همگام با هم برای توسعه علم و فناوری

همگام با هم برای توسعه علم و فناوری

حسن سالاریه ،معاون آینده سازان بنیاد ملی نخبگان

حوزه سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی در درمان بیماری ها عرصه ای نوین را به روی محققان گشوده است. این حوزه از علم انقلاب مهمی در حوزه پزشکی است و در آینده می تواند تغییرات شگفت انگیزی در وضعیت سلامت، درمان و پیشگیری بیماری های از جمله بیماری های صعب العلاج ایجاد کند.

محققان کشورمان نیز با ورود به موقع و هوشمندانه به این حوزه از علم توانسته اند به دانش این حوزه دست یابند و مسیر را جهت دست یابی به جایگاه شایسته جهانی در این زمینه علوم هموارتر کنند.

آینده روشن کشور منوط به آموزش هدفمند دانش آموزان در زمینه علوم مرز دانشی و بین رشته ای است. با توجه به اهمیت ویژه علوم همگرا در پیشرفت تکنولوژی روز دنیا از جمله علوم و فناوری های سلول های بنیادی، حتی بسیاری ازدانشمندان حوزه مهندسی کشورنیز علاقمند به فعالیت در این زمینه شده اند، که از جمله نمونه های این همگرایی علوم می توان به تحقیق در زمینه مدل سازی و فناوری آزمایشگاه روی تراشه در خصوص تحقیق درباره سلول های بنیادی اشاره کرد.

بنیاد ملی نخبگان وظیفه شناسایی استعدادهای برتر کشور و هدایت و پرورش آنها در مسیر علوم روز دنیا را دارد. هدف این بنیاد از این مهم تشویق به کاربردی کردن علوم مختلف و همچنین تبدیل علم به ثروت و نیز دستیابی به جایگاه های برتر جهانی است. پس برای هموار کردن مسیر رشد و شکوفایی علمی آینده سازان کشور، بنیاد ملی نخبگان بر آن شد که از برگزیدگان المپیاد دانش آموزی سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی نیز به عنوان یکی از رویداهای علمی مهم حمایت داشته باشد. بنابراین اعطای امتیاز از اولین دوره برگزاری این المپیاد در دستور کار قرار گرفت. با توجه به اهمیت حوزه سلول های بنیادی در درمان انواع مختلف بیماری ها، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به طراحی رشته هاو تنظیم سرفصل های درسی میان رشته ای در حوزه سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی به منظور حمایت صحیح دانشجویان در این حوزه از علوم نوین بپردازند و مسیر را جهت توسعه و ترویج این علم مرز دانشی هموار تر کنند.

منبع: isti.ir لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    منبع خبر

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات