الگوی حفاظت از دشت‌های ممنوعه ارائه شد

الگوی حفاظت از دشت‌های ممنوعه ارائه شد

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بستر حیات موجودات زنده محیط زیست است و در این میان آب نقشی اساسی دارد. محدودیت و کمبود منابع آب‌های زیرزمینی در جهان و به خصوص در کشورهای واقع در کمربند خشک کره زمین شرایطی را رقم زده است که برای حفظ و بهره‌برداری بهینه و کاهش اثرات محیط‌زیستی ناشی از افت این منابع بسیار با ارزش، باید نهایت تلاش انجام شود.

در این راستا محققان در دانشگاه تهران دست به کار شدند تا الگوی مدیریت آبی- محیط زیستی بحران دشت های ممنوعه را با استفاده از مدل های شبیه سازی عامل مبنا ارائه دهند. آنها برای انجام این پژوهش از پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی بهره بردند.

بهرام ملک محمدی مجری این طرح پژوهشی بیان کرد: این پژوهش به منظور جلوگیری از افت آب های زیرزمینی در دشت های ممنوعه انجام شد. دشت هایی که میزان آب زیرزمینی آنها افت کرده است به عنوان دشت های ممنوعه نامگذاری می شوند و بیش از ۳۰۰ دشت به این شکل در کشور وجود دارد. پس آب های زیر زمینی اصلی ترین مولفه انجام این پژوهش بود و در گام نخست وضعیت این سفره ها در این طرح بررسی شد. البته دشت اردبیل در این تحقیق مورد مطالعه قرار گرفت که نتایج آن قابل تعمیم به سایر دشت ها نیز است.

ملک محمدی همچنین بیان کرد: پس از انجام مطالعه الگویی ارائه شد تا از افت بیشتر آب های زیرزمینی در آینده جلوگیری شود و گامی برای توسعه پایدار این دشت ها برداشته شود. همچنین بدلیل جدید بودن این تحقیق بار علمی ناشی از آن، به صورت مقالات علمی بین المللی و ملی ارائه شد. انجام تحقیقات مورد نظر در این تحقیق، به برنامه‌ریزی و برنامه‌ریزان محیط‌ زیست کمک می کند تا پیش از هر نوع اقدامی در دشت‌های ممنوعه از پیامدهای محیط‌ زیستی آن مطلع و در مسیر برنامه‌ریزی صحیح گام بردارند. بر این اساس الگویی برای کاربرد در مدیریت وضعیت بحرانی حال حاضر در دشت‌های ممنوعه فراهم می‌شود تا با داشتن یک دید استراتژیک، برای حفاظت از منابع موجود و احیاء منابع آب زیرزمینی در این دشت‌ها اقدام شود.

پایان پیام/۲۵

لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    منبع خبر

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات