افزایش فنبازارهای تخصصی و منطقهای در کشور
رئیس شبکه فنبازار ملی ایران گفت: برنامهریزی شده در سال جدید فعالیت فنبازارهای تخصصی و منطقهای برای سهولت معرفی محصولات فناورانه به بازار افزایش پیدا کند.
میلاد صدرخانلو روز سهشنبه در گفتوگو با خبرنگار گروه علمی اظهار کرد: تاکنون رشد فنبازارهای منطقهای با هدف تمرکززدایی در تهران در پیش گرفته شده است و آخرین افتتاح منطقه ای فنبازار در استان آذربایجان غربی در دو ماه گذشته انجام شد.
وی در خصوص اقدامات در سال جدید، ادامه داد: در سال جدید توسعه فنبازارهای منطقهای در نظر گرفته شده است تا تجاریسازی در کل کشور اتفاق بیفتد.
رئیس شبکه فنبازار ملی ایران توضیح داد: افتتاح فنبازارهای منطقهای با تقسیمبندی جغرایایی انجام میشود تا هر استان فنبازار منطقهای خود را داشته باشد و تجاریسازی فناوری در سطح استان که به دلیل دور بودن از پایتخت یا مراکز استان با بیتوجهی مواجه شده است، انجام گیرد.
صدرخانلو با اشاره به افزایش فنبازارهای تخصصی عنوان کرد: برنامهریزی شده تا انتهای امسال یک تا دو فنبازار تخصصی افتتاح شود.
وی با بیان اینکه در فنبازارهای تخصصی با یک صنعت و نیازهای خاص آن روبهرو هستیم، تصریح کرد: فعلاً یک فنبازار تخصصی صنعت گاز راهاندازی شده است با این رویکرد که صنعت گاز استراتژیک، مهم و پر سابقه در سطح کشور است که نیازهای خاص خود را دارد.
صدرخانلو افزود: صنعت گاز نیاز دارد تا سازمان متولی آن «شرکت ملی گاز ایران» فنبازار متفاوت، جدید و سازمانیافتهای تاسیس و واحدهای فناور را به صنعت نزدیک کند که تاکنون این هدف محقق شده است. گردش مالی فنبازار تخصصی صنعت گاز در سال گذشته، حدود ۱۰۰ میلیارد تومان بوده که نشاندهنده عملکرد مناسب این فنبازار است.
رئیس شبکه فنبازار ملی ایران اظهار کرد: در صنایع دیگر نیز می توان از صنعت گاز الگوبرداری کرد تا همانطور که تجاری سازی در سطح کشوری به صورتت عمومی در حال انجام است به صورت تخصصی نیز به همرسانی عرضه و تقاضا شکل بگیرد.
تاسیس سه فنبازار استانی در کشور
صدرخانلو عنوان کرد: طبق ابلاغیههای شورای عالی انقلاب فرهنگی و معاونت علمی ریاست جمهوری، برنامهریزی شده است که ۸ حوزه منطقه الف نقشه جامعه علمی کشور را به عنوان هدفگذاری اصلی تاسیس فنبازارهای تخصصی داشته باشیم، بنابراین طی سالهای آینده فنبازارهای تخصصی افزایش پیدا خواهد کرد.
وی ادامه داد: درخصوص فنبازارهای استانی نیز امید داریم در یک تا دو سال آینده کل کشور و استانهای باقیمانده را پوشش دهیم، هدفگذاری امسال برای استانهای گیلان، کردستان و خراسان شمالی است تا در هر سه و یا حداقل دو استان فنبازارهای منطقهای تاسیس شود.
رئیس شبکه فنبازار ملی ایران با اشاره به نقش فنبازارها در اشتغالزایی، تصریح کرد: فنبازارها کمک می کنند تا فناورانی که اقدام به تاسیس کسبوکار کردهاند ناامید و دچار روند اشتغال منفی نشوند.
وی اضافه کرد: در واقع برای اینکه فنبازار بتواند خدمترسانی کند باید کسبوکاری پیش از آن شکل بگیرد، فنبازار به توسعه کسبوکارها و بزرگ شدن استارتاپها کمک میکند، همچنین تشویق این شرکتها به اشتغالزایی مثبت در محیط پیرامون را نیز به دنبال دارد.
صدرخانلو توضیح داد: اگر بازار فناوری فعال شود و توسعه پیدا کند کسبوکارهای فعلی نا امید نشده و از گردونه رقابت نیز خارج نمیشوند و فنبازار به صورت اقدام ترویجی باعث شکلگیری سایر کسبوکارها میشود، در نتیجه اثرگذاری فنبازار در اشتغال غیرمستقیم است اما در اشتغالپذیری، اثرگذاری مثبت دارد.
فنبازار یا بازار فناوری، محلی برای مبادلات تکنولوژی است. تولد فنبازارها به یک دهه قبل (دهه ۱۹۹۰) و کشورهای شرق آسیا برمیگردد. فنبازارها نقش واسطهای برای رساندن اطلاعات تکنولوژی به «عرضهکنندگان»، «متقاضیان»، «کارآفرینان» و «سرمایهگذاران» ایفا میکنند.
لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری البرزمیلاد صدرخانلو روز سهشنبه در گفتوگو با خبرنگار گروه علمی اظهار کرد: تاکنون رشد فنبازارهای منطقهای با هدف تمرکززدایی در تهران در پیش گرفته شده است و آخرین افتتاح منطقه ای فنبازار در استان آذربایجان غربی در دو ماه گذشته انجام شد.
وی در خصوص اقدامات در سال جدید، ادامه داد: در سال جدید توسعه فنبازارهای منطقهای در نظر گرفته شده است تا تجاریسازی در کل کشور اتفاق بیفتد.
رئیس شبکه فنبازار ملی ایران توضیح داد: افتتاح فنبازارهای منطقهای با تقسیمبندی جغرایایی انجام میشود تا هر استان فنبازار منطقهای خود را داشته باشد و تجاریسازی فناوری در سطح استان که به دلیل دور بودن از پایتخت یا مراکز استان با بیتوجهی مواجه شده است، انجام گیرد.
صدرخانلو با اشاره به افزایش فنبازارهای تخصصی عنوان کرد: برنامهریزی شده تا انتهای امسال یک تا دو فنبازار تخصصی افتتاح شود.
وی با بیان اینکه در فنبازارهای تخصصی با یک صنعت و نیازهای خاص آن روبهرو هستیم، تصریح کرد: فعلاً یک فنبازار تخصصی صنعت گاز راهاندازی شده است با این رویکرد که صنعت گاز استراتژیک، مهم و پر سابقه در سطح کشور است که نیازهای خاص خود را دارد.
صدرخانلو افزود: صنعت گاز نیاز دارد تا سازمان متولی آن «شرکت ملی گاز ایران» فنبازار متفاوت، جدید و سازمانیافتهای تاسیس و واحدهای فناور را به صنعت نزدیک کند که تاکنون این هدف محقق شده است. گردش مالی فنبازار تخصصی صنعت گاز در سال گذشته، حدود ۱۰۰ میلیارد تومان بوده که نشاندهنده عملکرد مناسب این فنبازار است.
رئیس شبکه فنبازار ملی ایران اظهار کرد: در صنایع دیگر نیز می توان از صنعت گاز الگوبرداری کرد تا همانطور که تجاری سازی در سطح کشوری به صورتت عمومی در حال انجام است به صورت تخصصی نیز به همرسانی عرضه و تقاضا شکل بگیرد.
تاسیس سه فنبازار استانی در کشور
صدرخانلو عنوان کرد: طبق ابلاغیههای شورای عالی انقلاب فرهنگی و معاونت علمی ریاست جمهوری، برنامهریزی شده است که ۸ حوزه منطقه الف نقشه جامعه علمی کشور را به عنوان هدفگذاری اصلی تاسیس فنبازارهای تخصصی داشته باشیم، بنابراین طی سالهای آینده فنبازارهای تخصصی افزایش پیدا خواهد کرد.
وی ادامه داد: درخصوص فنبازارهای استانی نیز امید داریم در یک تا دو سال آینده کل کشور و استانهای باقیمانده را پوشش دهیم، هدفگذاری امسال برای استانهای گیلان، کردستان و خراسان شمالی است تا در هر سه و یا حداقل دو استان فنبازارهای منطقهای تاسیس شود.
رئیس شبکه فنبازار ملی ایران با اشاره به نقش فنبازارها در اشتغالزایی، تصریح کرد: فنبازارها کمک می کنند تا فناورانی که اقدام به تاسیس کسبوکار کردهاند ناامید و دچار روند اشتغال منفی نشوند.
وی اضافه کرد: در واقع برای اینکه فنبازار بتواند خدمترسانی کند باید کسبوکاری پیش از آن شکل بگیرد، فنبازار به توسعه کسبوکارها و بزرگ شدن استارتاپها کمک میکند، همچنین تشویق این شرکتها به اشتغالزایی مثبت در محیط پیرامون را نیز به دنبال دارد.
صدرخانلو توضیح داد: اگر بازار فناوری فعال شود و توسعه پیدا کند کسبوکارهای فعلی نا امید نشده و از گردونه رقابت نیز خارج نمیشوند و فنبازار به صورت اقدام ترویجی باعث شکلگیری سایر کسبوکارها میشود، در نتیجه اثرگذاری فنبازار در اشتغال غیرمستقیم است اما در اشتغالپذیری، اثرگذاری مثبت دارد.
فنبازار یا بازار فناوری، محلی برای مبادلات تکنولوژی است. تولد فنبازارها به یک دهه قبل (دهه ۱۹۹۰) و کشورهای شرق آسیا برمیگردد. فنبازارها نقش واسطهای برای رساندن اطلاعات تکنولوژی به «عرضهکنندگان»، «متقاضیان»، «کارآفرینان» و «سرمایهگذاران» ایفا میکنند.
نظرات