برگزاری دومین روز کارگاه اصول و فنون مذاکرات تجاری با رویکرد داخلی و بینالمللی
روز دوشنبه مورخ ۹۸/۱۰/۰۴، دومین روز کارگاه اصول و فنون مذاکرات تجاری با رویکرد داخلی و بینالمللی، با تدریس دکتر علی منیری، نائب رئیس هیئت مدیره و قائم مقام مدیر عامل گروه راهبرد ۲۴، صاحب امتیاز و مدیر مسئول کانون مشاوران بازار، عضو انجمن بازاریابان آمریکا، مشاور و مدرس روابطهای بازاریابی و متخصص در حوزه بازاریابی و دارای تجربه همکاری در این زمینه، برگزار شد. وی در دومین روز از این کارگاه به مواردی از قبیل فن بیان، تحلیل و شناسایی مخاطب و زبان بدن پرداخت.
مسئول کانون مشاوران بازار در خصوص فن بیان اظهار داشت که شرایط سهگانه سخنوری و بیان اثربخش در مذاکرات از اهمیت بالایی برخوردار هستند. این شرایط که عبارت از تسلط بر موضوع، تسلط بر محیط و مخاطب و تسلط بر خویشتن است، میتواند به حقیقت باعث پیروزی و یا شکست ما در مذاکره شود. از نظر دکتر منیری تسلط بر موضوع و خویشتن حائز اهمیت بیشتری بوده و بدیهی است که عدم تسلط بر موضوع مورد مذاکره، رقیب را بر ما مسلط میکند. از طرفی عدم تسلط بر خویشتن سبب میشود که با هر ترفند ساده رقیب، کنترل خود را از دست داده و فضای مذاکره را متشنج کنیم.
دکتر منیری تاکید کرد: «در مرحله آمادهسازی ابتدا به معرفی جامع و کاملی از خود و سپس به معرفی موضوع موردنظر بپردازید و سپس با ارائه توضیحات بیشتری در خصوص موضوع، مخاطب خود را به چالش بکشید». برای بهتر انجام شدن این بخش از مذاکره، استفاده از ابزارهایی مانند ارتباط چشمی، حالت چهره و احساس باطنی، کنترل اضطراب و امثال آن به شدت توصیه میشود.
عضو انجمن بازاریابان آمریکا در ادامه در خصوص تحلیل و شناسایی مخاطب با هدف از آنالیز شخصیتی افراد در شناخت خود و مخاطب سخن گفت و اظهار بر توجه به ابعاد شخصیتی افراد، از جمله کانون کنترل، جنسیت، مخاطرهپذیری و امثال آن داشت.
وی، در انتهای جلسه زبان بدن را بهطور ملموسی تحلیل کرده و در خصوص اهمیت شناسایی زبان بدن عنوان کرد: «این مهارت به میزان زیادی سطح اعتماد به نفس شما را بالا برده و بخش عمده و اصلی ارتباط را شکل میدهد. بنابراین وضعیت ظاهری مناسب، فاصله و حریم شخصی، ریتم و جهتهای حرکات و دیگر موارد بسیار مورد توجه هستند».
گزارشگر: ستاره پاریان
۹۸/۱۰/۰۴
نظرات