌های حمل و نقل پیشرفته را محور دیگر این تفاهم‌نامه نام برد و اظهار کرد: علاوه بر آن ما باید پروژه‌های بزرگ صنعتی که تا کنون تدوین و اجرایی کرده‌ایم را به دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات به عنوان قطب حمل و نقل ریلی واگذار کنیم.

منطقی با تاکید بر اینکه ما در این تفاهم‌نامه در تلاش هستیم تا این پروژه‌ها را به بخش‌های صنعتی نزدیک کنیم، یادآور شد: با توجه به اینکه این دانشگاه با یکی از بزرگترین شرکت‌های واگن‌سازی همکاری دارد؛ از این رو باید برنامه‌ریزی‌هایی برای توسعه طراحی محصولات ریلی داشته باشیم.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به تمرکز این تفاهم‌نامه بر مسائل علمی، فناوری و ارتباط دانشگاه با پروژه‌های فناوری محور اظهار کرد: علاوه بر آن با امضای این تفاهم‌نامه در تلاش هستیم تا شرکت‌های دانش بنیان خدماتی و محصولی را در این دانشگاه راه‌اندازی کنیم.

وی در ادامه تصریح کرد: این امر در گذشته با برگزاری رویدادهای مختلفی صورت گرفته و با امضای این تفاهم‌نامه امیدواریم شاهد ایجاد شرکت‌های متعدد در حوزه حمل و نقل پیشرفته در این جامعه باشیم.

راه‌اندازی شبکه آزمایشگاهی حمل‌ونقل پیشرفته

با امضای تفاهم‌نامه‌ای میان ستاد فناوری‌های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با دانشگاه آزاد واحد یادگار امام (ره) علاوه بر توسعه فناوری‌های این حوزه، نسبت به راه‌اندازی و شبکه‌سازی آزمایشگاه حمل و نقل اقدام خواهد شد.

این تفاهم‌نامه در راستای تقویت هر چه بیشتر تعاملات علمی، آموزشی، تحقیقاتی و پژوهشی، تحقق اهداف با بهره‌گیری از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های طرفین در حوزه‌های اجرایی به امضا رسید.

بر اساس این تفاهم‌نامه نسبت به تبیین مفاهیم و مطالعات کلان در حوزه حمل و نقل پیشرفته، انجام پروژه‌های تحقیقاتی در زمینه اولویت‌ها، نیازمندی‌ها و بازار و در حوزه حمل و نقل پیشرفته راه‌اندازی و شبکه‌سازی آزمایشگاه‌های حوزه حمل و نقل، ارائه سمینارها، دوره‌های تخصصی و کارگاه‌های آموزشی کوتاه مدت و تدوین و تالیف اسناد و مدارک علمی و تبادل آنها اقدام خواهد شد.

حمایت و هدایت پایان‌نامه‌های تحصیلی به‌ویژه در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری و بررسی میزان نیاز فناوری‌های نوین از دیگر اهداف این تفاهم‌نامه به شمار می‌رود.

مدت این تفاهم‌نامه پنج سال است و در صورت توافق طرفین این زمان قابل تمدید خواهد بود.

ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این تفاهم‌نامه متعهد شد تا نسبت به اطلاع‌رسانی به مراکز، واحدها و نهادهای مرتبط با ستاد در خصوص این توافقنامه، معرفی نمایندگان ستاد در هر یک از محورهای کاری مورد علاقه طرفین و حمایت از فعالیت‌های علمی، پژوهشی و تحقیقاتی منطبق با روابط ستاد اقدام خواهد کرد.

به منظور انجام جزئیات این تفاهم‌نامه کارگروه‌های مشترکی میان طرفین ایجاد خواهد شد که در این زمینه دانشگاه آزاد واحد یادگار امام نسبت به معرفی اعضای هیات علمی متخصص در کارگروه‌های تخصصی از جمله تعهدات دانشگاه آزاد واحد یادگار امام (ره) اقدام خواهد کرد.

پایان پیام/۲۳

لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    منبع خبر

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات