رویداد فیناپ با حضور اکوسیستم استارت‌آپی مشهد برگزار شد

رویداد فیناپ با حضور اکوسیستم استارت‌آپی مشهد برگزار شد

رویداد فیناپ مشهد با همکاری شهرداری مشهد، مرکز نوآوری شهری و مرکز نوآفرینی فینووا برگزار شد. در این رویداد مدیران چند استارت‌آپ مالی و بیمه‌ای در کنار مشاوران کسب‌وکار، ارائه‌هایی برای اکوسیستم کارآفرینی مشهد انجام دادند.

به گزارش دیجیاتو، «مصطفی ثابتی»، مدیر مرکز فین‌تک بانک انصار اولین سخنران این رویداد با محوریت «فین‌تک و اقتصاد دیجیتال» بود. ثابتی از دگرگونی صنعتی در گذر زمان گفت و به این مسئله اشاره کرد که در انقلاب صنعتی چهارم، توانمندی مردم به اندازه‌ای رسیده‌ است که آنها می‌توانند نحوه خدماتی که می‌خواهند بگیرند را مشخص کنند و کسب‌وکارهای سنتی، از جمله بانک‌هایی که در برابر تغییر مقاومت می‌کنند راهی جز شکست پیش روی خود ندارند:

«خدمات و سرویس‌های بانکی بر اثر انقلاب صنعتی چهارم و تغییرات متحول کننده، فرصت‌های جدید برای استارت‌آپ‌ها و چالش‌هایی برای کسب‌وکارهای سنتی به وجود آورده است.»

او با اشاره به اکوسیستم فناوری مالی که در مشهد هم قوی است، به این نکته پرداخت که استارت‌آپ‌های فین‌تک باید مردم را با خود همراه کرده و برای آنها یک تجربه ارزشمند ایجاد کنند تا بتوانند سریع‌تر به موفقیت برسند.

«آیدین محمدحسینی»، هم‌موسس و مدیر ارشد عملیات استارت‌آپ بیمیتو، در ادامه‌ی رویداد فیناپ از وضعیت « اینشورتک » در ایران گفت. او خبر داد که اگرچه این صنعت در کشورمان با رشد همراه بوده اما در نهایت، اینشورتک در ایران، دوره گذار خود را سپری می‌کند.

محمدحسینی، حجم بازار بیمه در ایران را ۵۰ هزار میلیارد تومان برآورد کرد و گفت بر اساس آمارهای رسمی، در سال ۹۶ ایران شاهد صدور ۵۴ میلیون بیمه‌نامه بوده است.

اما خبر مهمی که هم موسس بیمیتو داد، این بود که این استارت‌آپ هدف‌گذاری کرده است که تا پایان سال ۹۸، یک درصد از سهم بازار بیمه کشور را در اختیار بگیرد. او همچنین گفت که هدف‌گذاری برای ۴ سال آینده، حداقل در اختیار گرفتن ۵ درصد از سهم بازار بیمه کشور است.

«شروین مشایخ»، مشاور استراتژیک محصول که سخنران بعدی فیناپ بود، درباره بدهى‌هاى پنهان در استارت‌آپ‌ها صحبت کرد که در اصل همان ناهماهنگی‌هایی هستند که از مسائل ساده به وجود می‌آیند.

او توضیح داد که ناهماهنگی‌های تیمی، در قالب‌های مختلف و البته بر سر مسائلی که در نگاه اول ساده به نظر می‌رسند، می‌توانند باعث مشکلات بزرگ و گسترده‌ای شوند که حتی استارت‌آپ را به ورطه شکست می‌کشاند.

«امیرحسن راد»، مدیرعامل پلتفرم نوبیتکس که بازاری برای خرید و فروش رمزارزها است، از چالش‌های فعالیت یک استارت‌آپ در این حوزه جدید در ایران گفت. او داستان آشنایی‌اش با بین‌کوین و رمزارزها را روایت کرد و سپس به داستان شکل‌گیری نوبیتکس رسید. به گفته او، استارت‌آپ نوبیتکس در آستانه جذب سرمایه، فیلتر می‌شود و همین موضوع سرمایه‌گذارانی که توافق اولیه برای سرمایه‌گذاری کرده بودند را فراری می‌دهد.

او اعلام می‌کند که مشخص نبودن وضعیت رمزارزها ، چه از سوی بانک مرکزی و چه سایر نهادهای تصمیم‌گیرنده، تاکنون ضربه‌های محکمی به استارت‌آپ‌هایی که می‌خواهند در این حوزه فعال باشند زده است. راد می‌گوید این عدم تصمیم گیری نه تنها کاربران و استارت‌آپ‌های ایرانی را با چالش جدی مواجه کرده‌، بلکه حتی بازار منطقه‌ای را هم از استارت‌آپ‌های ایرانی دریغ نموده، چراکه کشورهای منطقه هم به دلیل اینکه وضعیت ایران با رمزارزها مشخص نیست، از کار کردن با استارت‌آپ‌های ایرانی حوزه اکس‌چنج ، پرهیز می‌کنند.

او در انتها چهار چالش اصلی پیش روی کسب‌وکارهای اکس‌چنج رمزارز را قانون‌گذاری، نظارت، مالیات و بیمه اعلام کرد. به گفته راد، از آنجایی که مشکلاتی مانند هک و سایر مسائل اینچنینی در حوزه رمزارزها وجود دارد، صنعت بیمه باید بتواند تضمین‌هایی به کاربران بدهد؛ هرچند که ارائه چنین خدمتی در حال حاضر بسیار دور از ذهن به نظر می‌رسد.

در ادامه رویداد، «صابر خسروی»، مشاور نوآوری در سخنرانی‌اش با محوریت «چرایی عدم شکل‌گیری فین‌تک‌های بانکداری »، به اختلاف بانک‌ها و استارت‌آپ‌های فین‌تک اشاره کرد و گفت: «استارت‌آپ‌ها می‌گویند بانک‌ها بی‌شعورند اما از طرفی بانک‌ها هم می‌گویند استارت‌آپ‌ها احمقند.»

او اشاره کرد که بانک‌ها معمولاً به بخشی از حوزه کاری خودشان نگاه می‌کنند و گاهی برای «شوآف»، می‌گوید استارت‌آپ بیاید همان را دیجیتالی کند، چون می‌خواهند در جلسات‌شان بگویند که از استارت‌آپ‌ها هم حمایت می‌کنند، اما استارت‌آپ می‌خواهد نوآوری کند. او به اختلاف‌های اینچنینی در زمینه همکاری بانک‌ها و استارت‌آپ‌های فین‌تک اشاره کرد؛ اختلافی که بیشتر بر سر سهم‌خواهی از بازار نهایی حتی در زمان همکاری است.

او در نهایت پیشنهاد داد که نهادهای میانی بین استارت‌آپ‌ها و بانک‌ها باید وجود داشته باشند تا این دو بخش بتوانند با هم گفتگو کنند، چراکه بانک‌ها و فین‌تک‌ها در نهایت به همدیگر نیاز دارند: «گاهی اگر این گفتگو شکل نگیرد یا دیر انجام شود، لاین‌هایی از کسب‌وکارهای نوین از بین می‌روند.»

قسمت پایانی این رویداد به برگزاری یک پنل گفتگو با محوریت «چالش‌ها و تجربه‌های کارآفرینی دور از پایتخت» اختصاص داشت. در این پنل، مدیرعامل چند استارت‌آپ ساکن مشهد و مدیرعامل شتابدهنده فردوسی مشهد حضور داشتند.

«سعید مشهدی»، مدیرعامل استارت‌آپ فین‌تک «پی‌پینگ» در پاسخ به این سوال «مریم فریدشاد»، هم‌بنیان‌گذار فیناپ که آیا حضور استارت‌آپ‌ها در تهران یک الزام است یا خیر، عنوان کرد که ارتباطات در تهران قابل مقایسه با شهرستان نیست و از مرحله‌ای به بعد، حضور در تهران برای موفقیت استارت‌آپ یک الزام است.

پی‌پینگ که در مشهد تاسیس شده، پس از مدتی دفتر تهران خود را نیز راه‌اندازی کرده است. مدیرعامل پی‌پینگ عنوان کرد که حضور استارت‌آپ‌های شهرستانی در تهران اتفاق بدی نیست و اتفاقا در جهان هم مرسوم است که استارت‌آپ‌ها به مراکز بزرگ‌تر مهاجرت می‌کنند.

«محمدحسین محمدی»، هم‌بنیان‌گذار پیگام که اپلیکیشنی در حوزه سلامتی مبتنی بر فین‌تک است هم در خصوص اکوسیستم کارآفرینی مشهد گفت: «با شکل‌گیری مرکز نوآوری در مشهد، در ۶ ماه اخیر جو اکوسیستم کارآفرینی مشهد تغییر کرده و بهتر شده. هرچند که هنوز نیاز به توسعه دارد.»

از طرفی او اعلام کرد که هزینه‌های استارت‌آپی که در شهرستان شکل گرفته، برای حضور در تهران سرسام‌آور است و همه استارت‌آپ‌ها به دلایل مالی نمی‌توانند انتخاب کنند که به تهران مهاجرت کنند یا دفتری را در پایتخت داشته باشند.

«مصطفی مکارم»، مدیر شتابدهنده فردوسی مشهد هم در این پنل اعلام کرد که سرمایه‌گذاری در مشهد، بسیار جوان‌تر و حتی عقب‌تر از تهران است: «البته در ۳ ماه اخیر اتفاقات خوبی افتاده و حتی برخی سرمایه‌گذاران فردی به این فضا علاقمند شده‌اند. اما سرمایه‌گذارهای خطرپذیر به تعداد کافی و با دانش مناسب نداریم.»

با این حال مکارم خبر داد که رشد اکوسیستم کارآفرینی در مشهد، پیشرفت قابل‌توجهی داشته، تاجایی که امروز مشهد، پس از تهران بزرگ‌ترین اکوسیستم استارت‌آپی کشور را میزبانی می‌کند. مکارم همچنین توضیح داد که استارت‌آپ‌ها نباید اجازه دهند تا ابزاری برای «شوآف» مدیران دولتی شوند و باید بر کار و پیشرفت خودشان تمرکز کنند.

«سعید بیدرنگ»، مدیرعامل شبکه اجتماعی پروفایل هم در این پنل خاطرنشان کرد که مشهد بعد از تهران جایگاه دوم استارت‌آپ‌هاست و خود استار‌ت‌آپ‌های بزرگ هم امروز این را می‌دانند؛ به همین دلیل است که امروز کافه‌بازار، دیجی‌کالا و اسنپ به دنبال حضور جدی در مشهد به عنوان پایگاه دوم‌شان هستند.

او همچنین خبر داد که پروفایل، به سهم خودش توانسته مهاجرت معکوس را ایجاد کند و دو نفر از نیروهای این شبکه‌ اجتماعی، از تهران به مشهد برگشته‌اند تا روی پروفایل تمرکز کنند. بیدرنگ به هزینه‌های چندبرابری حضور یک استارت‌آپ در تهران اشاره کرد و گفت که اتفاقاً در پایتخت، فضای ناامیدی بیشتری از مشهد مشاهده می‌شود.

منبع: دیجیاتو

لینک اصل خبر در سایت شتاب دهنده فردوسی

    منبع خبر

    شتاب دهنده فردوسی

    شتاب دهنده فردوسی

    آینده اینجا شروع میشود

    نظرات