کاربردهای بومی گیاهان دارویی روستاها به داستان‌هایی کوتاه تبدیل شد

کاربردهای بومی گیاهان دارویی روستاها به داستان‌هایی کوتاه تبدیل شد

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، «مسابقه داستان کوتاه ویژه نوروز ۹۸» توسط باشگاه دانش آموزی گیاهان دارویی و طب ایرانی با حمایت جامعه گیاه درمانی ایران و ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد. «معرفی یک گیاه دارویی در محل زادگاه دانش آموز یا والدین دانش آموز» و «معرفی کاربرد یک گیاه دارویی در محل زادگاه دانش آموز یا والدین دانش آموز» دو محور اصلی این مسابقه بودند که از دانش آموزان کلیه مقاطع تحصیلی برای شرکت در آن دعوت شد. هدف از برگزاری آن شکل دهی یک تعامل بین دانش آموز با مربی یا والدین به منظور شناخت گیاهان دارویی بومی و همچنین شناخت کاربردهای متعارف یا محلی گیاهان دارویی بود و به نوعی ترویج و آموزش حوزه گیاهان دارویی در میان دانش آموزان را دنبال کرد.

با توجه به اینکه بهار فصل رویش اغلب گیاهان دارویی در طبیعت است و تعطیلات و حال و هوای این فصل، فرصتی را فراهم می سازد تا دانش آموزان فارغ از فعالیت های کلاسی به فعالیت های پژوهشی و یادگیری بپردازند، بازه زمانی ۲۰ اسفند سال ۹۷ تا ۱۰ اردیبهشت ماه سال جاری برای برگزاری این مسابقه در نظر گرفته شد. در زمان تعیین شده بیش از ۵۰۰ اثر از اقصی نقاط ایران به دبیرخانه مسابقه رسید. البته استان های کرمانشاه، کهکیلویه و بویراحمد، هرمزگان، خراسان رضوی، قم، یزد، لرستان، مرکزی، مازندران و تهران حضور پر رنگ تری در این مسابقه داشتند.

اما با توجه به اینکه از گذشته تا کنون، بسیاری از روستاییان دغدغه معرفی، حراست و احیای کاربرد گونه های گیاهی دارویی در محل سکونت خود را داشته و دارند، این مسابقه در بخش «معرفی گیاهان دارویی بومی» با استقبال گسترده ای از سوی این قشر همراه شد به گونه ای که بررسی اطلاعات شرکت کنندگان نشان می دهد حدود ۶۰ درصد از دانش آموزان شرکت کننده در این مسابقه ساکن روستاها و شهرهای بسیار کوچک کشورمان هستند و این دانش آموزان تلاش کرده اند در قالب داستان به معرفی گیاهان دارویی بومی یا کاربردهای بومی گیاهان دارویی بپردازند.

در این مسابقه ۹ اثر یا به عبارتی ۹ نویسنده برتر انتخاب شدند. برای نخستین بار باشگاه دانش آموزی تصمیم گرفت علاوه بر دانش آموزان، از معلمان و خانواده های فعال نیز تقدیر کند. تعامل، تلاش و دغدغه مندی معلمان و خانواده ها در اطلاع رسانی صحیح و گسترده، معیار این انتخاب قرار گرفت. به تازگی نیز برگزیدگان همزمان با همایش علمی دانش آموزی جوایز خود را دریافت کردند.

پایان پیام/۲۵

لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    منبع خبر

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات