«دانش‌بنیان» به ایستگاه سی و دوم رسید

«دانش‌بنیان» به ایستگاه سی و دوم رسید

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، رشد و شتاب حرکت فعالان استارتاپی و دانش‌بنیان با گسترده‌تر شدن فرش زیست‌بوم نوآوری، روندی شتابان تر یافته است و در سال رونق تولید، با قدرتی که از کسب و کارهای استارتاپی و دانش‌بنیان می‌گیرد، بر سد مستحکم محدودیت‌ها و تحریم‌ها فائق آمده است.

ماهنامه آموزشی، علمی، خبری و تحلیلی «دانش بنیان» در سی و دومین شماره خود با نگاهی به ضرورت‌های تداوم این حرکت به کمک نقش‌آفرینی شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها، تازه‌ترین رویدادها و تحولات این حوزه را بازتاب داده و گزارش ها و مطالب جدیدی با این محورها منتشر کرده است.

در باب ضرورت‌های پیشرفت و موج سوم

پرویز کرمی سردبیر ماهنامه دانش‌بنیان، سرمقاله این شماره را با یک پرسش تامل برانگیز آغاز کرده است: «وقتی از استارتاپ‌ها حرف می‌زنیم از چه چیزی حرف می‌زنیم؟» کرمی در این یادداشت، از الزام‌ها و بایسته‌های ایجاد یک زیست‌بوم منطقه‌ای و جهانی برای فعالیت جوانان خلاق می‌گوید. جوانانی که می‌توانند با ایجاد بستر مناسب به میدان بیایند و راه تحول را هموار کنند. در بخشی از این یادداشت می‌خوانیم: «استارتاپ‌ها هم برکات فرهنگی، اجتماعی به ضمیمه دارند، هم تصدی‌گری دولت را کم می‌کنند و هم از طریق حضور مشارکت‌جویانه دختران و پسران جوان در عرصه‌های اجتماعی بنیان‌های مردم‌سالاری دینی را تقویت می‌کنند. اگر بخواهیم جوانان را به میدان بیاوریم و مسئولیت‌های کلان را روی دوش آن‌ها بگذاریم، چاره‌اش همین است که بستر مناسب را برای استارتاپ‌ها فراهم کنیم و از دور مورد حمایتشان قرار دهیم.»

مهاجرت معکوس و دانشگاه

ماهنامه دانش‌بنیان در این شماره پای صحبت‌های نخبه‌ای ایرانی نشسته که با بازگشتش به کشور، چندین شرکت دانش‌بنیان را نیز راه‌اندازی می‌کند و در مسیر تولید علم و تکنولوژی در ایران گام برداشته است. متولد سال ۶۴ در شهر دزفول، فارغ‌التحصیل مهندسی پلیمر از دانشگاه امیرکبیر و فوق‌لیسانس همان رشته در پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران است. حسن فرخزاد دکترای مهندسی شیمی را از دانشگاه کاتولیک لوون بلژیک دریافت می‌کند و مدرک فوق دکتری را از پژوهشگاه صنعت نفت در رشته مهندسی شیمی می‌گیرد. این نخبه علمی در بخشی از گفت‌وگو با دانش‌بنیان از دستاوردهایش در حوزه دانش بنیان می‌گوید: « توانستیم دو شرکت دانش‌بنیان تاسیس کنیم، یکی در حوزه آی‌تی در دانشگاه شریف و دومی در حوزه پلیمر و آب. شرکت دانش‌بنیان حوزه آی‌تی در حال حاضر محصولاتی را در بازار عرضه کرده است. برای دانشگاه امیرکبیر یک محصول آنلاین رزرواسیون اماکن ورزشی را ساخته‌ایم که در حال حاضر دانشجویان و اساتید این دانشگاه از آن استفاده می‌کنند.»

با رونق زیست‌بوم نوآوری و کارآفرینی، دانشگاه‌ها ها هم چند سالی است پا به رودخانه دانش‌بنیان و استارتاپی گذاشته و مجال نوآوری را به دانشگاهیان داده‌اند. «فضاهای کار اشتراکی» یکی از بسترهایی است که از سوی بخش خصوصی و دانشگاه‌ها، در اختیار جوانان خلاق و استارتاپی قرار داده می‌شود تا بتوانند ایده‌هایشان را بدون دغدغه و صمیمی، به کسب و کار بدل کنند.

ماهنامه دانش‌بنیان در این شماره، به سراغ تعدادی از فعالان موفق فضاهای اشتراکی رفته و از حال و هوای این فضاها گفته است.

رشد و هم‌افزایی با «امیرکبیر»

دانشگاه امیرکبیر از اردیبهشت‌ماه ۹۶ خدماتی را در قالب دوره شتابدهی به تیم‌های استارتاپی ارائه می‌دهد. فضای اشتراکی تنها یکی از خدماتی است که این مرکز به تیم‌ها ارائه می‌کند. امین پیرایش مدیر برنامه مرکز فناوری سامسونگ-امیرکبیر مهمان سی ودومین شماره ماهنامه «دانش‌بنیان» شده است و درباره ویژگی‌های فضای کار اشتراکی برای استارتاپ‌ها در ایران و آینده این فضاهای کاری جدید می‌‌گوید. پیرایش در بخشی از این گفت‌وگو، آینده استارتاپ‌ها به کمک این فضاهای اشتراکی را روشن می‌بیند و عنوان می‌کند: «توسعه فضاهای کار اشتراکی تابعی از رونق کسب‌وکارهای نوپا و ترویج فرهنگ کارآفرینی است. بدیهی است که بهبود بستر اقتصادی باعث رونق و توسعه این فضاها خواهد شد و چه بسا در شرایطی مطلوب‌تر بسیاری از سرمایه‌گذاران تمایل بیشتری برای توسعه این زیرساخت‌ها داشته باشند.»

آبی و سفید فضای کار

خواندن گفت‌وگوی دانشجوی جوانی که در مسیر دانش‌بنیان گام گذاشته است و حالا فضای کار اشتراکی برای رونق دیگر استارتاپ‌ها به راه‌انداخته، باید خواندنی باشد. محمد کرمانی مدیرعامل فضای اشتراکی «آبی سفید» با ماهنامه دانش‌بنیان درباره ویژگی‌های ریز و درشت فضای کار اشتراکی برای استارتاپ‌ها به گفت‌وگو نشسته است. این فعال دانش‌بنیان به آینده فضاهای اشتراکی خوش‌بین است و از هدفش برای ایجاد این فضای اشتراکی می‌گوید: «هدف ما از این کار این بود که به تسهیل و توسعه فضاهای کار اشتراکی کمکی کرده باشیم. در کل به آینده فضای کار اشتراکی در ایران خوش‌بین هستم و فکر می‌کنم که این اکوسیستم در سال‌های آینده توسعه بیشتری پیدا خواهد کرد.»

اشتراک مانا

ماهنامه «دانش‌بنیان» در گفت‌و‌گویی که با حمیدرضا هنرکار، مدیرعامل و عضو هیئت‌مدیره شرکت سرمایه‌گذاری رایان ونچرز و مدیر مجموعه فضای کار اشتراکی «کارمانا» داشته، به تاثیری که این فضاها می‌توانند در توسعه اکوسیستم‌های فناور یک کشور داشته باشند پرداخته‌ است. هنرکار تحصیلاتش را در حوزه مدیریت مالی دانشگاه تهران گذرانده است. او در این گفت‌وگو به اولین تجربه تیمی‌اش، راه‌اندازی استارتاپ، اشاره می‌کند و می‌گوید: «فضاهای کار اشتراکی از طریق هم‌افزایی و انتقال تجارب می‌توانند به توسعه اکوسیستم استارتاپی کمک کنند. در حال حاضر شاهد شکل‌گیری استارتاپ‌های جدیدی هستیم که تجربه زیادی در پیشبرد استارتاپشان ندارند.»

از مدیریت بازرگانی تا شرکت دانش‌بنیان هوایی

ماهنامه دانش‌بنیان در این شماره به سراغ فعال دانش‌بنیانی رفته است که علاوه بر مدیرعاملی «شرکت دانش‌بنیان هوافضایی درنا»، مجری دو طرح کلان ملی «توسعه و ارتقای فناورانه هواپیمای فوق سبک و اسپرت پرنده آزاد» و «طراحی و ساخت پرنده دریایی شش نفره دوزیست» با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است.

یعقوب انتصاری که شرکت دانش‌بنیانش در زمینه طراحی هواپیماهای کوچک فعالیت می‌کند، سختی‌ها را بخشی از کار دانش‌بنیان می‌داند و عنوان می‌کند: « اگرچه تحریم‌هایی که اتفاق می‌افتد، شرایط سختی را برای مردم ایجاد می‌کند اما در کنار آن همواره می‌گوییم تا رنجی نباشد، گنجی حاصل نمی‌شود.»

در بخش های دیگری از ماهنامه شماره سی و دوم ماهنامه «دانش‌بنیان» ویژه خردادماه ۱۳۹۸، علاوه بر یادداشت ها و گزارش ها و اخبار مرتبط، در پرونده‌ای تفصیلی به بلاکچین، استارتاپ‌های حوزه کشاورزی، راه ورسم خلق ایده‌های جدید و خلاقانه پرداخته شده است. همچنین برجسته‌ترین کتاب‌های حوزه علم و فناوری بخش دیگری از این ماهنامه معرفی شده است و به مطالب متنوع دیگری آورده شده که خواندنشان خالی از لطف نیست.

مخاطبان «دانش بنیان» با استفاده از نرم افزار کدخوان در موبایل های هوشمندشان، می توانند از متن، عکس، صدا و فیلم های تعبیه شدن در این نشریه نیز بهره مند شوند.

سی و دومین شماره ماهنامه «دانش بنیان» به صاحب امتیازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مدیرمسوولی سورنا ستاری و سردبیری پرویز کرمی، منتشر شده است.

پایان پیام/۲۴

لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    منبع خبر

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات