مشکلات استارتاپ‌های ایرانی که مانع از موفقیت آن ها می‌شود

رشد و توسعه کسب و کارهای اینترنتی در افزایش تولید، ایجاد اشتغال و کارآفرینی تأثیر مستقیم دارد، اما علیرغم حضور پر رنگ استارتاپ‌ها در کشورمان ایران هنوز نتوانستند آن‌طور که باید بر اشتغال‌زایی و افزایش تولید تاثیرگذار باشند، علت این امر مشکلات استارتاپ‌های ایرانی است.

به گزارش اکوسیستم، با وجود تمام تلاش‌هایی که انجام شده، اما هنوز هم استارتاپ‌های ایرانی با مشکلاتی روبرو هستند که مانع از موفقیت آن‌ها می‌شود، در ادامه چند نمونه از مشکلات استارتاپ‌های ایرانی شرح داده شده است.

مدیریت اجرایی

بعضی مواقع استارتاپ‌ها دارای ایده‌های خوب و جدید، تامین سرمایه، نیروی انسانی متخصص و امکانات و تجهیزات مناسب هستند، اما فقدان یک مدیر اجرایی سبب می‌شود که طرح به صورت موفقی اجرا نشود. بنابراین نباید فراموش کنیم که یک اصل مهم در موفقیت استارتاپ‌ها، مدیریت اجرایی است. اگر کسب وکاری قادر نباشد نیازهای مردم را برای ایجاد رفاه آن‌ها مدیریت کند در زمان کوتاهی شکست می‌خورد.

یک ایده نو یا امکانات و تجهیزات مورد نیاز، به تنهایی نمی‌توانند عاملی برای موفقیت باشند. زمانی که مجموع این عوامل با مدیریت درست در کنار یکدیگر قرار بگیرند باعث می‌شود تا یک استارتاپ در سطح ملی موفق شود. بعضی از استارتاپ‌ها در شروع عملکرد خیلی خوبی دارند، اما پس از جذب مشتری به مرور از مسیر درست خارج می شوند و نمی توانند خدمات مناسبی به مشتریان ارائه دهد و همین مسئله عاملی برای شکست می‌شود.

از آنجا که این کسب و کارها در نوع خود جدید هستند و با توجه به بیکاری حاکم بر جامعه ایرانی، عموما جوانان از آن‌ها استقبال می‌کنند. چون این افراد تجربه مکفی در بازار اینترنتی ایران را ندارند، اجبارا با روش آموزن و خطا پیش می‌روند که میزان اشتباه در کسب و کارهای اینترنتی را به مراتب بیشتر از کسب و کارهای سنتی می‌کند.

عدم وجود برنامه تحقیقاتی و مطالعاتی بازار

اکثر استارتاپ‌های ایرانی فاقد برنامه تحقیقاتی و مطالعاتی بازار هستند. بدون اغراق حتی می‌توان گفت بیش از ۹۰ درصد این استارتاپ‌ها هیچ‌گونه برنامه مکتوب مطالعاتی و تحقیقاتی نداشته و اقداماتی هم که صورت می‌گیرد تنها بر اساس تجربه کوتاه مدت در فضای اینترنت و گپ و گفت های دوستانه شکل می گیرد. در صورتی که راه اندازی هر کسب و کاری چه اینترنتی و چه سنتی مستلزم مطالعات و تحقیقات گسترده و مکتوب کردن آنها به عنوان برنامه و راهکار است.

تقلید و تکرار در ایده پردازی

در استارتاپ‌های ایرانی خلاقیت و نوآوری در ایده پردازی خیلی کمرنگ است و عمدتا جوانان با شناسایی بعضی از وب‌سایت‌ها و سامانه‌های اینترنتی کشورهای توسعه یافته، به فکر اجرای این ایده‌ها می‌افتند و اگر چه در مواردی مانند دیجی کالا و اسنپ موفق می‌شوند اما در اغلب موارد به علت ناهمخوانی ایده‌ها و تقلیدی و تکراری بودن با شکست مواجه می‌شوند.

شناخت بازار اینترنتی ایران

یکی از ضرورت‌ها برای کسب و کارهای اینترنتی، شناخت بازار اینترنتی ایران است. کارآفرین قبل از راه اندازی استارتاپ باید بداند چه نیاز‌هایی وجود دارد که استارتاپ‌های او می تواند آن نیاز را برطرف کرده و آرامش را برای مردم فراهم کند. بعضی از ایده ها ممکن است خلاقانه باشد ولی نیاز جامعه ایرانی نیست و مردم به همین دلیل از آن استقبال نمی کنند یا زمینه‌ها برای راه اندازی و بهره برداری از آن در زمان کنونی فراهم نیست.

حجم بزرگ فعالیت

یکی دیگر از مشکلات استارتاپ‌های ایرانی حجم بزرگ فعالیت آنهاست. اکثر افراد درصدد کسب درصد زیادی از حجم بازار هستند به همین دلیل در طرح اقتصادی آن‌ها منابع مالی را در درجه اول اهمیت قرار می گیرد. در صورتی که موفق ترین استارتاپ‌های دنیا در ابتدا تنها برای رفع بخش کوچکی از نیازها و خواسته‌های مردم شکل گرفته است.

استارتاپ‌های ایرانی نیز باید با بخش بندی بازار و هدف قرار دادن بخش کوچکی از آن در بازار به مرور و بدون تبلیغات رشد کنند و بزرگ شوند، اما اگر بازار هدف استارتاپ‌ها بزرگ باشد نیاز به سرمایه گذاری کلان و تامین منابع مالی زیادی دارند و همین امر منجر به تاخیر در بازگشت سرمایه و سود خواهد شد.

روحیه فردی

یکی از علل اصلی شکست استارتاپ‌های ایرانی به روحیه فردی آنها برمی‌گردد. ما در کارهای فردی عموما موفق هستیم برای همین در ورزش‌هایی مانند وزنه برداری و کشتی مقام های جهانی داریم اما در فوتبال هنوز نتوانسته‌ایم به درک حضور دیگری دست یابیم. تجربه نشان داده است که ایرانی‌ها در کارهای فردی بیشتر موفقند اما به دلیل عدم انعطاف پذیری و تسامح و تساهل شخصی در کارهای نویی مانند استارتاپ عموما با شکست روبه رو می شوند. در وضعیت کنونی جامعه ایران، استارتاپ‌ها باید به صورت فردی یا خانوادگی یا دوستان بسیار نزدیک راه اندازی شوند که این امر کار بسیار دشواری خواهد بود.

دیدگاه مادی

نگاه مالی و مادی به استارتاپ نیز می‌تواند باعث شکست آن‌ها شود. طبعا هر کسی دوست دارد از طریق کسب و کار اینترنتی درآمد مناسبی داشته باشد، اما اگر از ابتدا هدف غایی او کسب درآمد و ثروت باشد با شکست مواجه خواهد شد. جوان امروز باید بداند اگر استارتاپ موفقی راه اندازی کند، خود به خود موفق خواهد شد و این موفقیت برای او درآمد و پول به همراه می‌آورد اما اگر از ابتدا هدف او کسب درآمد باشد نمی تواند استارتاپ خوبی راه اندازی کند.

استارتاپ‌های ایرانی برای اینکه بتواند در بازار کسب و کار موفق شوند، باید مجموعه ای از عوامل یاد شده را به صورت سازمانی مدیریت و هدایت کند تا راه برای رشد و توسعه اقتصاد هموار شود.

    نظرات