صنعت با مقاومت‌های ایران‌ساخت تغذیه می‌شود

صنعت با مقاومت‌های ایران‌ساخت تغذیه می‌شود

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مقاومت صنعتی همان‌طور که از عنوانش پیداست برای ایجاد اصطکاک و مقاومت‌ در قطعات مختلف است. تولید مقاومت‌های صنعتی با توجه به پیچدگی های فنی به عنوان یک محصول راهبردی در صنایع مختلف به حساب می‌آید. بنابراین ایجاد محدودیت‌ها برای تامین این قطعات راهبردی، باعث شده بود تا مشکلات جدی برای صنایعی چون لوموموتیو ایجاد کند اما گام یک شرکت دانش‌بنیان داخلی در بومی سازی دانش فنی و تولید ایران‌ساخت این مقاومت‌ها باری مهم از دوش صنایع برداشت.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان "پارسان مقاومت تجهیز "با اشاره به تولید تخصصی مقاومت‌های صنعتی گفت: با پژوهش‌هایی که از ۱۰ سال گذشته آغاز کردیم ، طیف‌های متنوعی از مقاومت‌های زمین نوترال ( NGR )، مقاومت ترمز دینامیکی، مقاومت‌ راه‌انداز و کنترل موتور، فیلتر هارمونیکی، بانک بار، بانک بار مجازی و بانک بار مخابراتی، مقاومت تستر و دشارژر باتری را بومی سازی و به صنعت ارائه کردیم.

این فعال فناور با بیان این‌که خط تولید این محصولات، برای نخستین بار در کشور راه‌اندازی شده است، گفت: برخی از تولیداتی که تا پیش از این به واردات وابسته و تامین شان با مشکلات جدی مواجه شده بود، مقاومت ( Wire Wound ) با ساختار سرامیک های مارپیچ و با قابلیت خنک شوندگی بالا و همچنین نوع خاص مقاومت با کاهش تنش مکانیکی حاصل از دما و نیز مقاومت‌های ترمز دینامیکی Ribbon Type فاقد جوش و با دمای کارکرد بالا است.

کیوانی با اشاره به تایید دانش‌بنیانی این محصولات و بومی سازی کامل دانش فنی گفت: در گذشته تولید این محصولات در انحصار شرکت های خارجی بوده و صنعت ریلی، صنعت نفت، گاز و پتروشیمی را به خود وابسته کرده بود. به طور مثال در یکی از حوزه‌های فعالیت های این شرکت برای تامین مقاومت های مورد نیاز صنعت لوکوموتیو توانستیم وابستگی این صنعت به نوع خاصی از این مقاومت‌ها را برطرف کنیم. در لوکوموتیوهای چینی که به ایران وارد می شد، لازم بود مقاومت ها هر ۳ سال یکبار تعویض شود، اما شرکت خارجی، برای تامین این مقاومت‌ها مشکلاتی ایجاد کرده بود. با بومی سازی و تولید داخلی، توانستیم این نوع مقاومت را به طور کامل داخلی سازی کنیم.

مدیرعامل پارسان مقاومت تجهیز حفظ کیفیت و هم‌گامی کارآمدی نمونه‌های ایران ساخت با نمونه خارجی را جزو مزیت‌های این تولیدات عنوان کرد گفت: علاوه بر اینکه توانستیم بخش‌هایی از نیاز صنعت داخلی را پوشش دهیم، در ۳ سال گذشته موفق شدیم تولیدات خود را به کشورهای منطقه از جمله عراق صادر کنیم.

وی به فرآیند تحقیق و توسعه روی یکی از مقاومت‌های تولیدی شرکت آمریکایی جنرال موتورز گفت: در این مقاومت، قطعه‌ای استفاده شده بود که دمای بسیار بالایی را تحمل می‌کرد. این قطعه از آن‌جایی که در صنایع نظامی نیز کاربرد دارد، تحت تحریم بود و برای تامین آن با مشکلاتی مواجه بودیم. در این پروژه توانستیم با یک طراحی جدید، این قطعه را حذف کنیم و نوع منحصر به‌فردی از این مقاومت را ارائه دهیم. این پروژه تا مرحله ساخت نمونه نیز جلو رفته اما تولید انبوه و کامل شدن فرآیند ساخت نیازمند حمایت‌ها است.

کیوانی با اشاره به ظرفیت بالای بازارهای داخلی و بین‌المللی برای این مقاومت‌ها گفت: شرکت‌های بسیاری برای خرید نمونه ساخت داخل این قطعات تمایل دارند و از آن‌جایی‌که تحریم‌ها نیز مزید بر علت مشکل تامین این مقاومت‌ها است، امیدواریم با تلاش گروهی متشکل از ۲۵ نفر متخصص و حمایت‌های لازم بتوانیم به صنایع داخلی در بی نیازی از واردات مقاومت‌های صنعتی و پیشرفته کمک کنیم.

این تولیدات دانش بنیان، در قالب دو شرکت مجزا تجهیزات برق و پارسان مقاومت تجهیز، بومی سازی و به صنعت عرضه می‌شود.

پایان پیام/۲۴

لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    منبع خبر

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات