فناوری پیشرفته تجهیزات ایران ساخت  تحقیقات حوزه پیش‌بالینی را شتاب داد

فناوری پیشرفته تجهیزات ایران ساخت تحقیقات حوزه پیش‌بالینی را شتاب داد

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دو سال پیش در چنین روزی آزمایشگاه جامع پیش بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران توسط سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری تهران افتتاح شد. این آزمایشگاه نمونه یک مرکز است که توانمندی محققان و جوانان این مرز و بوم را به رخ می کشد. تجهیزات و دستگاه های این مرکز همگی ساخت شرکت های دانش بنیان است که قدم در مسیر آبادانی و ساختن ایران گذاشته اند. این مرکز مجهز به ۸ دستگاه دارای فناوری «های تک» است که می توان به میکرو سی تی، میکرو پت، تصویربرداری گاما کمرا، تصویربرداری نوری سه بعدی و میکرو اسپکت اشاره کرد. دستگاه هایی که همگی در لیست تحریم قرار دارند و اگر همت فناوران داخلی نبود شاید به این زودی ها در مسیر تحقیقات پیش بالینی رشد نمی کردیم.

احسان شریف معاون علمی و فناوری آزمایشگاه پیش بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره ضرورت وجود این مرکز بیان کرد: تحقیقات و مطالعات برای تولید دارو پیش از تحقیقات در فاز انسانی باید روی حیوانات تست و شبیه سازی شود. با این تحقیقات میزان اثر بخشی دارو و مواردی همچون عدم سمیت آن مشخص می شود. بنابراین تحقیقات پیش بالینی جز جدانشدنی برای تولید دارو است.

وی ادامه داد: اما تفاوت این آزمایشگاه با سایر مراکز در این است که در اینجا تصویربرداری در حوزه پیش بالینی انجام می شود. یعنی پس از تزریق، دارو پایش و رد یابی می شود تا اتفاقات بعد از تزریق مشخص شود. برای این کار نیاز به تجهیزات و دستگاه های تخصصی است که به فناوری پیشرفته مجهز باشند. این را هم باید در نظر بگیریم که تحقیقات روی حیوانات کوچک انجام می شود و باید دقت و حساسیت دستگاه بالاتر از دستگاه های انسانی باشد.

شریف همچنین بیان کرد: از آنجایی که همه دستگاه های مورد نیاز برای این تحقیقات در لیست تحریم قرار دارد. شرکت های دانش بنیان وارد میدان شدند و ساخت آنها را انجام دادند. بنابراین افتخار ما این است که این مجموعه ایران ساختی است. در حال حاضر ۸ دستگاه در آزمایشگاه وجود دارد که به زودی یک دستگاه ایران ساخت دیگر به این لیست افزوده می شود. با اضافه شدن سیستم تصویربرداری میکرو اولتراسوند توسط یک شرکت دانش بنیان به آزمایشگاه، مسیر تحقیقات این حوزه با سرعت بیشتری پیش می رود.

وی در بخش بعدی به اقدامات مرکز در این دو سال اشاره کرد و گفت: محققان و پژوهشگران از سراسر ایران می توانند برای انجام تحقیقات خود از امکانات آزمایشگاه استفاده کنند. پیش از راه‌اندازی این مرکز محققان بسیار کمی در حد تعداد انگشتان یک دست در حوزه پیش بالینی فعال بودند اما پس از راه اندازی آزمایشگاه تعداد محققان این حوزه رشد چشمگیری داشت. به گونه ای که یک هزار و ۵۰۰ اسکن تا کنون در این مرکز انجام شده است. همچنین بیش از ۶ هزار نفر ساعت با حضور در کارگاه های تخصصی آزمایشگاه آموزش دیدند و ۴۲ رویداد علمی نیز برگزار شده است.

امروز اساتید فعال حوزه پیش بالینی و دانشجویان به مناسبت سالروز افتتاح این مرکز دور هم جمع شدند و نظرات خود را برای حرکت قوی تر این مجموعه ارائه دادند.

با توجه به اهمیت مطالعات پیش بالینی و نبود امکانات مورد نیاز برای انجام این تحقیقات، آزمایشگاه پیش بالینی با حمایت معاونت علمی و فناوری در سال ۱۳۹۶ راه اندازی شد تا با وجود مجهزترین دستگاه ها در این حوزه خدمات به محققان کشور ارائه شود.

پایان پیام/۲۵

لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    منبع خبر

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات