معرفی روش‌های مختلف بازاریابی دیجیتالی

معرفی روش‌های مختلف بازاریابی دیجیتالی

بازاریابی دیجیتالی در دنیای امروز نقش مهمی در جذب مشتری و شناساندن کسب‌وکار شما به دیگران دارد. در ادامه شما را با روش‌های مختلف بازاریابی دیجیتالی از جمله استفاده از موتورهای جستجو و شبکه‌های اجتماعی آشنا می‌کنیم و نحوه انتخاب بهترین روش مناسب هر فرد بازاریاب را نیز توضیح می‌دهیم.

اکوسیستم - بازاریابی دیجیتالی رویکرد جدید و موثری برای بهبود وضعیت بازاریابی و جذب مشتری بوده که اصول و مبانی آن پیوسته در حال تغییر است و رویکرد خوبی برای نفوذ به کمپین‌های بازاریابی است. افرادی که در زمینه کسب‌وکارهای کوچک و متوسط فعال هستند و حتی صاحب شرکت‌های مطرح و تثبیت‌شده‌ای هستند، می‌توانند از این روش کم‌هزینه به عنوان یک راهبرد مناسب برای جذب مشتری و شناساندن خود به دیگران استفاده کنند.

امروزه کاربران شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک، لینکدین، اینستاگرام و توییتر با سرعت بسیار بالایی در حال افزایش هستند؛ بنابراین صاحبان تجارت‌های خرد و کلان به دنبال معرفی خود و جذب مشتری به صورت آنلاین هستند. در ادامه چند روش بازاریابی دیجیتال را به صورت مختصر توضیح داده و نحوه انتخاب روش ایده‌آل برای کسب بهترین نتیجه را نیز بیان می‌کنیم.

استفاده از رویکرد بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO)

تجربه نشان داده است که اکثر کاربران برای یافتن برند، محصولات و خدمات مورد نظر خود از موتورهای جستجو استفاده می‌کنند. نتایج مطالعه‌ای نشان داده است که تقریبا 59 درصد از کاربران برای یافتن خدمات و کالاهای مورد نظر خود در زندگی محل زندگی خود، از موتورهای جستجو استفاده می‌کنند. SEO شامل اقداماتی می‌شود که برخی از آن‌ها را در ادامه توضیح خواهیم داد.

فعالان اقتصادی می‌توانند برای دست‌یابی به بهترین روش از این نتیجه، صفحات حاوی اطلاعات مفید خود را در وب‌سایت خود قرار داده و لینک آن را در چندین و چند سایت دیگر به اشتراک بگذارند. همچنین استفاده از کلیدواژه‌هایی مرتبط با حوزه فعالیت شما که توسط کاربران زیادی جستجو می‌شوند، نیز می‌تواند به شما کمک کند.

در ضمن اگر مطالب مفید و جالبی در سایت خود منتشر کنید، کاربران زیادی جذب مطالب شما می‌شوند و سایت شما را به دوستان و آشنایان خود معرفی می‌کنند و حتی ممکن است لینک مطالب شما را در شبکه‌های اجتماعی، سایت‌‌ها و وبلاگ‌های دیگر نیز به اشتراک بگذارند. به لینک‌هایی که از این طریق ایجاد می‌شوند، لینک‌های طبیعی گفته می‌شود.

روش پرداخت به ازای هر کلیک (PPC)

این روش یکی از بهترین روش‌ها برای جذب مخاطب مورد نظر شما در مدت زمان کوتاه است. در این روش بازدیدکنندگان تبلیغات به سایت، اپلیکیشن موبایل یا رسانه دیگری منتقل می‌شوند و فرد تبلیغ‌دهنده بر اساس تعداد کلیک‌ها و مراجعه بازدیدکنندگان به سایت خود، هزینه تبلیغات را به فرد نمایش‌دهنده تبلیغ می‌پردازد. استفاده از جلوه‌های بصری و انتخاب متون و واژه‌های کلیدی مناسب، از جمله عوامل مهم در روش PPC هستند.

بازاریابی با بهره‌گیری از شبکه‌های اجتماعی (SMM)

این روش به فرد بازاریاب کمک می‌‌کند تا مستقیما با تک‌تک مشتریان مورد نظر خود ارتباط داشته باشد. نتایج تحقیقی که به تازگی منتشر شده است، نشان می‌دهد جمع کثیری از افراد فعال در زمینه بازاریابی دیجیتالی و فعالان اقتصادی، متمایل به افزایش سرمایه‌گذاری در زمینه استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای دست‌یابی به بهترین نتیجه هستند. استفاده از یوتیوب برای تبلیغات نیز روش بسیار خوبی برای بازاریابی است. این شبکه اجتماعی این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا میزان تقریبی مخاطبان مورد نظرتان در اطراف محل زندگی خود را شناسایی کنید.

استفاده از ایمیل

تبلیغات از طریق ارسال ایمیل نیز یکی از پربازده‌ترین روش‌ها در حوزه بازاریابی دیجیتالی است و بازگشت هزینه صرف شده برای استفاده از این روش تا حد بسیار زیادی تضمین می‌شود؛ در بسیاری از حوزه‌های تجارت و کسب‌و‌کار از این روش برای بازاریابی استفاده می‌شود و در حدود 66 درصد از فعالان اقتصادی، این روش را روشی عالی برای بازاریابی می‌دانند.

چگونگی انتخاب روش مناسب

پس از آشنایی با روش‌های مختلف بازاریابی دیجیتالی و تفاوت با یکدیگر، ممکن است این سوال را از خودتان بپرسید که کدام یک از این روش‌ها برای من مناسب است؟ در ادامه سه راهکار بیان می‌کنیم که می‌توانند در این تصمیم‌گیری و انتخاب بهترین روش متناسب با نوع مخاطب، به شما کمک کنند.

انتخاب هدف اصلی

در ابتدا باید هدف اصلی خود جهت بهره‌گیری از بازاریابی دیجیتالی را مشخص کنید.

ممکن است هدف اصلی شما یکی از موارد زیر باشد:

  • افزایش ترافیک سایت
  • آگاهی دادن به مشتری برای تضمین آینده کسب‌وکار خود
  • افزایش میزان فروش
  • اطلاع‌رسانی در مورد برند
  • شناسایی و افزایش مشتریان مورد نظر خود

تعیین میزان بودجه

گام بعدی پس از تعیین هدف اصلی خود، تعیین بودجه برای بازاریابی دیجیتالی است. برای تعیین بودجه باید موارد زیر را در نظر بگیرید.

  • هزینه لازم برای استخدام افراد متخصص در زمینه بازاریابی دیجیتالی و مدیریت این فرایند
  • بودجه لازم برای تبلیغات پولی
  • بودجه لازم برای استفاده از سرویس‌‌های ارائه‌دهنده خدمات مرتبط با تولید محتوا
  • هزینه لازم برای استخدام فیلم‌ساز، عکاس و گرافیست

در نظر گرفتن منابع لازم برای این کار

بازاریابی دیجیتالی در فضای آنلاین و مجازی نیازمند استفاده از منابعی خاص به همراه سطح مشخصی از دانش و همچنین داشتن مهارت در زمینه‌های ذیل است:

  • شبکه‌های اجتماعی
  • بهره‌گیری از مزایا و توانایی‌های موتورهای جستجو برای بازاریابی
  • تولید محتوا و تولید جلوه‌های گرافیکی
  • طراحی وب‌سایت

هر کدام از روش‌های مطرح شده در برخی از زمینه‌ها کارآمد و در برخی دیگر ناکارآمد هستند و نقاط قوت و ضعف خود را دارند. بهترین رویکرد ترکیب این روش‌ها و ابزارها برای دست‌یابی به بهترین نتیجه ممکن است.

    نظرات