برترین شرکت های تکنولوژی در زمینه پردازش ابری

برترین شرکت های تکنولوژی در زمینه پردازش ابری

قیمت سخت افزارهای مورد استفاده برای پردازش‌های کامپیوتری و ذخیره کردن اطلاعات، روز به روز در حال افزایش است؛ این موضوع برای شرکت‌هایی که احتیاج به پردازش‌های زیادی دارند، دردسر ساز شده است. به همین دلیل پردازش و ذخیره سازی ابری به یکی از بحث‌های روز در دنیا تبدیل شده است.

به گزارش اکوسیستم، بسیاری معتقد هستند که در آینده‌ای نه چندان دور تمام کارها از طریق اینترنت و پردازش ابری انجام می‌شود و دیگر احتیاجی به خرید سخت افزار نخواهد بود.

شرکت‌های مختلفی از استارتاپ‌های کوچک تا نام‌های مطرح در عرصه فناوری از جمله مایکروسافت و گوگل در زمینه رایانش ابری فعالیت دارند. اخیرا موسسه تحقیقات بازار سینرجی، بررسی‌هایی را در این زمینه انجام داده است که نشان می‌دهد بیشترین سهم از بازار رایانش ابری به چهار شرکت آمازون، مایکروسافت، گوگل و آی بی ام تعلق دارد.

در ادامه نگاهی به وضعیت این چهار غول تکنولوژی که بیشترین سهم رایانش ابری را به خود اختصاص داده‌اند، می‌اندازیم. حدود 40 درصد این بازار را آمازون در اختیار گرفته است و مایکروسافت، گوگل و آی بی ام نیز مجموعا بالغ بر 20 درصد از سهم بازار یارانش ابری را در اختیار دارند.

آمازون

آمازون

معمولا خدمات ابری آمازون با عنوان آمازون وب سرویس شناخته می‌شوند؛ این شرکت از سال 2006 میلادی فعالیت خود را در این زمینه آغاز کرد. دیتاسنترهای آمازون در 42 نقطه مختلف در 16 ناحیه جغرافیایی قرار دارند؛ این کمپانی قصد دارد این تعداد را تا پایان سال جاری میلادی به 19 منطقه افزایش دهد. هر یک از دیتاسنترهای آمازون به واحد تولید نیرو و اتصالات شبکه پشتیبان نیز مجهز هستند. در حال حاضر شرکت آمازون برترین ارائه دهنده خدمات ابری است.

مایکروسافت

مایکروسافت

مایکروسافت در زمینه ارائه خدمات ابری عمومی عملکرد بهتری نسبت به سایر رقبا دارد. این شرکت هر سه نوع خدمات ابری یعنی خدمات نرم افزاری، پلتفرمی و زیرساختی را ارائه می‌دهد؛ خدمات پلتفرمی و زیرساختی مایکروسافت با نام تجاری آژور شناخته می‌شوند. در حوزه خدمات ابری، مایکروسافت بعد از آمازون جایگاه دوم را دارد.

گوگل

گوگل

شرکت گوگل که عنوان رهبری بلامنازع بازار جستجوی اینترنتی را در اختیار دارد، تجربه بسیار زیادی در زمینه اداره دیتاسنترها دارد. گوگل نیز مانند مایکروسافت، پس از ارائه اولین خدمات ابری توسط آمازون، از تجربیات خود در زمینه مدیریت دیتاسنترها استفاده کرد تا خدمات ابری خود را به مشتریان ارائه دهد.

توانایی و تجربیات گوگل در حوزه جستجو و تبلیغات آنلاین بر کسی پوشیده نیست و مهندسان این شرکت با موفقیت این توانایی‌ها و تجربیات را به حوزه رایانش ابری هم منتقل کردند. خدمات ابری این شرکت در حوزه‌های تحلیل داده، هوش مصنوعی و یادگیری ماشین از اعتبار بالایی برخوردار هستند.

آی بی ام

آی بی ام

در زمینه رایانش ابری، آمازون، مایکروسافت و گوگل نام‌های شناخته شده‌تری هستند. برخی منابع شرکت آی بی ام را چهارمین شرکت در بازار رایانش هوشمند می‌دانند؛ هر چند برخی دیگر از منابع، رتبه سوم را به این شرکت اختصاص داده‌اند و آن را جلوتر از گوگل می دانند.

موضوعی که بحث در مورد خدمات ابری IBM را پیچیده می‌کند، تعدد نام های تجاری است که این شرکت باسابقه برای خدمات ابری خود استفاده می‌کند. بطور کلی آی بی ام از اسم تجاری آی بی ام کلاد برای خدمات ابری خصوصی و تجاری خود استفاده می کند.

برای خدمات ابری عمومی نیز از نام بلومیکس استفاده می‌شود؛ پیش از این خدمات بلومیکس صرفا شامل خدمات پلتفرمی بود، ولی در حال حاضر خدمات زیرساخت را نیز شامل می‌شود. به علاوه، آی بی ام بعضی سرویس‌های زیرساختی موسوم به سافت لیر را نیز ارائه می‌دهد اما به نظر می‌رسد IBM در تلاش است تا به مرور از نام تجاری بلومیکس را برای تمام خدمات ابری خود بکار ببرد.

    نظرات