٤ اشتباه مالي كارآفرينان جوان در ابتداي كسب و كار

٤ اشتباه مالي كارآفرينان جوان در ابتداي كسب و كار

این مسئله که بسیاری از جوانان به فکر راه اندازی کسب و کارهای جدید و نو پا هستند بسیار خوب و امید بخش است. در واقع راه اندازی کسب و کار جدید به نوعی می تواند راهی برای شکوفایی اقتصاد در هر کشوری محسوب شود. هر چند در طول مسیر راه اندازی کسب و کار نو و پا گرفتن این کسب و کار کارآفرین با فراز و فرودهایی مواجه می شود که باعث می شود تا شرکت و کسب و کار جدید و نو رشد کند. این موضوع به خصوص در مواردی که پای پول و در آمد به میان بیاید بیشتر خود را نشان می دهد.

 اکوسیستم- هنگامی گه پای مسائل و چالش های مالی در راه اندازی یک کسب و کار نو پا به میان می آید، تعداد کمی از کسب و کارها هستند که می توانند از این مشکلات در امان بمانند و آن ها به طور مناسب و درستی حل کنند. در واقع یکی از مهم ترین عواملی که باعث رشد و تداوم و ماندگاری یک کسب و کار می شود، مدلسازی درست از منابع مالی آن کسب و کار است. مورد دیگری که در حیات کسب و کار مهم استف نحوه رسیدن به درآمد زایی در کمترین زمان ممکن با بهترین شرایط است به نحوی که این درآمد زایی پایدار و ماندگار باشد و مقطعی نباشد. در این صورت توجه به تولید محصول و خدمات و همگام بودن آن ها با نیازهای بازار می تواند به عنوان اصلی ترین عامل برای رشد کسب و کار شناخه شود. از آنجایی که اصلی ترین و ابتدایی ترین شرط در رشد کسب و کار مربوط به عواملی است که پول در آن ها نقش مهمی را ایفا می نماید بنابراین در ادامه به بررسی 4 اشتباه متداول پولی و مالی که کارآفرینان جوان در ابدای راه اندازی کسب و کار مرتکب می شوند، می پردازیم.

اشتباه در حسابداری

وقتی صحبت از راه اندازی کسب و کار جدید به میان می اید پول حرف اول را می زند. بسیاری از کسب وکارهای به دلیل عدم وجود پول و یا عدم مدیریت آن دچار شکست شده اند. اگر شما از آن دسته کارآفرینانی هستید که دانش حسابداری مناسب و نسبتا بالایی دارید بنابراین می توان این انتظار را داشت که می توانید کسب و کار موفقی را راه اندازی کنید زیرا یکی از اصلی ترین مولفه های آن را در اختبار دارید. اما اگر از آن دسته کارآفرینانی هستید که دانش حسابداری کافی ندارید و قرار نیست از فرد آگاه و مطلعی در این زمینه کمک بگیرید مطمئن باشید که طول راه اندازی کسب و کار با مشکل مواجه خواهید شد.

موضوع مهم این است که چه شما خودتان به عنوان کارآفرین موارد و مسائل مربوط به حسابداری را مدیریت نمایید و یا از فرد دیگری کمک بگیرید، توجه به فاکتورهای فروش و افزایش هزینه ها و یا کاهش هزینه باید تحت نظر باشد و از طرفی به عنوان مدیر پروزه باید آن ها را هفتگی و یا ماهانه کنترل کنید. استفاده از یک نرم افزار حسابداری که قابلیت ارائه گزارش هفتگی از هزینه ها و در آمد را داشته باشد، می تواند در این زمینه بسیار کارگشا باشد.

عدم توجه به قواعد و اصول کار،رینی و راه اندازی کسب و کار

یکی از الگو ها و شیوه های در راه اندازی کسب وکار توجه به روش شناسی  Lean است. این روش شناسی به عنوان کتاب مقدس برای کارآفرینان محسوب می شود. در این روش ناسی به این نکته اشاره شده است که یک کارآفرین باید به این نکته توجه داشته باشد که نیاز بازار چیست؟ در واقع هزینه کردن منابع برای محصولی که بازار هیچ نیازی به آن ندارد یک اشتباه بزرگ است. اطلاع از نيازهای بازار در ابتدای امر لازم و ضروری است.

برای اطلاع از نیاز های بازار قبل از راه اندازی کسب و کار روش های زیادی وجود دارد. اولین روش این است که کارآفرین ابتدا در زمینه نیازهای بازار مدتی را به جستجو و تحقیق بپردازد. دومین روش این است که با گروهی از افراد خبره و مطلع در خصوص نیاز بازار و محصولی که قصد تولید آن را دارد مشورت کند. یکی از کارهایی که کارآفرین برای در دست گرفتن بازار می تواند انجام دهد افزودن قابلیت های جدید به محصولاتی است که در بازار وجود دارد و به آن محصول نیاز است. راه دیگر تولید محصول در مقیاس کم و ارائه آن به بازار است. در این صورت کارآفرین می تواند متوجه شود که نیاز بازار به محصول تا چه حد است و از طرفی علاوه بر اطلاع یافتن از سلیقه مشتری می تواند به قابلیت های محصول برای جذب مشتری مواردی را اضافه کند و یا کم کند تغییراتی را در محصول خود ایجاد نماید. در این صورت کارآفرین منابع مالی خود را هدر نداده است و آن ها را به صورت مدیریت شده ای برای تولید محصول مناسب با نیاز بازار صرف کرده است.

الهام گرفتن از زندگی کارآفرینان موفق و استفاده از تجارب آن ها به ویژه در موارد مالی

موضوعی که بسیاری از کارآفرینان جوان توجه به آن را فراموش می کنند الهام گرفتن و استفاده از تجربیات کارآفرینان موفقی است که قبل از ان ها شروع به راه اندازی کسب وکار در همان حوزه فعالیتی کرده اند. بسیاری از این کارآفرینان زندگی با شکوهی داشته اند و سعی کرده اند زندگی با شکوهی را برای خود ایجاد نمایند. سبک زندگی در موفقیت یک کارآفرینان بسیار تاثیر گذار است. توجه به نیازهای ابتدایی زندگی برای یک کارآفرین حائز اهمیت است. متاسفانه بسیاری از کارآفرینان جوان در ابتدای راه اندازی کسب وکار به نیازهای ابتدایی خود از جمله خورد و خوراک و حداقل های زندگی توجه نمی کنند. به عبارت دیگر بیشتر انرژی خود را صرف راه اندازی کسب و کار می کنند. مثلا حتی فراموش می کنند که به خورد و خوراک نیاز دارند و یا حتی به زمانی برای تفریح و رفع احتیاجات ضروری خود. از این رو بعد از مدتی خسته می شوند و توان ادامه کار را نخواهند داشت.

 افزایش زود هنگام سرمایه

یکی دیگر از اشتباهاتی که بسیاری از کارآفرینان جوان مرتکب آن می شوند، افزایش زود هنگام سرمایه است. در واقع کارآفرینان زیادی هستند که تصورمی کنند باید در همان ابتدای امر به درآمدی بالا دست یابند بنابراین سرمایه اولیه خود را افزایش می دهند. اگرچه افزایش سرمایه گذاری در یک کسب وکار در مواردی صحیح است اما افزایش زود هنگام این سرمایه اشتباه بزرگی است که باعث فروپاشیده شدن کسب وکار می شود. یکی از مهم ترین کارهایی که یک کارآفرین برای پا برجا ماندن کسب و کار خود باید انجام دهد، حرکت گام به گام در زمان مناسب است. افزایش سرمایه نیز از جمله مواردی است که اگر چه برای حفظ کسب و کار و حیات آن ضروری است اما باید در زمان مناسب خود و نه زود و نه دیر هنگام انجام شود.

در پایان لازم به ذکر است که قبل از راه اندازی کسب و کار، تفکر و تحقیق و ارزیابی بسیار مهم است. هرچه بیشتر در مورد راه اندازی کسب و کار تحقیق و بررسی شود، موفقیت کسب وکار تضمین شده تر است.

 

    نظرات