Semi، شاهکاری دیگر از تسلا

Semi، شاهکاری دیگر از تسلا

تسلا قصد دارد یک کامیون کاملا برقی 10 تنی به نام Semi عرضه کند که می‌تواند پس از هر بار شارژ، مسافتی در حدود 804 کیلومتر را بپیماید و در عرض یک ساعت کاملا شارژ شود. این کامیون می‌تواند با نیم ساعت شارژ، حدودا 643 کیلومتر را طی کند.  

به گزارش اکوسیستم، تسلا قصد دارد با تولید کامیون‌های کاملا برقی وارد حوزه کاملا جدیدی از تولید وسایل نقلیه پاک شده و پس از تولید خودروهای کاملا برقی و کارخانه عظیم باتری‌سازی برای ذخیره انرژی‌های تجدیدپذیر، بار دیگر در کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی و انتشار گاز دی‌اکسیدکربن و در نهایت مقابله با پدیده جهانی تغییر اقلیم، نقش مهمی ایفا کند.

پس از اعلام تصمیم تسلا مبنی بر ساخت یک کامیون کاملا برقی به نام Semi، ارزش سهام این شرکت درحدود 4.5 درصد افزایش پیدا کرد. این کامیون قادر است با هر شارژ کامل مسافتی در حدود 804 کیلومتر را طی کند. صفر تا صد این کامیون در حدود 5 ثانیه است. ظرفیت استاندارد حمل بار توسط این کامیون 27.21 تن است؛ اما ظرفیت کامل آن 36.28 تن است و حتی در این حالت هم صفر تا صد آن 20 ثانیه است که رکورد واقعا خوبی است. طبق گفته تسلا، هزینه استفاده از این کامیون نسبت به کامیون‌های دیزلی به میزان قابل‌توجهی کمتر است.

وزن این کامیون 10 تن است و با اینکه باتری‌های سنگینی در آن استفاده شده است، وزن آن تقریبا با کامیون‌های دیزلی برابر است. این کامیون در عرض یک ساعت کاملا شارژ می‌شود و می‌تواند با نیم ساعت شارژ مسافتی در حدود 643 کیلومتر را طی کند. انرژی مورد نیاز ایستگاه‌های شارژ این کامیون‌ها، توسط انرژی خورشیدی تأمین می‌شود و این انرژی در نسل جدید باتری‌های شرکت تسلا یعنی Powerwall ذخیره می‌شود. Semi مجهز به چهار موتور برقی همانند نمونه استفاده شده در خودروی مدل 3 این شرکت است که نیرو را به چرخ‌های عقب کامیون انتقال می‌دهد،

اطلاعات و تصاویری از نمونه‌های اولیه Semi منتشر شده است. بدنه Semi از جنس فیبر کربن ساخته شده و ایرودینامیک اتاق آن کاملا بی‌نقص است. سرنشین و راننده با استفاده از پله‌های مناسبی که در کنار اتاق تعبیه شده است، به راحتی می‌توانند وارد آن شود. صندلی راننده در مرکز اتاق قرار دارد و یک صندلی تاشو نیز برای سرنشین تعبیه شده است. فضایی همانند فضایی که در هواپیماها بالای سفر مسافران وجود دارد، نیز برای قرار دان چمدان‌ها در انتهای اتاق ایجاد شده است.

سرنشینان این کامیون می‌توانند به‌راحتی در آن بایستند و با توجه به اینکه کامیون فاقد موتور بزرگ و گیریبکس کامیون‌های دیزلی متداول است، فضای اتاق آن نسبت به این کامیون‌ها بیشتر است. دستگیره در این کامیون همانند خودروهای سدان این شرکت است و یک صفحه نمایش لمسی نیز در آن تعبیه شده است. بدنه اصلی این کامیون نیز کمی ترسناک به نظر می‌رسد. یکی از شاخصه‌های در طراحی بدنه چنین وسایل نقلیه‌ای، مقاومت بالا است و به نظر می‌رسد که شرکت تسلا به این اصل توجه ویژه‌ای داشته است.

نمایشگر بزرگ این خودرو برای هدایت خودرو در نقاط کور و همچنین کسب اطلاعات مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ضمن این کامیون به یک سیستم مدیریتی متصل است که می‌تواند از آن برای مسیربابی، زمان‌بندی سفر خود و همچنین یهره‌گیری از مزایای سیستم مدیریت از راه دور، از آن استفاده کند.

تسلا برای افزایش امنیت این خودرو، دوربین‌هایی بر روی آن نصب کرده است که برای کنترل نقاط کور و شرایط جاده استفاده می‌شوند. همچنین این کامیون مجهز به حسگرهایی است که ناپایداری آن را تشخیص می‌دهند و با تنظیم میزان گشتاور هر یک از چرخ‌ها، از قیچی شدن کامیون جلوگیری می‌کنند. سیستم هدایت نیمه‌خودکار تسلا نیز در این کامیون بهبود یافته است و از قابلیت‌هایی مانند ترمز خودکار در مواقع اضطراری، حرکت خودکار در یک لاین و سیستم‌های هشدار خروج از لاین برخوردار است.

خودروی دیگری که تسلا قصد ساخت آن را دارد، Roadster نام دارد که شتاب صفر تا صد آن 1.9 ثانیه است و می‌تواند با باتری‌هایی که توان آن‌ها در مجموع 240 کیلووات است، در 4.1 ثانیه به سرعتی در حدود 160 کیلومتر در ساعت برسد. این کامیون قادر است با هر بار شارژ مسافتی درحدود 998 کیلومتر را طی کند. Roadster داری چهار صندلی بوده و سقف آن نیز می‌تواند جمع شود. طبق گفته تسلا این خودرو در سال 2020 عرضه می‌شود؛ تسلا در مورد قیمت این خودرو و Semi، هنوز اطلاعاتی ارائه نکرده است.

    نظرات