ترفندهای بازاریابی دو برند نایک و دیزنی

ترفندهای بازاریابی دو برند نایک و دیزنی

این روزها معنای بازاریابی برند نسبت به گذشته کاملا فرق کرده است و حتی گاهی به استفاده از ایده‌های دیوانه وار تعبیر می‌شود. مسلما نمی‌توان کسب و کارهای نوپا را با برندهایی مثل نایک و دیزنی مقایسه کرد؛ ولی می‌توان درس‌هایی باارزشی از ترفندهای بازاریابی آنها آموخت.

اکوسیستم – همیشه حق با مشتری است؛ این نکته مشترک بین برندهای مطرح و استارتاپ‌های تازه تاسیس است. ولی کسب و کارهای نوپا چگونه می‌توانند در برابر تغییر رفتار مشتریان مقاومت کنند و به رشد خود ادامه دهند؟

برای پاسخ به این سوال، جین پی جکسون که سال‌ها رهبری بخش‌هایی مختلف در برندهای معروف را داشته است تجربیات خود را با دیگران به اشتراک می‌گذارد. وی به عنوان مدیر تجارت جهانی شرکت دیزنی، رئیس هیئت مدیره نایک و عضو هیئت مدیره هواپیمایی دلتا، توانسته است تجربیات ارزشمندی را در زمینه بازاریابی برندهای مختلف کسب کند.

تجربه خوبی برای مصرف کننده به وجود آورید

در دسترس بودن محصول، تجربه و قیمت سه موضوع اصلی و حائز اهمیت در فضای خرده فروشی است. مسلما آمازون در موضوع قیمت در فضای رقابت برنده خواهد بود؛ از اینرو برندهای مشابه برای تعیین قیمت محصولات خود باید محتاط باشند، در غیر اینصورت مشتریان خود را به سوی آمازون می‌فرستند. این یک بازی تجربی است که استارتاپ‌ها فرصت پیشرفت و حتی برنده شدن در آن را خواهند داشت. توسعه تجربه آنلاین برند یکی از مسائلی است که با فضای کاری استارتاپ‌ها رابطه دارد و دلیل موفقیت یا شکست آن خواهد شد.

استراتژی‌ها بلند مدت را جایگزین اهداف کوتاه مدت کنید

جکسون بر ضرورت فاش نشدن اطلاعات مشتریان تاکید دارد و خاطر نشان کرده است که تفاوت بسیاری بین اطلاعات و داده‌ها وجود دارد. اگر چه هر شرکتی اطلاعات زیادی راجع به مشتریان خود دارد، ولی تحلیل این داده‌ها و استخراج اطلاعات با ارزش از آنها کار آسانی نیست. جکسون معتقد است که شرکت هواپیمایی دلتا، از رفتار مشتریان برای به وجود آوردن تغییر و تحول در محصول و ارائه خدمات خود بهره می‌برد. برای کسب و کارهای نوپا این نکته حائز اهمیت است که اهداف بلند مدتی را برای خود تعیین کنند؛ همان طور که شرکت دلتا در طول چند دهه عملکرد پایدار و مداومی داشته است.

بازاریابی علت محور را تمرین کنید

بازاریابی علت محور یا علت سببی (Cause related marketing) نوعی بازاریابی است که از یک علت پشتیبانی می‌کند. جکسون تاکید ویژه‌ای روی موضوع اصالت نام تجاری دارد و باور دارد هنگامی که یک برند از ارزش‌هایی همچون جلوگیری از گرسنگی حمایت می‌کند، می‌تواند ارزش خود را بالا ببرد. استفاده از این قبیل فرصت‌ها امکان متمایز بودن را برای استارتاپ‌ها فراهم می‌کند. استارتاپ‌ها انعطاف‌پذیر هستند و می‌توانند از خدمات بی‌همتای خود به منظور کمک رسانی استفاده کنند و اصالت برند خود را افزایش دهند.

فضا را برای ارائه ایده‌های دیوانه وار باز بگذارید

بطور متوسط فقط یک مورد از هر ۳۰ پروژه شرکت نایک به تبلیغات مربوط می‌شود؛ ولی با این وجود آزمایشگاه خلاقیت و نوآوری نایک یکی از بخش‌های حیاتی این شرکت است. جکسون در این مورد می‌گوید این بخش از دیگر قسمت‌های این شرکت مجزا است و هر ایده دیوانه واری در آن امتحان می‌شود. ولی در بعضی از موارد سرعت نوآوری خیلی زیاد است، اما امروزه شرکت‌های بزرگ اقدام به خریداری استارتاپ‌ها به ویژه در زمینه نوآوری‌های دیجیتال می‌کنند، تا به این وسیله از این کسب و کارهای نوپا بیاموزند.

همواره حق با مشتری است

نمی‌توان میزان اثرگذاری شبکه‌های اجتماعی را نادیده گرفت؛ البته در این میان نحوه استفاده از آن می‌تواند با گذشت زمان دچار تغییر و تحول شود. بکار بردن اینفلوئنسرها برای تبلیغات و تبلیغات ویروسی از جمله مثال‌هایی برای تغییر چگونگی استفاده از شبکه‌های اجتماعی هستند. کیفیت محصول و آگاهی مشتری از ویژگی‌هایی که محصول را خاص کرده است، دو فاکتور اصلی هستند که برندها باید همواره آنها را تحت کنترل داشته باشند. با این وجود جکسون معتقد است که مشتری‌ها نقش حائز اهمیتی را در بازار ایفا می‌کنند و هموازه حق با آنها است.

    نظرات