مروری بر فعالیت‌های جانی آیو در اپل؛ پایانی بر دوران طلایی یا شروع عصری تازه؟

مروری بر فعالیت‌های جانی آیو در اپل؛ پایانی بر دوران طلایی یا شروع عصری تازه؟

سِر جاناتان آیو که در بیش از دو دهه اخیر مغز متفکر پشت تقریباً تمامی سخت افزارهای نمادین اپل بوده قصد دارد از این شرکت جدا شود و کسب و کار خود را راه بیاندازد. آیو در فکر تاسیس شرکت LoveFrom است و البته گفته که همچنان به برخی از همکاری ها با اپل ادامه خواهد داد.

آیو اولین بار در سال ۱۹۹۲ فعالیت در اپل را به عنوان عضوی از بخش طراحی آغاز کرد. او در ابتدا به تولید دستیار دیجیتالی نیوتن اپل کمک کرد و تنها ۵ سال بعد آماده رفتن از اپل شد. اما استیو جابز با بازگشت به اپل، آیو را به سمت معاون طراحی صنعتی منصوب کرد و آغاز مشارکت خلاقانه ای را رقم خورد که بعدها اپل را به دوران شکوفایی خود بازگرداند.

این دو کار روی محصولی را آغاز کردند که بعدها به آی مک تبدیل شد و علاوه بر این تعدادی از محصولات اپل را کنار گذاشتند. در نهایت همکاری جابز و آیو به پایه گذاری استانداردهای طلایی در حوزه تکنولوژی صنعتی منجر شد. موفقیت آی مک به سرعت با محصول دیگری ادامه یافت: آیپاد، محصول دیگری بود که از همکاری آیو-جابز حاصل شده بود. این همکاری عملاً جایگاه آیو را به عنوان یک فرد مهم در اپل تثبیت کرد.

جانی آیو

اگر جابز در چشم انداز خود محصولی را می دید که می توانست آینده دنیای کامپیوترها را متحول کند، این آیو بود که به آن ایده، ظاهری می بخشید که مشتریان را برای خریدش وسوسه کند. در کنار محبوبیت آیپاد، می شد نشانه های طراحی آیو را در سایر محصولات اپل از جمله هدفون سفید رنگ این کمپانی هم مشاهده کرد. همین طراحی خاص محصولات اپل را به سرعت از بقیه شرکت ها متمایز می کرد.

در بین محصولات اپل نباید مهمترین آنها، یعنی آیفون را فراموش کرد؛ محصولی که به معنای واقعی تصور ما از موبایل را تغییر داد. هر آنچه که در طراحی، نمایشگر لمسی، کلید هوم و فرم فاکتور دستگاه مشاهده می شد همگی ریشه در تفکرات آیو داشت. بعدها همین طراحی بر صنعت گوشی های هوشمند تاثیر گذاشت و به همین دلیل است که امروزه بیشتر گوشی از سبک طراحی آیفون اولیه پیروی می کنند.

جانی آیو

در سال ۲۰۱۲ آیو به سِمَت مدیریت طراحی رابط انسانی اپل منصوب شد و جای اسکات فورستال را گرفت تا به طراحان بینش و حسی که اپل برای سخت افزارها و نرم افزارهایش نیاز داشت را القا کند. در سال پس از آن نقش جدید آیو به عرضه iOS ۷ منتهی شد که بزگترین باز طراحی ظاهری در نرم افزار آیفون و آیپد ها در عرض یک دهه به شمار می رود.

در ۲۰۱۵ مدیر طراحی محصولات اپل شد تا با حفظ مسئولیت تمامی طراحی ها، بر تمامی پروژه های جاری طراحی، ایده های جدید و ابتکارات آتی تمرکز کند. در سال ۲۰۱۷ جانی آیو بار دیگر کنترل بخش طراحی را به دست گرفت. اما این سِمَت چندان هم طولانی نشد. در واقع در سال های اخیر به طور دقیق نمی توان گفت که آیو در در اپل چه سِمَتی را ایفا کرده است.

طراحی های آیو اما در طول سال ها متحول شده: پلاستیک های روشنی که با آی مک و آی بوک متولد شدند به مرور جای خود را به طراحی سفید یک دست دادند و در نهایت به آلومینیوم محبوب آیو منتهی شدند؛ همان سبک طراحی که امروزه هم در محصولات اپل دیده می شود. اما وسواسی که برای باریک تر کردن محصولات در سال های اخیر اعمال شده همیشه هم جواب نداده. به عنوان مثال این موضوع در شارژدهی باتری کمتر آیفون ها و عرضه قاب های مجهز به باتری و مشکلاتی برای کیبورد برخی مدل های مک بوک پرو منجر شده است.

جانی آیو

در نهایت نباید تاثیری که آیو بر صنایع تکنولوژیک داشته را از یاد برد. طراحی تقریباً هر گوشی هوشمندی که امروزه روانه بازار می شود ریشه در ایده های نمایشگر بزرگ اولین آیفون دارد و هر لپتاپ باریک، با طراحی خاص مک بوک ایر قابل مقایسه است.

علی رغم اینکه جانی آیو اپل را ترک می کند اما تاثیر او بر این شرکت همچنان به جای خود باقی خواهد ماند. علاوه بر این شرکت LoveFrom اپل را در رده اولین مشتری خود قرار داده و همچنان همکاری نزدیک با اپل در پروژه های مختلف را ادامه خواهد داد. اما از سوی دیگر ترک آیو، نشان از پایان یک دوران دارد؛ دورانی که خبر از آغاز فاصله گرفتن اپل از اتکا به محصولات سخت افزاری طراحی شده توسط آیو می دهد.

لینک اصل خبر در سایت

    نظرات