چرا تیم کاری باید در تصمیم گیری ها مشارکت داشته باشند

چرا تیم کاری باید در تصمیم گیری ها مشارکت داشته باشند

تصمیم گیری در شرایط سخت و بحرانی یکی از مهمترین مسئولیت‌های مدیران هر کسب و کاری است؛ اما برتری جویی با تکیه بر قدرت و اختیارات، تأثیر مثبتی نخواهد داشت.

اکوسیستم – ابتدا به عنوان مدیر یک کسب و کار، به سوالات زیر پاسخ دهید:

  • آیا با اطمینان کامل نظرات خود را ابراز می‌کنید؟
  • آیا به آسانی کنترل امور را به دست گرفته‌اید؟
  • آیا ترجیح می‌دهید به جای منفعل بودن، دیگران را مدیریت و هدایت کنید؟
  • آیا هنگامی که صحبت می‌کنید، تیم شما به حرف‌تان گوش می‌دهند و سپس اقدام می‌کنند؟

اگر پاسخ‌تان به سوالات فوق مثبت است، شما یک مدیر قدرتمند هستید. ولی اطمینان زیاد به خود، می‌تواند از سوی کارمندان به عنوان یک رفتار تهاجمی در نظر گرفته شود. مدیران قدرتمندی که اعتماد به نفس بالایی دارند، حتی ممکن است به عنوان افرادی متعصب و خود رای شناخته شوند. مشکل اینجا است که چنانچه این اعتماد به نفس شما سازنده نباشد، تأثیرات مضر بالقوه‌ای روی تیم کسب و کارتان خواهد داشت.

پروفسور دبورا گرونفلد (استاد دانشکده کسب و کار و بازرگانی استنفورد) می‌گوید: زمانی که افراد کنار مدیرانی قرار بگیرند که از آنها قوی‌تر هستند، پاسخ مکانیسم مغزی‌شان تغییر می‌کند؛ در حقیقت در این شرایط پیام‌های ترس، سردرگمی و استرس در مغز مخابره می‌شوند. در نتیجه بدن انسان دقت و توجه بیشتری به رفتار فرد مقابل نشان خواهد داد، زیرا قصد دارد که با ارزیابی رفتار طرف مقابل عملکردی قوی‌تر داشته باشد.

زمانی که با شخصی قوی‌تر صحبت می‌کنیم، حس ناامنی خواهیم داشت، در نتیجه رفتار تدافعی و دیرباوری از خودمان نشان می‌دهیم، زبان بدن و الگوهای رفتاری و گفتاری ما نیز تغییر می‌کند. سریع‌تر پیشنهادات را قبول می‌کنیم، راحت‌تر متقاعد می‌شویم و احتمالا تحت تسلط طرف مقابل قرار خواهیم گرفت.

اگر شما ذاتا یک مدیر هستید و می‌توانید به راحتی دستور دهید و امور را تحت کنترل خود درآورید، این یک ویژگی مثبت است. اما حقیقت این است که این گروه از مدیران در معرض خطر خود برتربینی و زورگویی قرار دارند. زمانی که این مدیران با کارمندان صحبت می‌کنند، همه منتظر می‌مانند تا آنها ایده‌های خود را بیان کنند و این امر باعث می‌شود که خلاقیت کارمندان نابود شود و فرصت ابراز عقیده از آنها سلب گردد. به بیان دیگر قدرت مطلق، بطور کامل با فساد همراه است.

شاید تصور کنید که رهبر تاثیرگذاری هستید و تیم خود را به درستی هدایت می‌کنید، ولی آیا تیم شما نیز همین حس را دارند؟ با نکاتی ساده اما مهم می‌توانید پی ببرید که آیا در محیط کسب و کار شما مشکلی وجود دارد یا خیر، این نکات به شرح زیر هستند:

  • آیا در بحث‌ها جایگاه برتری دارید و به اندازه‌ای مطمئن حرف می‌کنید که سایرین حس می‌کنند هیچ گزینه دیگری وجود ندارد؟
  • هر تصمیمی که می‌گیرید باید اجرا شود و اعضای تیم‌تان حس می‌کنند که مجبورند تصمیمات اتخاذ شده را قبول کنند؟
  • به جای توافق و تفاهم، ترجیح می‌دهید به زیردستان خود تحکم کنید؟
  • کارمندان حس می‌کنند نظرات شما تحقیرآمیز است و به دنبال بازخورد گرفتن از شما نیستند؟

اگر پاسخ شما به این پرسش‌ها مثبت است، بنابراین باید شیوه مدیریت خود را بازبینی کنید. نفوذ مدیریت لزوما به معنی قدرت بی حد و بدون محدودیت نیست، بلکه توانایی و مهارت رهبری باید در راستای آموزش و انگیزه بخشی به کارمندان برای دست یافتن به اهداف مهم به کار گرفته شود.

اما چطور می‌توان با استفاده از قدرت مدیریتی، بدون تخریب روحیه کارمندان و با احترام گذاشتن به آنها، تیم کاری خود را هدایت کنید؟

از مشارکت و همکاری دیگران استقبال کنید

یک مدیر خوب به جای دستورات خشک و غیر منعطف، به دنبال راهکارهایی الهام بخش برای مشارکت و همکاری اعضای تیم است. این رهبران به کارمندان خود به چشم همراه و همسفر نگاه می‌کنند نه زیردست.

ثابت قدم باشید

با اجتناب از رانت‌های ناعادلانه، وفاداری کارمندان را به دست آورید. نشان دهید که به صلاح تیم تصمیم می‌گیرید، نه فقط برای منافع شخصی.

گاهی تامل کنید

گاهی صبر کنید، سرعت خود را کاهش دهید و به اطراف نگاه کنید. اگر کارمندان آنقدر از شما می‌ترسند که در لاک خود فرورفته‌اند و عقاید خود را ابراز نمی‌کنند، باید راهی برای خلاصی از این وضعیت پیدا کنید.

تیم خود را تائید کنید

نشان دهید که ارزش سخت کوشی کارمندان را می‌دانید، برای تلاش‌های بیشتر کارمندان پاداش‌هایی را در نظر بگیرید. به خاطر کیفیت خوب کار از آن‌ها قدردانی کنید.

مدیریت میکرو را متوقف کنید

اجازه دهید که سایرین نیز جزئیات فرآیندها را ببینند، تا به این ترتیب در راه هدف نهایی به درستی گام بردارید.

پیروزی‌ها را جشن بگیرید

با وجود مشغله زیادی که دارید، گاهی صبر کنید و موفقیت‌های مرحله‌ای تیم خود را تشخیص دهید و از آن‌ها تقدیر کنید.

زمانی که احساس کردید رفتاری متعصبانه‌ای دارید، یک قدم به عقب بازگردید. بی تردید باید کنترل امور را در دست داشته باشید، اما در عین حال باید به نظرات و نقش اعضای تیم نیز در تصمیم گیری‌ها توجه کنید. با استفاده از هوش هیجانی روابط بهینه و متعادلی را بنا بگذارید.

    نظرات