آلاینده‌های موجود در پساب با نانو کامپوزیت مغناطیسی حذف می‌شود

آلاینده‌های موجود در پساب با نانو کامپوزیت مغناطیسی حذف می‌شود

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مسئله تصفیه پساب و حذف مواد آلاینده از محیط زیست یکی از مشکلات چشمگیر در ارتباط با آن است. در این زمینه فرآیند تصفیه بیولوژیکی یکی از روش های متداول است که به دلیل سهولت انجام و هزینه پایین درتصفیه محیط زیست بسیار از آن استفاده می‌شود. اما در ارتباط با بخشی از پساب های صنعتی به علت سمیت و پایداری بالای ترکیبات شیمیایی موجود در آن، نمی‌توان از این روش با کارایی بالا استفاده کرد و از طرف دیگر تصفیه پساب با روش های سنتی یا خاکسترسازی نیز مقرون به صرفه نیست و در برخی موارد محصولات سمی که تولید می شود که خطر و سمیت آنها به مراتب بیشتر از مواد آلاینده اولیه است.

در پاسخ به رفع این مشکل از فرآیند اکسیداسیون پیشرفته به عنوان یک روش مطلوب برای تبدیل آلاینده ها به موادی با خطرات کمتر استفاده می‌شود. بر همین اساس محققان دانشگاه علوم پزشکی تهران با انجام طرحی پژوهشی با عنوان "سنتز و بهینه سازی نانوکامپوزیت حاوی ترکیبات نانو فتو کاتالیست" تلاش کردند در این زمینه گام های مهمی بردارند تا این مشکل رفع شود. این طرح با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام شد که در آن نانوکامپوزیتی متشکل از نانوذرات فتوکاتالیستی، نانوذرات مغناطیسی، نانوذرات پلیمر قالب مولکولی تهیه و اثر آن در تجزیه نوری آلاینده ها در پساب بررسی شد.

علی محمدی مجری این طرح پژوهشی عنوان کرد: در مرحله نخست سنتزنانوذرات فوتوکاتالیستی همچون اکسید روی و اکسید تیتانیوم که دارای خاصیت فوتوکاتالیستی بسیار مناسب در تخریب آلاینده های موجود در محیط زیست هستند، انجام شد و با در نظر گرفتن عوامل موثر بر سنتز از جمله روش سنتز، نوع سوخت مورد استفاده، نسبت سوخت به فلز و pH کارایی ترکیبات سنتز شده افزایش یافت.

عضو هیات علمی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: در فاز دوم برای سهولت جداسازی، کاربری آسان و بازیابی نانوکامپوزیت از پساپ نانو ذرات مغناطیسی در تهیه نانوکامپوزیت استفاده شد. در مرحله سوم ترکیبات نانوفوتوکاتالیست و نانومغناطیس حاصل از مراحل اول و دوم در مرحله سنتز نانوپلیمر قالب مولکولی استفاده شد تا نانوکامپوزیت مورد نظر به دست آمد. در مرحله پایانی کارایی نانوکامپوزیت حاصل در حذف ترکیبات دارویی، مواد رنگزا و شیمیایی از پساب مورد بررسی قرار گرفت.

محمدی همچنین بیان کرد: این نانوکامپوزیت می تواند آلاینده مورد نظر را به صورت گزینشی به واسطه اثر انتخاب گزینش گری نانوپلیمر قالب مولکولی از پساب جدا و در مرحله بعد با اثر فوتوکاتالیستی آلاینده را تخریب کند و در نهایت با استفاده از خاصیت مغناطیسی که دارد می تواند جداسازی نانوکامپوزیت برای مصرف مجدد از پساب را انجام دهد. از خواص نانوکامپوزیت حاصل می توان به راندمان بالا، حذف و تجزیه انتخابی مواد، قابلیت کاربری آسان و مقرون به صرفه با امکان صنعتی شدن آن اشاره کرد.

پایان پیام/۲۵

لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    منبع خبر

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات